Uitbreiding fietssnelwegen
Geplaatst: vr 20 sep, 2013 17:29
Waarschijnlijk bedoel je de LF-routes? Dat zijn routes die door het Landelijk Fietsplatform worden gemaakt. Deze gebruiken al sinds in den beginne witte borden met een groene opdruk.bergbeklimmer schreef:Heeft dat te maken met die witte bordjes met daarop een groen logo?
Waarschijnlijk niet, want bergbeklimmers volgende zin was:Robertjan schreef:Waarschijnlijk bedoel je de LF-routes?bergbeklimmer schreef:Heeft dat te maken met die witte bordjes met daarop een groen logo?
De LF-bordjes hebben altijd de letters LFNet als dat van een snelweg maar dan dus groen op een witte achtergrond.
Is voor E-bikers tussen Almere en A'dam ZObergbeklimmer schreef: De tekst is wellicht net niet leesbaar maar er staat
Amsterdam Zuidoost
Almere
electric freeway
Iemans enig idee welk idee hier achter zit?
M.a.w. een fietssnelweg/snelfietsroute met een modieuze sausje van elektrisch fietsen. Ik vind het redelijk absurde marketing.luddo schreef: Tussen Almere en Amsterdam ligt de snelste en leukste route naar je werk: de Electric Freeway. Een fietspad dat dwars door de prachtige natuur van het polderlandschap voert. Op de meeste plaatsen is de route zes meter breed. Ideaal om met je elektrische fiets/-scooter te genieten van een tochtje in de frisse lucht.
Het is volgens mij onrealistisch om te denken dat mensen buiten hun vrijetijdsverplaatsingen gebruiken maken van oplaadpunten voor elektrische fietsen die ze onderweg tegen komen.Pman schreef: Onderweg zijn er een aantal oplaadpunten om je fiets van stroom te voorzien, bedoeling is om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen al dan niet electrisch ondersteund.
Ik heb de indruk dat je niet de juiste snelheden vergelijkt. Gemiddelde snelheden liggen nu eenmaal steeds veel lager dan de kruissnelheid. Zeker bij routes met veel kruispunten, verkeerslichten, scherpe bochten, ... is het verschil tussen beiden aanzienlijk.Pman schreef:Het mooie is natuurlijk wel dat de auto zoveel sneller is op een stukje van nog geen 30 km, maar liefst 16 minuten....
40 minuten over die afstand betekend dus een gemiddelde snelheid van maar liefst 47,5, dat is volgens mij onder de minimum snelheid die je op de snelweg mag rijden. Met een gewone fiets zou een beetje getraind mens 25 per uur moeten kunnen rijden. Als je met een e-fiets een beetje bijtrapt is 30 realistisch denk ik. In een Velomobiel of op een lage ligfiets kom je in de buurt van de 40, wat dus nog meer in de buurt van de auto komt (al dan niet electrisch).
Maar het blijft de vraag of het werkelijk ouderen uit de auto haalt. Je bevestigt in ieder geval mijn visie dat - als die palen al gebruikt worden - ze gebruikt worden voor vrijetijdsverplaatsingen en niet voor functionele verplaatsingen.Pman schreef:Die oplaadpalen zijn er denk ik ook meer als aandachtstrekker om de oudere uit de auto en op de fiets te krijgen, onderweg even uitblazen en gelijk de fiets van nieuwe energie voorzien, je ziet niet voor niets hier op de Veluwe veel uitspanningen waar ze een oplaadpunt hebben voor de gasten.
Wijze woorden Peter. Km/h is onbelangrijk. Voor mij is afstand en tijd ondergeschikt aan een mooie dag fietsen of wandelen. Vaak alle dagen van de week. Afgewisseld met een heerlijke nachtrust en regelmatig een rustdag. Regen en wind zijn voor mij geen spelbrekers.Pman schreef:Echte rijkdom is tijd te hebben om dingen langzaam te kunnen doen. Peter