Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Zelfstandig' knooppuntenroute plannen met fietsGPS? - Forum Wereldfietser

'Zelfstandig' knooppuntenroute plannen met fietsGPS?

Beste fietsreizigers,
Hoewel ik normaliter te vinden ben bij de 'buren' van hiking-site denk ik dat mijn volgend vraagje op wereldfietser meer respons geeft :) Ik heb namelijk een vraag over het plannen van een knooppuntroute icm een fiets GPS.

Mijn ouders zijn thuisgekomen met een gloednieuwe Mio Cyclo 300. Ze maken graag wat fietstochtjes in NL en willen gebruik blijven maken van de knooppuntenroutes. Soms zijn ze er een paar dagen op uit en ivm weer en gezondheid is het belangrijk dat ze routes kunnen aanpassen.
* Echter heeft de Cyclo 300 een datakabel waardoor ze niet los van een computer een route via de knooppunten kunnen plannen (en exporteren naar GPS). Dit is een groot minpunt wat ervoor zorgt dat ze de GPS minder gaan gebruiken.
* De Cyclo 500 daarentegen heeft beschikking over de mogelijkheid tot een WIFI verbinding. Aangezien de tablet/smartphone altijd mee gaat op reis lijkt het me dat dit wél de mogelijkheid biedt om op reis een route te plannen en te exporteren naar de GPS. Ik ga er van uit dat dit mogelijk is via de 'wifi hotspot' functie op de tablet/smartphone, klopt dit?. Dit is een groot voordeel, echter is het prijskaartje 2 maal zo veel als de Cyclo 300.
Echter is het hele computer/tablet gedoe niet dubbelop? Op de Mio Cyclo's zit standaard OSM, echter zitten de knooppunten hier niet in verwerkt.
* Ik zat me af te vragen of er geen database bestaat met de coordinaten van alle knooppunten zodat je enkel de GPS nodig hebt om te plannen. Echter is de kortste route tussen knooppunten niet altijd de juiste/mooiste knooppuntroute toch? Of zal dit in de praktijk meevallen? Dit lijkt me een hele goede oplossing maar in hoeverre is dit mogelijk?(grootte database, bruikbaarheid, routeplanning).
* Een andere optie is natuurlijk de fietsroutes plannen op de smartphone/tablet en deze als GPS te gebruiken. Dit heeft wellicht een iets kleiner scherm, minder waterdicht e.d. En met een externe batterij(heb zelf Asolar Xtorm 5200) lijkt het mij te doen. Toen ik dit aan mijn pa voorstelde had hij de mooie vraag "en waarom fietst iedereen dan met een fietsGPS? Al die mensen hebben heus ook wel een smartphone".
Momenteel wil ik mijn ouders aanraden om de smartphone+externe batterij aan te raden óf de Cyclo 500. Of is het toch mogelijk om de Cyclo 300 inclusief knooppunt coordinaten te gebruiken?
Ik ben benieuwd of jullie ervaring met dit dilemma hebben en hoe jullie het 'on the road' fietsroute plannen doen.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Koen.

Ik zal nog eens vragen waarom ze het niet gewoon bij een kaart/knooppunttabel houden :roll:
Interessante vraag, ik heb daar niet direct een pasklaar antwoord op. Heb zelf een aantal Garmin outdoor gps-sen en los dat dan anders op (via online knooppuntenrouteplanners of knooppuntenkaarten). Ben eigenlijk ook wel beniuewd in hoeverre je jezelf al verdiept hebt in knooppunten en alle mogelijkheden daarbij, of is het een open vraag zonder enige achtergrondinfo.

Wellicht zou je deze vraag ook eens op forum.gps.nl moeten stellen. Op dat forum is in ieder geval actief Jan Kelder (jkelder), die is al jaren actief met knooppunten. E.e.a heeft er toe geleid dat er nu een online knooppunten planner is:http://planner.gps.nl/fietsroutenetwerk.html
Eventueel stuur je jkelder nog een Pb op dat andere forum om hem attent te maken op je vraag.
(Ga zelf ook nog op onderzoek uit met betrekking tot je vraag).