Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: (Info over) lichtgewicht vrijstaande 2-persoonstent - Forum Wereldfietser

Gezocht: (Info over) lichtgewicht vrijstaande 2-persoonstent

We gaan fietsen in Japan. Het traject dat we doen is niet echt ontdekt door toeristen en dus zijn campings en andere 'echte' kampeergelegenheden schaars. Soms kunnen we in een park, maar soms ook worden we verwezen naar plaatsen die niet 'haringvriendelijk' zijn (veel steen, te harde of zelfs betonnen ondergrond). Daarom zoeken we een echt vrijstaande 2-persoonstent, dus zonder of met hooguit enkele haringen. Wie helpt ons aan een merknaam, andere info of misschien wel zo'n tent zelf?
Hoi,
Ik weet geen echte zonder-haringen-tent, maar koepeltentjes hebben in het algemeen de minste haringen nodig. Dwz ze staan ook rechtop zonder haringen, maar het houdt niet over.
Een gecombineerde koepel met een boog voor de luifel staat meestal met een paar haringen of desnoods dmv vastknopen aan een boomtak. Ik heb ook zo'n tent en die staat in ieder geval met 3 haringen al heel aardig voor een noodgeval en met 7 haringen perfect. Helaas al lang niet meer verkrijgbaar.
Windvast wordt het zonder haringen natuurlijk nooit!
Als je er bij de koepel op let dat de rand van de kuip vrij hoog is, dan is de tent ook waterdicht als de buitentent slordig om de binnentent hangt.
Leon
Trudy,
Ik kampeer al 2 jaar met de Crazy Ridge van Ramble.( BIRDLAND ) Koepeltent 3 stokken. ( 5 weken en 7 weken) 2 persoonstent, "dwarsligger" met 2 ingangen + opbergruimte. 4 seizoenen tent? Buitentent alleen op te zetten.

Wil
Wij zijn zelf bezitter van een Salewa tent (sierra leone). Het voldoet aan de eisen die we bij de aanschaf hadden en nu nog steeds hebben. Windvast, degelijk, groen, simpel ontwerp, twee ingangen, veel bagageruimte en niet duur.

In principe heb je altijd twee haringen nodig voor de bagagepunten, maar zonder lukt het ook wel, maar ie staat wel minder mooi. Je krijgt bij de tent scheerlijnen mee. Die gebruiken we alleen als waslijn gebruikt (tussen twee bomen). Met zes haringen in de grond, kun je (bewezen) zeker windkracht negen aan zonder dat hij flappert.

Na talloze nachten, op- en afbreken - wij hebben geen teller in de tent, maar het zijn er toch wel wel - begint hij wat slijtage te vertonen. Gaatjes in de buitentent, gaatjes in het grondzeil (stenen, bramen, rozen, pickels en een idiote amerikaan die zijn frisbee wou vangen door op onze tent te springen). Nu ben ik ook aan het kijken naar een nieuwe tent, die voldoet aan de eerder genoemde criteria. Mijn oog valt nu op de Exped Venus II. Al weet ik het nog niet zeker. Deze is wat lichter dan Sierra Leone.

Heeft iemand soms ervaring met de Exped?

Sjirk
Misschien een klein beetje off-topic... maar als je de boeken van Josie Dew over fietsen in Japan leest, zul je (eigenlijk iets te nadrukkelijk) lezen, dat ook zij met een free-standing tent onderweg is. Als ik me goed herinner een exemplaar van Vaudé...

Veel lees- en fietsplezier,

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef:Misschien een klein beetje off-topic... maar als je de boeken van Josie Dew over fietsen in Japan leest, zul je (eigenlijk iets te nadrukkelijk) lezen, dat ook zij met een free-standing tent onderweg is. Als ik me goed herinner een exemplaar van Vaudé...

Veel lees- en fietsplezier,

Groetjes,

Astrid
Beste Astrid,

Dat klopt, natuurlijk heb ik die boeken gelezen. Josie gebruikt een North Face Tadpole maar dat is een 1-persoons. En de min of meer vergelijkbare 2-persoons schijnt volgens de Zwerfkei in Woerden niet losstaand te zijn. Vandaar mijn zoektocht.

Trudy

De Hilleberg Staika is volledig vrijstaand. Hiermee kun je zonder haringen mee kamperen. Hij wil wel wegwaaien dus wel de nodige bagage in gooien als ie niet vast staat. :lol:

Ik heb al jaren plezier van deze tent.
Maarten
Beste Trudy,

Verleden jaar heb ik op mijn fietstocht door Amerika Coast to Coast gebruik gemaakt van een Terra Nova Solar 2, dit is een kleine 2 pers. tent,
verder zijn geschikt de Quasar ook van Terra Nova, de Mountain 25 van North Face en Ellips serie van Birdland (tent der tenten volgens Op Pad).

wimligfiets

Beste Trudy,

Je zou kunnen kijken naar de Coleman Boa dit is een twee persoons tentje waar de binnentent al aan de buitentent vaszit deze zou zonder haringen kunnen staan voor een keertje, een redelijk goedkoop tentje waar je nog wel redelijk wat ruimte in over houd.