Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Italië rondfietsen - Forum Wereldfietser

Italië rondfietsen

Name: Digibilly

Email: digi.billy@hccnet.nl

Ben van plan om eerst naar Rome te fietsen en van daaruit De rest van het land (kust) rond te fietsen. Zijn er mensen die dat al eens gedaan hebben? In 2000 al eens naar Rome gefietst (Benjamins-route)dus dat stukje is bekend. Meer algemenere tips over een fietstocht van ongeveer 4 maanden mag ook.
Alvast bedankt,

Digibilly

Name: Eric Schuijt

Email: schuyt@wxs.nl

Ik ben ooit wel eens vanuit Nederland naar Brindisi gefietst (en verder). De oostkust van Italie vond ik niet noemenswaardig boeiend, dus ik zou in plaats daarvan het binnenland ingaan (daar heb ik vaak goede berichten over gehoord)
Zou je overigens iets over Italie willen schrijven voor ons tijdschrift De Wereldfietser?

Eric Schuijt
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Jan de Boer

Email: wf@jandeboer.nu

Ik heb in 2000 van 3 mei - 12 juni de volgende tocht gemaakt (3500 km)
Van Venetië naar Napels door Umbrië en van Napels min of meer langs de kust naar Genua en van daaruit via de Franse alpen geeindigd in Nice. Ik vond het stuk van Napels langs de kust eigenlijk minder boeiend dan het stuk door de binnenlanden naar Napels.
Groetjes,
Jan de Boer
--- --- --- --- --- --- --- --- ---
Deze zomer (mei-augustus) ga ik met man en 2 zoons (9 en 11 jaar) iets dergelijks doen. Wij starten in Rome en rijden dan naar Napels, over dat stuk vind je enkele verslagen op http://www.cyclingsearch.de/.
Ten westen van Napels (in Pozzuoli) pakken we de boot naar Ischia, en dan hoppen we verder naar Sorrento. Door Napels en haar zuidoostelijke buitenwijken fietsen wordt allerwegen afgeraden wegens de woeste rijstijl van de Napolitanen, gecombineerd met gruwelijk wegdek en erg enge buitenwijken. Vanuit Sorrento fietsen we dan langs de Amalfikust, die door iedereen bezongen en bejubeld word. Tip: rijd deze kust van west naar oost. Touringcars mogen nl alleen van oost naar west rijden, dis kom je dan dus tegen ipv dat je voortdurend gepasseerd wordt. En: rijd deze route buiten het weekend/hoogseizoen, dan is-ie nl aangenaam rustig.
We volgen de kust naar het zuiden tot Paestum (prachtige Griekse tempels, en gaan dan landinwaarts langs de rivier de Sele naar de Laghi di Monticchio en van daaruit door de woeste binnenlanden naar Matera. Dit lijkt Terra Incognita voor fietsers, heeft iemand dit al eens geprobeerd?
In Matera pikken we een deel van een fietsroute door Apulië op die staat beschreven in het inspirende Lonely Planet boek Cycling Italy. Vanuit Bari pakken we de boot naar Dubrovnik, waarna we via de Kroatsche kust/eilanden naar het noorden terugrijden. Vanuit Venetië doorkruisen we dan de Po-vlakte, ook weer mbv een aantal Cycling Italy routes: er lijken veel fietsroutes, deels zelfs autovrij, langs de Po te lopen.

Goede reis, en wie weet komen we elkaar nog tegen,

Petra
Dit voorjaar (10 april t/m 19 mei) heb ik mijn totale rondtocht door Itali? gecompleteerd met een tocht beginnend in Napels, via de Amalfitana kust (tot Salerno), oversteek naar de oostkust (Gargano schiereiland) vervolgens de hele oostkust naar het Zuiden gevolgd (Manfredonia, Alberobello, Brindisi, Mensagne, Lecce, Otranto, Gallipoli, Taranto, Matera, parco nzainale Pollino, Aspromonte) daarna de oversteek naar Messina, noordkust Sicili?, Etna, Catania.
Ben bereid telefonsich nadere inlichtingen te geven.
Jan de Boer