Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maximum bandbreedte Big Apple in Travelmaster 2.6 - Forum Wereldfietser

Maximum bandbreedte Big Apple in Travelmaster 2.6

Ik bevind mij in de gelukkige situatie dat ik vanaf volgend jaar met de fiets naar het werk kan gaan. Lease-auto de deur uit, en trappen maar! Ik wil daarvoor mijn Travelmaster gaan gebruiken en die mag dan wat lichter gaan rollen dan nu.

Er zitten nu Marathons Mondial onder. Prima band, maar heel licht rolt het niet. Ik heb goede ervaringen met Big Apples, maar vroeg mij af hoe breed ik kan gaan? Er zitten SKS-spatborden op, het is een TM 2.6 Special. Bike-components biedt de B.A.'s goedkoop aan, en biedt keuze uit een breedte van 2.0", 2.15" of 2.35". De Marathons Mondial zijn bij mijn weten 2.0 breed en het kan breder.

Iemand ervaring met de 2.35's onder een TM 2.6?
Als het doel is om sneller te gaan dan volstaat de 2.0, groter gaat je snelheid niet meer positief beïnvloeden. Via de custombuild - website van Santos kan je gewoon de 2.35 big apple selecteren, dus ik zou denken dat dat geen probleem vormt.
EnriceV schreef:Als het doel is om sneller te gaan dan volstaat de 2.0, groter gaat je snelheid niet meer positief beïnvloeden. Via de custombuild - website van Santos kan je gewoon de 2.35 big apple selecteren, dus ik zou denken dat dat geen probleem vormt.
Gaat niet zozeer om sneller, maar ook om comfortabel. Wel een goed punt wat je aansnijdt. Eigenlijk wil ik even snel, maar met net wat minder inspanning. Dan ben ik misschien inderdaal wel beter af met 2.0.

Ik heb ook de custombuild site bekeken, maar ik keek bij de Special. Is het niet zo dat de spatborden de breedte beperken? Nog eens kijken... edit: je hebt gelijk. Ook mét spatborden kun je 2.35's kwijt.

Valt er mooi nog wat te kiezen, dank!
Mijn vrouw heeft een alu Travelmaster 2.6 met spatborden en 2.0 Big Apples, en mijn zoon een mtb met de 2.35 Big Apples. Ik denk niet dat de 2.35 onder veel remmen gaat passen, en onder de spatborden lijkt me ook wel krap. Ik heb het ooit op mijn m-gineering geprobeerd, en dat paste niet. Minstens zo belangrijk vind ik dat ik de 2.35 Big Apple geen fijne band vind: te lomp en te zwaar sturend. Ik krijg ook erg het gevoel op een soort ongedempte vering te zitten. Kortom, misschien is die 2.35 een goed idee voor droge onverharde wegen, maar verder wat mij betreft niet.
Op dit moment heeft mijn vrouw de 50 mm Conti winterband erop, en dat gaat prima, en zou mijn advies zijn voor woon werkverkeer in de winter. Deze winterband geeft niet alleen meer grip, maar is volgens mijn vrouw bij lagere temperaturen ook sneller dan de Big Apple (het rubber blijft soepeler). Die 50 mm valt wat smal (44 mm) en de recent ook verkrijgbare 55 mm versie van deze band gaat vast ook passen (49 mm in het echt?) en lijkt mij dan een aanbeveling waard. Voor de zomer zou ik uitkijken naar de nieuwe Schwalbe Allmotion, of anders inderdaad de Big Apple. Let bij de BA wel op welke versie je koopt: er is een dure mooie versie en een goedkopere die veel meer weegt etc.
Wim
Wim
Goeie overwegingen Wim, praktijkervaringen zijn inderdaad het best. Volgens mij heb ik niet zoveel keuze in uitvoering (afgezien van de breedte), ik denk dat de Performanceversie de goedkoopste en meest aangeboden is. Dat is dan een draadband, een 26" vouwband van BA ben ik in mijn snelle zoektocht van vandaag nog niet tegengekomen.

Overigens had ik eigenlijk het plan om deze winter nog even door te rijden met de Mondials. Ik weet het, niet het ideale compound, maar om nu voor alleen de winter (en dan vooral sneeuw) nieuwe banden te kopen? De BA's zijn meer voor het voorjaar- en zomergebruik, maar zouden nu ook al kunnen, als het niet meer doet dan wat regenen.

Het gaat overigens om zo'n 18 km enkele reis, met klinkers (geen kasseien), veel asfalt en soms een pad van aangestampt gruis door het Haagse Bos.
OK ik zie dat ze voor 2014 de BA range weer wat hebben veranderd. Performance Line is wat je wilt. Gewoon even een paar maanden doorfietsen op de Mondials is inderdaad geen gek plan: in Den Haag heb je toch meestal veel minder vorst dan hier in het noord-oosten.
Wim
True, ik vraag me ook best wel af hoe de Mondial zich in sneeuw houdt. Ik kan me nog herinneren dat een jaar of twee of drie terug de sneeuw zo erg was dat de files tussen Katwijk en Den Haag gigantisch waren... en ik móest op tijd zijn, dus pakte ik de fiets. Dat heb ik geweten: ongeveegde fietspaden met bevroren sneeuwsporen... wat een lol, op een ouwe MTB ging het nét. Maar ik was wel op tijd! Bij de Santos zouden in dat geval de spatborden al vollopen denk ik.
Wij hebben hier wat meer van al dat fijns en drie jaar geleden heb ik wat geexperimenteerd. Mijn zoon moest toen voor het eerst naar de middelbare school en dat betekent een best flinke afstand door stadsverkeer fietsen. In de eerste week dat er sneeuw lag is hij toen drie keer onderuit gegaan. Dat was reden genoeg uit te vissen wat er moest gebeuren. Grof profiel bleek nuttig, maar een brede gladdere band zoals de BA deed het in de sneeuw toch beter dan een smallere met profiel. Omdat ik toch niet erg tevreden was heb ik vervolgens bij wijze van experiment bij hem die toen net nieuwe Conti 50-559 winterbanden gemonteerd. Dat was een openbaring - ik heb ze daarna gelijk ook voor mijn vrouw besteld.
Op mijn eigen 28 inch stadsfiets (een antieke Koga met smalle banden) past die Conti alleen aan de voorkant. Dat helpt wel een beetje, maar de nominaal 37-622 is wel erg smal (31 mm), en haalt het niet bij de grip van de 50-559. Mijn zoon heeft nu ook een stadsfiets met 622 banden, en daar zitten sinds twee weken dus ook Conti winterbanden op. Helaas is de 42 mm 28 inch band dus nooit meer op de markt verschenen.
Wim
Travelmaster schreef:…...goedkoopste en meest aangeboden is. Dat is dan een draadband, een 26" vouwband van BA ben ik in mijn snelle zoektocht van vandaag nog niet tegengekomen.
Alle BA's in vouwband zijn al sinds 2009 uit productie, er was te weinig vraag naar. Wel jammer. Alleen Idworx krijgt ze geleverd, geldt ook voor de BigBens.
Ah, that explains it! Wist ik niet, dan hoef ik daar ook niet verder naar te zoeken.

Grappig trouwens, dat sneeuw dan vergelijkbaar is met zand he. Brede band, weinig profiel, lage spanning... Helaas is díe sneeuwconditie vaak maar van korte duur, en gaat de boel over in bevroren, ijzige sporen.

Ik krijg er nu al zin in:)!
Wim schreef:Mijn zoon heeft nu ook een stadsfiets met 622 banden, en daar zitten sinds twee weken dus ook Conti winterbanden op. Helaas is de 42 mm 28 inch band dus nooit meer op de markt verschenen.
Wim
Ik had 1,5 week terug contact met conti over de beschikbaarheid van de 42 en mogelijke komst van 50mm dit of volgend jaar. Het antwoord:
"Helaas hebben we ook komend jaar geen bredere maten voor 28" dan de 42 mm variant. De 42-622 verwachten we eind dit jaar te kunnen gaan leveren."