Additionally, paste this code immediately after the opening tag: XT naaf FH m770 met speling en vet? - Forum Wereldfietser

XT naaf FH m770 met speling en vet?

Beste Wereldfietsers,

Toch nog even een technische vraag uit China. Hopelijk voorlopig even de laatste.

Voor vertrek heeft de XT achternaaf van mijn vriendin nieuwe kogels en vet gekregen. De naaf zou er verder nog goed uitzien. Na enkele dagen een redelijk speling voelbaar. Met de snelspanner strak aan nog 1,5 a 1 mm over op de velg. De betreffende fietsenmaker vertelde dat na nieuwe kogels en vet het kan zijn dat de naaf zich moet zetten en er speling ontstaat. Aangezien ik onbekend was met het afstellen van een XT naaf het maar zo gelaten. Vandaag toch even onder de stofkap links gekeken. Er zitten wat klodders vet buiten de afsluiting. Het wiel loopt nog soepel en ik hoor geen onheilspellende geluiden in de naaf (geen grindbak oid).

Dit is de naaf die erin zit:
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 621150.PDF

De vraag is
1. Is het afstellen vergelijkbaar met een LX naaf? Dus aan de linkerkant, maar dan met inbus 5 en sleutel 17.
1. Kan het zijn dat door de speling het vet eruit is gekomen, of was men mogelijk wat scheutig met vet?
2. Hoe weet ik of er nog genoeg vet inzit? Is openen noodzakelijk en zo ja, hoe kan ik het dan zien?
3. Indien vet toevoegen nodig is, welk vet moet ik gebruiken? Ik heb eergisteren mijn wellgo platform pedaal ingevet met vet wat in de gereedschapswinkel werd verkocht voor in de vetspuit. Er zat een tik in het pedaal, maar deze is eruit. Het betreft een gelig dik vet. Is dit geschikt voor het smeren van lagers of heb ik speciaal lagervet nodig? Het blijkt hier namelijk nogal lastig specifieke fiets onderdelen of benodigdheden aan te schaffen.
4. Is er iemand eventueel bereid tot skype support indien sleutelen noodzakelijk is?

Wederom alvast bedankt voor de reactie.

Groeten,

Otto
Ja, afstellen gaat met de inbus en 17mm. Die paar klodders vet zullen er bij het invetten op zijn gekomen of er zat zelfs teveel in en dat is er door het fietsen uitgeperst. Niks om je zorgen over temaken. Gewoon lekker gaan fietsen, daar! :D
Otto-Jan schreef:1. Kan het zijn dat door de speling het vet eruit is gekomen, of was men mogelijk wat scheutig met vet?
2. Hoe weet ik of er nog genoeg vet inzit? Is openen noodzakelijk en zo ja, hoe kan ik het dan zien?
Vet komt er niet uit door speling. Duidelijk scheutigheid; dat is een goed teken.
Als je naaf niet onder water is geweest, je niet heel lang in de regen hebt gefietst of je de fiets plat hebt laten liggen in de regen is de kans dat het vet eruit is of er water in zit vrij klein.
Als je de as met de vingers draait moet je voelen dat je het vet aan het masseren bent. Het moet smeuïg aanvoelen. Veel vet hoeft er uiteindelijk niet in te zitten, de paar kubieke nanometer die het werk doen moeten wel op de juiste plek zitten en schoon zijn.
Als ik het lijstje op http://www.m-gineering.nl/olie.htm naloop denk ik dat het voor gewone pedalen weinig uitmaakt wat voor vet er in zit. Alles beter dan niets.
Leon
Op www.m-gineering.nl staat onder het kopje oude tips hoe je een Shimano naaf moet afstellen. Het slechte nieuws is dat dit een M770 naaf is met als ik het goed begrijp dus de dikke alu as en kleine lagers. Die zijn niet erg degelijk, en eigenlijk minder geschikt voor een vakantiefiets. De reden is dat die lichte alu as om sterk genoeg te zijn dikker moet zijn dan de oude stalen, en er dus minder plek is voor de lagers. Maar zolang het het doet doet het het.
Wim
http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc

Dit is de naaf specialist van Nederland

Mario
Bij een tocht over de Waddeneilanden ging bij mij de achternaaf vreemde geluiden maken. Door het stof en zand daar, of toeval? Ik vermoedde dat het in de hub zat, want het geluid trad vooral op wanneer ik niet trapte.
Vandaag de naaf (Deore) uit elkaar gehaald, schoongemaakt en van vers vet voorzien. Er was niets ernstigs te vinden, behalve dat de conussen wel al aardig versleten zijn (mijn interpretatie). Lijkt mij ook niet vreemd na 20.000 km. Deze conussen, plus kogeltjes ga ik dus vervangen. Onderdelen heb ik inmiddels besteld, maar het valt mij op dat deze niet heel makkelijk te vinden zijn. Klopt dat , of zoek ik verkeerd?
Verder vond ik het vreemd dat ik aan de rechterzijde een ringetje minder had dan op de tekening van Shimano staat aangegeven. Heeft dit met de breedte vh frame te maken?

Groet,
Inmiddels, afgelopen weekend, heb ik conussen en kogeltjes vervangen. Achteras afgesteld zoals ik het op de cursus geleerd heb, maar liep toen tegen iets vreemds aan.

De afstelling is zodanig dat het achterwiel niet meer rammelt. De speling lijkt dus weg. Echter wanneer ik met meer kracht het wiel zijwaarts trek, dan lijkt er toch nog speling aanwezig. De standaard oplossing zou zijn om de lagers strakker af te stellen, maar wanneer ik dat doe gaat het wiel zwaar lopen. Oftewel, de afstelling wordt dan te strak. Het lijkt er op (gevoelsmatig) dat er twee plekken in de naaf zijn waar spelling kan optreden, maar ik kan er op Internet niets over vinden. Iemand enig idee, of ervaring mee?

Overigens rijdt het zonder bagage goed, want zoals gezegd moet ik aardig wat kracht zetten om het wiel zijwaarts te krijgen. Over een paar weken gaat er bagage op de fiets en dan wil het toch liever opgelost hebben.
Ben je zeker dat je niet gewoon de flex van de spaken ziet? Met veel kracht zetten kan je inderdaad een velg wat opzij duwen, maar die speling zit niet in de as.

Is trouwens volstrekt normaal, afhankelijk van de spaakspanning kan dit meer of minder zijn.
EnriceV schreef:Ben je zeker dat je niet gewoon de flex van de spaken ziet? Met veel kracht zetten kan je inderdaad een velg wat opzij duwen, maar die speling zit niet in de as.

Is trouwens volstrekt normaal, afhankelijk van de spaakspanning kan dit meer of minder zijn.
Zo voelt het niet. Zijn 26 inch wielen onder een Santos. Die zijn redelijk stevig.

Van het weekend gooi ik het gewoon weer open om te kijken of ik het kan vinden, dus dit soort tips zijn welkom.
Check ook nog even voor de zekerheid Ruud of er wel de juiste conussen inzitten, als de kogeltjes niet goed in de radius van de conus lopen krijg je het nooit goed afgesteld.





Ben
Problem solved. Als het niet als speling op de lagers voelt, dan is het ook geen speling op de lagers. Dat bleek toen ik de boel weer open had. Eerst een tip mbt de afdichting nagekeken. Dat was het niet. Toen het wiel weer in de fiets zonder rubber kapje links en zonder cassette rechts. Toen ik het wiel bewoog zag ik ineens iets geks. De speling zat aan de rechterzijde. Wanneer het de lagers zouden zijn dan zou de beweging (speling) aan beide zijde te zien moeten zijn. Ineens ging mij een licht op. Wiel er uit. Conus los as er uit ( oppassen voor de kogeltjes) en vervolgens de hub losdraaien. En wat bleek? Die zat helemaal niet goed meer vast! De speling die ik voelde zat in het feit dat er net een kleine speling zat tussen bout en schroefdraad. Aan de bovenzijde van het wiel voelt een dergelijke kleine speling natuurlijk als een megabeweging van enkele millimeters. Afijn, bout goed vast gedraaid, as weer in elkaar, afstellen volgens de regels, met als resultaat een perfect lopend achterwiel zonder speling!

Weer wat geleerd!