Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite??? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verende voorvork Suntour NCX-E RL Lite???

Eric op de Fiets schreef:Vork 60€
Lagers en aanpassing verhoogde stuur, klein materiaal 40€
Montage vork en aanpassing stuur 4uur á 90€

460€ Lijkt mij een hele reele prijs voor de ombouw van je fiets.
Afgezien van het feit dat ik vier uur voor een vorkwissel vrij riant vind, vind ik een uurloon van €90 voor de fietsenmaker "vrij fors".
Na deze uurlonen en werkdruk bekeken te hebben, ga ik mij eens heroriënteren op jobgebied denk ik. :lol:
Kun je een foto make van je huidige vork/stuur combinatie. Dan hebben we een indruk wat met 'verhoogd' wordt bedoeld.
Het moeilijkste is het plaatsen en verwijderen van de onderste balhoofd lager cup (crown race), meestal zit deze heel goed vast. Verder is het plaatsen van een ster-bout niet heel eenvoudig (hij moet goed recht zitten).
Bij deze getracht een foto te posten, maar het lukt met niet... :oops:

http://www.mijnalbum.nl/Album=NJRFEEIP#JBLY67SX
Ik meen een 26 inch voorwiel te zien en een 28 inch achterwiel, Magura velgremmen en een Ahead stuurset. Waarschijnlijk ook een voornaaf met ingebouwde dynamo.

Als je dan een vaste voorvork voor 28 inch (kosten ca. 100 euro) laat monteren moet je het voorwiel laten omspaken naar 28 inch om de remmen op de juiste hoogte te krijgen. Dat kost je een nieuwe velg en een nieuwe voorband. Omspaken is inderdaad tijdrovend en dus duur.

Als je die verlichting zelden gebruikt, is een nieuw los voorwiel zonder dynamo (ca. 100 euro) waarschijnlijk goedkoper dan omspaken . De verlichting kan je met LED lampjes op batterijen doen.

De goedkoopste optie lijkt me om naar een vervanging van de 26 inch voorvork (met velgremnokken) om te zien. Dan blijft het voorwiel bruikbaar. Ik zie dat Rose 26 inch vorken van RST voor rond de 100 euro heeft.

Ik ben het niet eens met eerdere opmerkingen dat vorken van Suntour 'rommel' zijn. Suntour is een van de grootste fabrikanten van voorvorken. Tot voor kort maakten Suntour alle 'high-end' Marzocchi voorvorken. Die kregen veel complimenten en goede testen, alleen wisten de meeste gebruikers niet dat ze uit de Suntour-fabriek kwamen. RST is ook zo'n onderschatte fabrikant.
Beste Math,

Ik heb wel degelijk een 28" voorwiel. Het zal fotobedrog zijn...
Een vaste voorvork kopen en (laten) monteren is een optie, maar waar kan ik een goede leverancier vinden? Rekening houdend met het verhoogde stuur en montage van de bagegedrager + magura remmen.. :shock:
Meet het voor de zekerheid toch even na. Ik heb een meetlatje langs het scherm gelegd bij de eerste foto, waarin de wielen bijna in elkaars verlengde staan, en vind een duidelijk verschil.

Als ik ongelijk heb, slaan mijn opmerkingen natuurlijk nergens op!
Ongelijk :D
Bandenmaat is wel degelijk 28".
Sorry dat ik het verkeerd zag!

Dat maakt de oplossing m.i. eenvoudiger.
Je hebt nu de keuze uit een andere geveerde 28"vork met velgremnokken en ca. 60 mm veerweg (inbouwhoogte ca. 480 mm), bv. van RST of Suntour. RST heeft losse vorkbuizen in allerlei lengtes, met en zonder draad. Zie site Rose. Ik kan niet snel zien of ze ook bevestigingsogen voor de voordrager hebben.

Of je kiest een vaste 28" voorvork met velgremnokken. De vorken die ik gezien heb, hebben allemaal een lager inbouwhoogte, rond 400 mm. Dat betekent dat de voorkant van de fiets een stukje zakt, waardoor je een steilere stuurbuishoek krijgt (regel: 1 inch minder inbouwhoogte geeft 1 graad meer in stuurbuishoek). Dat klinkt wat onheilspellend, maar mijn ervaring is dat het snel went. Ik ben zelf van een vaste vork van 405 mm inbouwhoogte naar een geveerde vork van 480 mm gegaan en vond het verschil in stuurgedrag klein.
Misschien is je fiets ook wel op zo'n minder hoge voorvork ontworpen...

Een vaste stalen 28" vork is niet duur: zie http://www.rose.nl/artikel/atb-voorvork ... /aid:30483 . Deze vork heeft ook bevestigingsogen voor de voordrager. Kijk of de grootste vorkbuislengte (230 mm) in jouw geval groot genoeg is. Dat durf ik uit de foto niet te beoordelen.

Na overgang op een vaste voorvork, zou ik 50 mm Schwalbe Big Apple banden monteren en die niet te hard oppompen. Dat rijdt heerlijk licht en laat je het gebrek aan voorvering snel vergeten!
vaste voorvorken die bedoeld zijn als vervanging voor een geveerde vork zijn er genoeg, bijv. http://www.bike-components.de/products/ ... Gabel.html maar er zijn er veel meer. Inbouwhoogte rond de 45-47cm.
Een voorvork monteren die niet de goede inbouwhoogte heeft (in jouw geval een te korte voorvork die niet een vervanging van een geveerde vork is) geeft geen plezier, het stuurgedrag wordt een stuk nerveuzer. Zou ik zelf nooit doen, zeker omdat er genoeg voorvorken zijn die een geveerde vork vervangen.
Oude thread maar ik zit z'n beetje met hetzelfde dilemma, ik heb een tweedehands Koga signature gekocht en zonder dat ik het bij de koop door had zat er een verende voorvork in, een Koga Feathershock.

Bij de proefrit was het me niet opgevallen (slecht wegdek, onverhard, nog nooit meegemaakt) maar thuis ontdekte ik dat er speling op het voorwiel zat en na wat zoeken ontdekte ik de Feathershock. Bij druk op het stuur veert hij inderdaad iets van drie centimeter in maar op de fiets vind ik het niets.

Ik heb de voorvork er al uit gehaald maar onduidelijk hoe je z'n Feathershock zou moeten "servicen". Verder vind ik het jammer dat de vork qua hoogte maar een maximale bandbreedte van 40/42 mm ondersteund, ik zou graag 50 mm banden monteren.

Ik zag dat Koga ook een Widebone of Wide bone vaste voorvork heeft maar niet los verkoopt. Dus met de fietsenmaker contact gehad en die kon hem wel vervangen voor €270. Dat is een "goede" prijs in zoverre dat Koga/de fietsenmaker er ruim winst op maken denk ik en tegelijk ik nog niet direct zeg, dat wordt hem niet, maar wel sterke twijfels heb ;-)

Ik heb eens rondgekeken op bike-components, internet-bikes en rose maar voor de vorken die ik kon vinden (28", 1", velgremmen) was de maximale bandbreedte 46 mm of kleiner of was helemaal geen informatie beschikbaar. Zo ziet de rose voorvork er interessant uit maar geen getailleerde gegevens.

Iemand nog recente tips wat betreft voorvorken?
Weet je zeker dat je 1 inch nodig hebt?
Ik heb mijn ehaed voorvork ook vervangen van mijn signature.
Maar die was echt 1 1/8 inch?

Ik heb hem vervangen voor een voorvork van gudereit Rohloff.
Inbouwhoogte was 2 cm te kort. Maar dat merk je niet op de fiets.
Fietste verder prima
Die Rose vork heb ik. De inbouwhoogte is ongeveer 41 cm en de breedte bovenin is 60 mm. 50 mm banden passen er dus royaal in. Een klein bezwaar is wel dat de vorkbuis boven 70 mm draad heeft, wat voor een Ahead set onnodig is. Rose doet ook nooit moeilijk over retourneren.
M276 schreef:Weet je zeker dat je 1 inch nodig hebt?
Goed dat je het vraagt.
Afbeelding
Dat is dus inderdaad 1 1/8" !

Nu ik toch foto's aan het maken was, dit is hoe de hele voorvork er uit ziet op het moment:
Afbeelding
math schreef:Die Rose vork heb ik. De inbouwhoogte is ongeveer 41 cm en de breedte bovenin is 60 mm. 50 mm banden passen er dus royaal in. Een klein bezwaar is wel dat de vorkbuis boven 70 mm draad heeft, wat voor een Ahead set onnodig is.
Bedankt voor de informatie, precies wat ik zocht.

De huidige vorkbuis is z'n 25 cm lang en ik zie dat de vork van rose leverbaar is met vorkbuislengte 185 mm en 230 mm, dat wordt dus 230 mm met de stuurpen 2 cm hoger. Ik neem aan dat de draadlengte geen problemen gaf voor het bevestigen van de stuurpen...
Een bedrade vork geeft wél problemen want je klemt je voorbouw dan op het stuk waar draad zit. Dat lijkt me echt fout.

Je moet deze hebben: https://www.rosebikes.nl/artikel/keine- ... /aid:30483 (nevermind :roll:, ook bedraad)

Behalve die twee centimeter van de vorkbuis moet je ook nog de inbouwhoogte corrigeren, die is van de Rose 405 mm als ik het me goed herinnner. Dit is de hoogte van het midden van de as naar de onderkant van het onderste deel van het balhoofd. Bij een geveerde vork is die groter (vaak 460 ofzo), maar hij zakt ook iets in als je op de fiets gaat zitten. Als je het echt precies wilt weten even door iemand later meten terwijl je erop zit.

edit: opmerking over vorkbuislengte weggehaald.
edit2: oh dat je een bedrade vork voor een ahead systeem linkte wist je al. Weg.
djveer schreef:Een bedrade vork geeft wél problemen want je klemt je voorbouw dan op het stuk waar draad zit. Dat lijkt me echt fout.
Ja, daar had ik ook mijn twijfels nog over maar de vork die je linkte heeft ook 70 mm draadlengte...

Over het verlies van inbouwhoogte maak ik me niet zorgen, op dit moment zit de stuurpen bijna horizontaal, dus genoeg marge om te compenseren.
Oops .. ik grossier echt in fouten in mijn reaktie vandaag, lol. Sorry. Misschien weet iemand nog ergens een onbedrade vork te vinden.

Volgens mij kun je nog wel het balhoofd vervangen, dat bepaalt of je een bedrade of onbedrade vork moet gebruiken. Dan kun je bij de hele goedkope Rose blijven.

Hier staan er ook nog een paar:
http://surlybikes.com/uploads/downloads ... k_Info.pdf
Over dat bedrade einde heb ik me nooit zorgen gemaakt. Je klemt de ahead stuurpen gewoon vast op de draad. Dat zal de draad misschien ietwat beschadigen, maar who cares.

Mijn opmerking dat 50 mm banden royaal passen trek ik terug. Ik heb er een MTB wiel met Conti Race Kings (50-622) ingezet en dat liep maar net vrij (bandbreedte 48,5 mm). Dat komt omdat de vorkpoten in de nok naar de vorkkroon buigen. Een doorlopend spatbord boven zulke brede banden moet je ook vergeten.

Ik ben met deze vork met Big Apple's (50-622) dwars door de USA gereden, op verharde wegen, en heb nooit iets van aanlopen gemerkt.
Afbeelding
Ik ben geen fan van internet-bikes.
Hij is ook te koop bij bol.com maar dan duurder.

https://www.internet-bikes.com/45644-m- ... mat-zwart/
math schreef:Over dat bedrade einde heb ik me nooit zorgen gemaakt. Je klemt de ahead stuurpen gewoon vast op de draad. Dat zal de draad misschien ietwat beschadigen, maar who cares.
Mmmhhhh misschien. Mijn niet zeer deskundige en soms warrige brein zegt me echter dat je als je een aluminium voorbouw op een stalen bedrade vork klemt je ook de zachtere voorbouw beschadigt. De kans op losschieten van de voorbouw lijkt me nu kleiner dan normaal, omdat die draad in de voorbouw zit geperst. Die voorbouw is al wel licht struktureel beschadigd. Als je hem daarna nog een keer verplaatst beschadig je hem wellicht nog verder, alhoewel hij normaal gesproken zal verschuiven naar de eerstvolgende winding. Dan rust de voorbouw dus niet meer op de spacers. Er lijkt me kans dat de grip tussen voorbouw en vork op den duur vermindert.

Ook is denk ik het materiaal dunner bij de draad in de vork. Je krijgt denk ik een strukturele overbelasting door buiging vooral in de onderste winding.

Ik zou me er zorgen over maken math.