Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pedalen loshalen van cranks,zitten muurvast - Forum Wereldfietser

pedalen loshalen van cranks,zitten muurvast

met het opknappen van mijn fiets wil ik de oude pedalen vervangen voor nieuwe pedalen, maar ik krijg de oude pedalen die flink vast (geroest) zitten met geen megelijkheid los, ik heb er WD-40 op gespoten en met een steeksleutel geprobeerd los te draaien maar mijn steeksleuel is nu helemaal kapot, ik kon de pedaal zo op de grond leggen dat ik op de steeksleutel kon gaan staan maar geen beweging in te krijgen en ik draai toch wel de goede kant op. linker pedaal met de wijzers van de klok mee en rechter pedaal tegen de wijzers van de klok in...


heeft er iemand tips..? het gaat om een staal verchroomd crankstel waarvan ik zonder beschadigingen de trappers eraf wil halen,
Typisch geval van corrosie. Waarschijnlijk gemonteerd zonder montagevet. Een paar winters in de pekel rijden en je hebt nooit meer last de je pedalen los raken. Verhitten van de cranks is de oplossing.

Piet.
PietV schreef:Typisch geval van corrosie. Waarschijnlijk gemonteerd zonder montagevet. Een paar winters in de pekel rijden en je hebt nooit meer last de je pedalen los raken. Verhitten van de cranks is de oplossing.

Piet.
warm stoken bedoel je dus? ga je dan het chrome niet beschadigen...

en Ja ik heb er elke winter mee door de pekel gereden, en de pedalen zitten al zo lang vast dat de fiets oud is, 25-30 jaar,
Bij het woord roest komt direct het woord COLA bij mij op! Of dringt dit niet goed door in de groef. Loes
wd-40 is niet het bij uitstek geschikte roestoplossingsmiddel. Kuipolie meerdere keren een dag lang laten intrekken werkt beter.
kruipolie, laten rusten.... en met veel liefde en genegenheid!
't kan enkele dagen duren maar vroeg of laat lost het wel. Een goede sleutel, desnoods met een verlengstuk en zeker niet forceren.
Of nachtje laten rusten in petroleum, of cola. Lichtjes laten schrikken door met een hamer aan de achterkant op te slaan.

Geduldig zijn is een mooi werkwoord. :roll:
Ik neem aan dat de crnacks nog op de fiets zitten.
Ik ga in zo'n geval over de fiets heen gebogen staan, leg mijn borskas op het zadel en zet crancks en steeksleutel in zo'n positie dat ik goed kan trekken zonder al te veel risico dat ik mezelf verwond. Een verlening heb ik nog nooit gebruikt, zou het wel gemakkelijker maken.
Leon
Leon schreef:Ik neem aan dat de crnacks nog op de fiets zitten.
Ik ga in zo'n geval over de fiets heen gebogen staan, leg mijn borskas op het zadel en zet crancks en steeksleutel in zo'n positie dat ik goed kan trekken zonder al te veel risico dat ik mezelf verwond. Een verlening heb ik nog nooit gebruikt, zou het wel gemakkelijker maken.
Leon
Nee het crankstel is er volledig af, ik had de crank zelfs in de bankschroef gezet, maar ik trok de zware werkbank bijna om waar de bankschroef op staat met los proberen te draaien, die zit dus echt muurvast, en ik denk dat cola niet veel zal helpen, net als kruipolie moet die ook tussen de schroefdraad kunnen komen en dat is het probleem nou juist. misschien zal een flinke tik met een hamer erop geven helpen zodat alles even van zijn plaats komt en dan kruipolie ertussen ,maar ik wil geen putten in de cranks en ze dus eigenlijk niet beschadigen,

een sleutel met verlenging als hefboom gaat denk ik ook niet helpen ,dan draai je gewoon de sleutel af of het pedaal dol, toen ik op de sleutel ging staan terwijl de crank op de grond lag zag ik gewoon de crank meebuigen,met als gevolg dat het het pedaal bijna al dol draaid en de sleutel kapot gegaan is

er zal niks anders op zitten dan warm stoken maar ik weet niet of het crome daar mooi van blijft..? als ik het crankstel zodanig moet gaan beschadigen om de pedalen eraf te krijgen vind ik het de moeite niet meer om ze eraf te halen,

dus ik zou graag wat experts aan het woord willen?
Dat zonder beschadiging maakt het moeilijk. Maar de crank ondersteund en een flinke tik met een hamer, geeft bijna steeds resultaat. En ja je chroom zal wel een deukje hebben.
drestar schreef:dus ik zou graag wat experts aan het woord willen?
Je kunt Marten bellen, dan hoef je daarna echt niemand meer te bellen.

Of je gelooft in cola of niet, ik heb mijn twijfels, je kunt cola in dit geval zeker het voordeel van de twijfel gunnen. De opening die een vloeistof nodig heeft om in een object te dringen is nu eenmaal akelig klein. (weet iemand de minimale capillaire indringgrootte?) Tegelijkertijd is roest van ijzer een spul wat sterk de neiging heeft om openingen in stand te houden, wat een van de 'succes'factoren is van ijzerroest.
Probleem dat tegen cola spreekt op dit moment is wel dat er waarschijnlijk al olie in de holtes zit, dus de kans dat de cola de olie gaat verdringen is klein.
Proberen kan altijd; in dit geval zal het weinig kwaad kunnen. Minder kwaad dan stoken tot het blauw wordt.

Mechanisch: je kunt het pedal afzaagen tot op 1 cm, de stomp zonodig bijvijlen en dan met de rechte vlakken in de bankschroef zetten.
De cranck omwikkel je met een dikke doek en daar schuif je weer een pijp van een meter overheen. Dan trekken.....

Leon
Leon schreef:
drestar schreef:dus ik zou graag wat experts aan het woord willen?
Je kunt Marten bellen, dan hoef je daarna echt niemand meer te bellen.

Of je gelooft in cola of niet, ik heb mijn twijfels, je kunt cola in dit geval zeker het voordeel van de twijfel gunnen. De opening die een vloeistof nodig heeft om in een object te dringen is nu eenmaal akelig klein. (weet iemand de minimale capillaire indringgrootte?) Tegelijkertijd is roest van ijzer een spul wat sterk de neiging heeft om openingen in stand te houden, wat een van de 'succes'factoren is van ijzerroest.
Probleem dat tegen cola spreekt op dit moment is wel dat er waarschijnlijk al olie in de holtes zit, dus de kans dat de cola de olie gaat verdringen is klein.
Proberen kan altijd; in dit geval zal het weinig kwaad kunnen. Minder kwaad dan stoken tot het blauw wordt.

Mechanisch: je kunt het pedal afzaagen tot op 1 cm, de stomp zonodig bijvijlen en dan met de rechte vlakken in de bankschroef zetten.
De cranck omwikkel je met een dikke doek en daar schuif je weer een pijp van een meter overheen. Dan trekken.....

Leon
dat laatste idee van jou vind ik een zeer goed idee :) zo kun er meer en beter kracht erop zetten, van dat cola weet ik niet zeker of cola ook het chrome aan kan tasten, ik weet wel dat als je iets met cola wil ontroesten dat je dan niet met 1 nachtje in de cola leggen klaar bent, om het echt ontroest te krijgen ben je wel minimaal een week verder, maar ik denk dat ik ze elke dag maar even goed met kruipolie ga inspuiten en pedalen afzagen zoals jij zegt en dan over een week proberen ze los te halen en dan hopen dat de olie tegen die tijd een beetje ingedrongen is,

alleen zat ik wel net te bedenken dat er aan 1 kant een vast tandwiel aan zit, zie foto, dus daar kan geen pijp voor hefboom overheen...?
Afbeelding

overigens ziet het tandwiel er nog verbazingwekkend goed uit na al die duizenden kilometers hard fietsen :D
drestar schreef:... van dat cola weet ik niet zeker of cola ook het chrome aan kan tasten

alleen zat ik wel net te bedenken dat er aan 1 kant een vast tandwiel aan zit, zie foto, dus daar kan geen pijp voor hefboom overheen...?
Even met mijn oude pet van scheikundig technoloog: je moet niet al te veel indianenverhalen over cola geloven. Als de cola chroom aantast dan viel het chroom er toch al bijna af. Eén keer inspuiten met kruipolie lijkt me ook wel genoeg.

Ik had idd ff niet gedacht aan het kettingwiel aan de rechterkant. :?:
Leon
De werkzame stof in het ontroesten mbv kola (goedkoper dan cola ;-) ) is een zuur. De ph waarde van kola is 2,5.
Verhitten kun je ook met een (verfafbrand) fohn doen lijkt mij iets vriendelijker voor het chroom.
Jammer is alleen dat je een stalen crank hebt. De truc met verhitten is juist dat je gebruik maakt van de grotere uitzettingscoefficient van het alluminium tov het stalen pedaal.
Maar je kunt het allicht toch even proberen.

Anders wordt het inderdaad afzagen en de crank een paar dagen-met wat ondersteuning- in een conservenblikje petroleum zetten. (kruipolie is grotendeels petroleum met wat grafiet)

Of een nieuwe ?Dit type is niet zo duur.

Ben
ben huve schreef:Verhitten kun je ook met een (verfafbrand) fohn doen lijkt mij iets vriendelijker voor het chroom.
Jammer is alleen dat je een stalen crank hebt. De truc met verhitten is juist dat je gebruik maakt van de grotere uitzettingscoefficient van het alluminium tov het stalen pedaal.
Maar je kunt het allicht toch even proberen.

Anders wordt het inderdaad afzagen en de crank een paar dagen-met wat ondersteuning- in een conservenblikje petroleum zetten. (kruipolie is grotendeels petroleum met wat grafiet)

Of een nieuwe ?Dit type is niet zo duur.Ben
deze crankstellen zijn nergens meer te krijgen, alleen van boghal maar die zijn veel minder mooi en ook van kwalitiet ,en ook veel dunner,

inmiddels heb ik wel een aluminium crankstel besteld voordat het fout gaat, ik moest nog een hoop andere spullen bestellen en het crankstel was dan niet zo duur om mee te laten komen, overigens vind ik aluminium crankstellen eigenlijk wel iets mooier en moderner dan stalen crankstellen, maar de vraag is nog maar of het op de trapas past en de ketting in lijn komt te staan..(schijnt wel een universele te zijn)
Kun je hem niet aan de achterkant voorzichtig inboren? Er dan een tap indraaien. Dan kun je meer kracht zetten zonder de boel te vernielen.
dus ik zou graag wat experts aan het woord willen?
na al die goede raadgevingen, spijtig dit als één van de laatste zinnen temoeten lezen van een antwoord.

Ik versta de wanhoop , maar besef dat wat jarenlang niet is gedemonteerd erg vast kan zitten. Inmiddels weet je dit uiteraard dus. :lol:
Voor iets hoort iets. Het kan een tijd duren tegen dat het lost, gelukkig ook geen jaren :lol:
Alleen, het willen (snel) lossen is (meestal) een fout van beginnelingen.

Nog eens, net zoals iemand anders ook vermelde: kruipolie, petroleum. Eens laten schrikken.... elke tiende van een millimeter is een stap vooruit. Schaam niet ook daarna eens terug iets vaster te draaien na terug kruipolie en petroleum ingespoten te hebben.
Liefde voor het vak en met véél geduld en genegenheid kom je er vroeg... of laat wel.
In alle andere gevallen komt er gespecialiseerd materiaal bij te zien (tap... maar dit zou ik toch nog niet proberen) of maak je het nog erger (door de greep rond te maken) of beschadig je het stuk.

Toch succes.

Piet
inmiddels ook een nieuw crankstel binnen :D
Afbeelding

deze weegt 2x zoveel lichter dan de originele, en ziet er goed uit voor weinig geld,
en de maten voor afstand van het tandwiel komen ook overeen ,dus ik denk dat ik deze eerst eens ga monteren op de fiets,
inmiddels ook een nieuw crankstel binnen :D
Afbeelding

deze weegt 2x zoveel lichter dan de originele, en ziet er goed uit voor weinig geld,
en de maten voor afstand van het tandwiel komen ook overeen ,dus ik denk dat ik deze eerst eens ga monteren op de fiets,