Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crankbout - Forum Wereldfietser

crankbout

de helft van mijn crankstel viel gisteren van mijn fiets af, nu constateerde ik dat een crankbout ontbreekt, welke moet ik bestellen, het liefste 1 die je met een inbus vast kunt zetten, en waar ik die kan bestellen.

Crank Shimano Sora
op de as staat BC 1.37 x 24 Road LE

op de crankpedaal staat FC3550/3503

de as +_ 1,8 cm


Hier nog wat foto's, iemand een idee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als het alleen om een boutje gaat, dan zou ik gewoon een langs de FM gaan en een boutje kopen. Daar betaal je wel misschien een hele euro teveel igv met een webshop maar daar zou ik niet echt wakker van liggen. En een FM geeft je meteen de goede bout mee.
foutief bericht, negeren svp.
heeft elke fietsenmaker die dan op voorraad.

Ik denk dat die van de link te smal is, het is meer deze, alleen weet ik niet of de maat klopt:

https://www.bike-components.de/products ... r-GXP.html
- Eerste google hit 'FC3550':

http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 799977.pdf

leert:

1) Y1KS13000 Crank Arm Fixing Bolt
3) Y1KS98030 Clamp Bolt (M6 x 19) & Washer

- Eerste nle google hit 'Y1KS98030', 'Y1KS13000':

1) http://www.bike2build.nl/product/CR3006 ... ut/fc-t661
3) http://www.mantel-bikeparts.nl/shimano- ... -y1ks98030

(weet niet welke van de twee je bedoelt)

GXP moet je niet hebben, is voor Truvativ/SRAM cranks, vergl voor shimano:
https://www.bike-components.de/products ... -5700.html

blingbling:
https://www.bike-components.de/products ... ra-SL.html

(en doe er montagevet op)
:lol: thanks, jep ik bedoelde onderdeel 1 van de handleiding: Y1KS13000 - Crank Arm Fixing Bolt.

thanks voor de tip.

supers bedankt :)
cotweetje schreef:de helft van mijn crankstel viel gisteren van mijn fiets af,
:shock: Tijd om de rest van de fiets ook een na te (laten) kijken?
Zeker.

Die bout is bedoeld om de lagers mee te stellen, niet om het crankstel bij elkaar te houden. Daar zijn die twee boutjes op het eind van de crankarm voor.
is die niet bedoeld zodat de crankarm er niet afloopt ?
3 maanden geleden is er een nieuw crankstel op gekomen ik heb er sindsdien 3 keer op gefietst.
de rekening was toen aardig prijzig.
Dan trek ik mijn advies om de fiets door die fietsenman na te laten kijken voorlopig in. Ik wil immers geen mensen in gevaar brengen.
Zit er nog schroefdraad in de cranck?
Leon
cotweetje schreef:is die niet bedoeld zodat de crankarm er niet afloopt ?
Neen. Een HollowTech II crank werkt analoog aan een Ahead balhoofd: met de grote bout (topcap) stel je de lagers, vervolgens knijp je de crank (stuurpen) vast op de as (balhoofdbuis) met de boutjes aan de zijkant.
3 maanden geleden is er een nieuw crankstel op gekomen ik heb er sindsdien 3 keer op gefietst.
de rekening was toen aardig prijzig.
Gevalletje verhaal halen?
ik zal naar de fm gaan.
maar voor mij om het te begrijpen, als die bedoeld om de lagers te stellen, hoe kan het dan dat die arm erafgelopen is ? Die heb ik zelf de tweede keer aangedraaid tot bijna breekpunt.


Er zit nog schroefdraad op zie foto 2.
Tja…

Ik heb persoonlijk geen ervaring met HollowTech II cranks, dat vooropgesteld. Er zijn er miljoenen in gebruik, dus ze zullen zeker prima kunnen functioneren. (Zowat alle profrijders in alle disciplines rijden ermee, om maar wat te noemen.) Maar vergeleken met een simpel asje waar de cranks met een bout op vastgetrokken worden, zijn ze nogal complex. En aan complexe constructies kunnen veel dingen misgaan, en kunnen ook veel dingen fout worden gemonteerd.
cotweetje schreef:ik zal naar de fm gaan.
maar voor mij om het te begrijpen, als die bedoeld om de lagers te stellen, hoe kan het dan dat die arm erafgelopen is ? Die heb ik zelf de tweede keer aangedraaid tot bijna breekpunt.


Er zit nog schroefdraad op zie foto 2.
Bijna? Of helemaal...ik bedoel:heb je het schroefdraad niet stuk gedraaid?
cotweetje schreef:ik zal naar de fm gaan.
maar voor mij om het te begrijpen, als die bedoeld om de lagers te stellen, hoe kan het dan dat die arm erafgelopen is ? Die heb ik zelf de tweede keer aangedraaid tot bijna breekpunt.


Er zit nog schroefdraad op zie foto 2.
Wat zou kunnen is dat de twee inbusbouten die de crank op de as moeten knijpen, of zijn los gelopen (geloof ik weinig tot niets van) of dat iemand ze vergeten is vast (genoeg) te zetten. Dat de draad in de as kapot is betwijfel ik aangezien de as van aluminium is en de dop om de cranks mee samen te trekken van kunststof is.

Wanneer je het crankstel monteert steek je de drive side crank met de as door de gemonteerde lagers in de bracket pot. Daarna schuif je de non drive side crank op de as. Vervolgens schroef je de kunststof dop in het uiteinde van de as en trek je de cranks bij elkaar zodat deze spelingvrij gemonteerd zijn. Let op, dit trekt je crankstel bijeen, maar is absoluut niet bedoelt om dit ook bij elkaar te houden! Daar zijn die twee inbusbouten dus voor.

Voor meer info, zie het mooi filmpje op Pinkbike.
cotweetje schreef:... Die heb ik zelf de tweede keer aangedraaid tot bijna breekpunt....
:shock:
Leon schreef:
cotweetje schreef:... Die heb ik zelf de tweede keer aangedraaid tot bijna breekpunt....
:shock:
bij wijze van, niet letterlijk nemen :wink:
gewoon goed vast, en vast is vast.
Fanman schreef: Voor meer info, zie het mooi filmpje op Pinkbike.
handig stukje, ik had dat plasticje bij die 2 bouten niet terug geduwd en toen vast gedraaid.
ik heb ook die sleutel niet met die nm meter, om die crankbout vast te draaien, dus ik moet naar fm, het er redelijk plug and play uit.
cotweetje schreef:
Fanman schreef: Voor meer info, zie het mooi filmpje op Pinkbike.
handig stukje, ik had dat plasticje bij die 2 bouten niet terug geduwd en toen vast gedraaid.
ik heb ook die sleutel niet met die nm meter, om die crankbout vast te draaien, dus ik moet naar fm, het er redelijk plug and play uit.
Die momentsleutel heb ik zelf wel, maar gebruik ik voor deze bouten eigenlijk nooit. Maar als ik lees dat je die kunststof bout al aandraait tot bijna breekpunt, dan is een bezoekje aan de lbs wellicht geen overbodige luxe nee. :D
niet de kunstofbout maar die twee ijzeren om crankarm vast te zetten, de crankbout nmr: Y1KS13000 die ontbrak.

En zoals eerder gezegd, niet letterlijk nemen, ik had de verkeerde woorden gekozen, verkeerde terminologie, de verkeerde metafoor :lol: