Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waterfilter bestendigheid vorst? - Forum Wereldfietser

Waterfilter bestendigheid vorst?

Morgen fiets ik de Himalaya in waar het snachts al tegen het vriespunt komt.
Ik heb ergens gelezen dat de keramische filters van waterfilters beschermd moeten worden tegen de vorst. Is dit als ze nat zijn of ook als ze droog zijn? En hoe doe ik dat? Kan de gravity flow de slaapzak in meenemen maar ik kan me zo voorstellen dat hij in de fietstas ook al aardig koud kan worden soms.

Groet vanuit Tibet - Fransje!
Keramische spullen kunnen slecht tegen water dat in de porien bevriest, dan gaan ze microscheuren/kapot. Dus als ze droog zijn dan is er geen enkel probleem.
Mijn fietstassen en wat erin zit is binnen een uur (en wel sneller denk ik) net zo koud als de buitenlucht. Stromende lucht (=fietsen) is een goede verwarmer/afkoeler. Dus die slaapzak helpt niet zoveel als je fietst.
Dus filter droog maken (helemaal, ook in de microporien bijv door in de zon/verwarming te leggen) of meenemen in slaapzak/tent/kamer om bevriezing te voorkomen.
Bedankt voor je antwoord Jaap!
Kortom als hij maar helemaal droog is dan kan hij de vorst aan?
yup, gelukkig wel anders waren ze wel heel erg onbruikbaar. Let wel op dat helemaal droog vooral betrekking heeft op de porien/binnenkant van de keramiek.

Keramiek is eigenlijk niets anders dan een soort van baksteen oftewel gebakken kleiachtig materiaal. Water zet uit als het bevriest, het bevriezen in een steen gaat meestal van buiten naar binnen omdat de buitenkant kouder is dan de binnenkant. Het water bevriest, zet uit, er is geen plaats om uit te zetten want de buitenkant is al bevroren, dus het enige dat er kan gebeuren is dat de steen barst door de druk van het ijs. Een baksteen (=steen met veel en grote porien) die goed nat (ook inwendig) bevriest gaat dus barsten. Gelukkig worden bakstenen bijna nooit door en door nat anders zouden alle huizen snel kapot zijn.

Kortom, als je filter van binnen droog is is er geen enkel probleem. Dus goed drogen (fohn, zon, verwarming, met jezelf in de slaapzak 's nachts, etc.) lost alle problemen op.

Overigens geldt dat keramisch materiaal, net zoals een baksteen, slecht tegen schokken kan. Een keramisch mes op de grond laten vallen betekent meestal een gebroken mes. Hetzelfde voor het keramische stuk van het filter: laten vallen, er op slaan met een hamer, etc. betekent einde filter.
Ik was niet van plan om met een hamer op mijn filter te slaan :wink: