Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kona Rove - de ideale fiets? - Forum Wereldfietser

Kona Rove - de ideale fiets?

Dag,

in de zoektocht naar een racefiets, kwam de Kona Rove voorbij.
Niet echt een racefiets, maar zeker ook geen mountainbike, en wellicht zelfs een fiets om mee op reis te gaan.

In Bike & Trekking waren ze behoorlijk positief en zelf zien we de voordelen er ook wel van. Echt snel hoeft het niet te zijn en voor het 'echt zware' werk hebben we altijd onze reisfietsen nog.
Wie heeft ervaringen met deze fiets?

En wat zou een goede maat zijn voor iemand van 1,79 met een binnenbeenlengte van 83cm (als het goed is)?

Hieronder een plaatje van de geometrie van de fiets (afmetingen per framemaat op de website):
Afbeelding

Alvast dank!
Wat moet je met schijfremmen op de weg en wat als er een echte col op je weg ligt? Geen fiets die een niche vult. Niets nieuws dus.
Wat moet je met schijfremmen op de weg en wat als er een echte col op je weg ligt?
Kan je dit verder toelichten, want ik kan antwoord niet plaatsen?
Er lijkt onder wereldfietsers belangstelling te ontstaan voor snellere fietsen, en dit is iets in die categorie: racestuur, ruimte voor wat bredere banden dan bij een racefiets, niet al te zwaar, maar wel geschikt voor wat bagage.
Dit is een categorie die in feite al heel lang bestaat, maar in Nederland zeldzaam is gebleven: de klassieke Engelse randonneur zoals de legendarische Dawes Galaxy of tegenwoordig vooral de Thorn Club Tour. Vergeleken met deze Kona zijn die klassieke Engelse fietsen nog wel in het voordeel denk ik. Ze hebben cantilever of v brakes in plaats van de wat kwetsbaardere schijven, en ze hebben ook niet zo'n oncomfortabele rechte voorvork die ook nog eens extra stijf en sterk moet zijn vanwege die schijven. In feite is deze Kona vooral een moderne veldrijfiets, waarop dus sinds kort ook schijfremen mogen. Een Surly Cross check is dan geschikter, of een wat chiquere Thorn Club Tour.
Wim
Ik heb Bike & Trekking nog nooit iets negatiefs zien schrijven over een fiets. Of heb ik iets gemist?

Houd er rekening mee dat tijdschriften altijd een belang hebben; ze schieten er voor hunzelf niets mee op om een fiets negatief neer te zetten. Het kost ze advertentie-inkomsten en bij een volgende test krijgen ze geen fiets meer.

Kortom; ga er eens zelf op fietsen.
Is de Kona Rove ideaal? Het is maar net wat je er mee wil doen.

Ik heb sinds dit jaar een Kona Jake. Die is ongeveer vergelijkbaar. Ik heb deze fiets dit voorjaar in Spanje voor het eerst getest door van Madrid naar Sevilla te fietsen. Samen met een ommetje via Portugal was dat goed voor ruim 1000 km in 9 etappes. Allemaal asfalt op 28 mm bandjes. Voor snel toeren is dit gewoon een hele goede fiets. En zoals Wim ook al schrijft, het is niet echt iets nieuws. De randonneur bestaat al heel lang maar die kom je niet zoveel meer tegen in de winkel. Crossers lijken wat meer in opkomst. Op de goedkopere modellen zit oogjes voor dragers en daarmee kun je dus makkelijk een lichtgewicht snelle fiets bouwen
@Wim: een Dawes Galaxy is in bezit en wordt volop gebruikt voor woon- werkverkeer! Heerlijke fiets, maar ons exemplaar is al behoorlijk versleten en zouden we voor flink wat geld moeten oplappen. Maar o.a. naar aanleiding van die Dawes dus de vraag over de Kona. Dank voor de tips!

@Eric: dat is nou precies waarom ik mijn vraag ook hier stel :) En natuurlijk moet je eerst zelf een fiets proberen voordat je weet hoe hij rijdt... Ik stelde mijn vraag met name om onder wf-ers eens te kijken of men vindt dat het zin heeft om zo'n soort fiets te kopen, of of hij eigenlijk voor niets echt geschikt is (niet echt een racefiets, niet echt een reisfiets, niet echt een fiets om mee door de duinen te crossen, etc.).

En dit zou dus in principe als alternatief zijn voor een racefiets, niet voor een reisfiets.
Als je denkt aan een alternatief voor een racefiets dan zou ik vooral denken aan iets als een Thorn Audax frame (via m-gineering op te bouwen). Die heeft een net iets rustiger geometrie dan een echte racer, een comfortabel frame met soepele kromme vork, ruimte voor spatborden en 32 mm bandjes, en je kunt er iets van 10-12 kg bagage op meenemen in een grote zadeltas of in voortasjes op een Tubus Fly achterdrager. Zolang je niet te zwaar bent kun je met 32 mm bandjes prima over bospaadjes en ander leuks. Ben je wat zwaarder dan kun je zoals ik misschien beter uitkijken naar iets waar 35 mm bandjes op passen (denk dan aan een Thorn Club Tour, het moderne kwaliteitsalternatief voor de Galaxy).
Wim
zelf heb ik ook voor de keus gestaan. Ik moet zeggen dat dit type fiets me goed bevalt. Lekker snel en breed inzetbaar.
Ik heb gekozen voor een een Salsa Vaya, mede gebaseerd op de afmontage.
Al eerder genoemd; Specialized komt dit jaar met de AWOL, nog breder inzetbaar.
Dit jaar jaar brengt Kona de Rove ook uit in een titanium (Lynskey) versie. Affengeil!!!
Afbeelding
Hoi Gudrun,

Toevallig heb ik net een Kona Rove 2013 besteld. Mijn maat 56cm en ik ben 180.

Reden voor mij om voor de Kona Rove te gaan: ik zocht een multifunctionele fiets, waarmee ik zowel op de weg goed uit de voeten kan en ook in het bos en over grindwegen. Daarnaast wil ik de mogelijkheid hebben om er wat bagage aan te hangen als ik dat wens en hem eventueel in de toekomst te gebruiken voor woon-werkverkeer. Uiteraard heb ik de fiets getest en ik kan je verzekeren, dit is echt een beest. Zelden een fiets gehad die zo lekker fietst (is ook comfortabeler dan racefiets door rechtere houding). Licht natuurlijk ook aan het staal. Het wat stabielere gevoel qua wegligging wordt daarnaast veroorzaakt door de lengte van de achtervork. Die is namelijk 1 cm (!) langer dan bij vergelijkbare fietsen. Dat lijkt niets, maar is veel.

De fiets blinkt nergens in uit. Het is geen racer, geen volbloed cyclocrosser en zeker geen mountainbike (maar ja, waar heb je in Nederland in vredesnaam een mountainbike voor nodig...?). Voor echte trektochten is de fiets qua bouw en frame wel geschikt, maar zoals eerder door andere aangegeven, zou ook ik geen echte trekkingfiets met schijfremmen nemen (ik gebruik daar zelf dan ook een andere fiets voor). Verder is de range van versnellingen te beperkt om een echte trekkingfiets te zijn. Je zou echter wel de 36 tands crankblad kunnen vervangen door een 32 tands, dan moet je goed zitten, is mijn inschatting.

Inmiddels is de Kona Rove 2014 verkrijgbaar. Deze is zeker beter (o.a. grotere schijfremmen), maar wat mij betreft minder mooi. Bovendien is de Kona Rove wel een dure fiets voor hetgeen je krijgt, maar het model van 2013 kun je nu krijgen met 15% korting, en dan wordt het ineens een heel ander verhaal! Van de 56 cm weet ik toevallig dat er nog meer dan 20 te krijgen zijn.

Alternatieven: Genesis Croix de Fer (1250,-), Salsa Vaya (maar is geloof ik 26"), Specialized Tricross (maar ik weet niet of die in NL te krijgen is; verder nog Cannondale, Stevens en Pinnacle en een aantal andere merken, maar veel is niet in NL te krijgen).

Hopelijk heb je hiermee wat nuttige info!

Groet,
Merijn.
MerijnB schreef: Verder is de range van versnellingen te beperkt om een echte trekkingfiets te zijn. Je zou echter wel de 36 tands crankblad kunnen vervangen door een 32 tands, dan moet je goed zitten, is mijn inschatting.
Niet doorslaggevend, maar toch goed om te weten:
Een 33 tands binnenblad zou nog passen (TA Zéphyr met boutcirkel van 110mm), maar voor een 32 tands binnenblad moet je wel het crankstel vervangen door een met boutcirkel 104mm, en die hebben veel grotere kettinglijn (50 ipv 43mm) en Q-factor. Misschien ook andere voorderailleur daarbij nodig.
Hoi MerijnB e.a.,

N.a.v. jullie mails heb ik nog wat rondgeneusd naar de Kona Rove. Moet bekennen dat ik helemaal enthousiast ben geworden. Ga eens kijken waar ik een proefrit kan maken. Vraagje: bij welke dealer(s) wordt de korting van 15% gegeven op de 2013-versie?

Ik hoor graag,

Groet,
Joris
BlijDatIkFiets schreef:Hoi MerijnB e.a.,

N.a.v. jullie mails heb ik nog wat rondgeneusd naar de Kona Rove. Moet bekennen dat ik helemaal enthousiast ben geworden. Ga eens kijken waar ik een proefrit kan maken. Vraagje: bij welke dealer(s) wordt de korting van 15% gegeven op de 2013-versie?

Ik hoor graag,

Groet,
Joris


dat promofilmpje smaakt ook naar meer..... zelfs ruimte voor 50c tires en tubeless compatible velgen... klinkt als een erg lekkere bikepackingracer

Echter in deze review wordt max 42mm bandjes genoemd.

hier nog een review van de oude 2013 versie (max 40c)
Hallootjes,

Ik kon het niet laten, ik heb een Kona Rove 2013 aan mijn wielercollectie toegevoegd :D (Er moet nu echt een fiets weg uit de schuur :wink: ) De groene kleur is prachtig! Mooie dunne stalen buizen, redelijk licht (ca. 11,8 kg). Voldoet aan mijn wens om snelle toeren te maken met lichte bepakking. Locaal al een paar korte ritjes op gemaakt, heerlijke zit. Nog niets te zeggen over rijden met bepakking. (Voor de geinteresseerden: Kona Rove 2013 is voor 1.300 euri verkrijgbaar via www.bikester.nl. Is in mijn geval netjes afgeleverd)

Remschijf vóór van 140 mm vervang ik binnenkort voor 160 mm (zie draadje elders op dit forum). Moet voldoende zijn voor extra remkracht.

Vraag die inmiddels wel bij mij opkomt is welke achterdrager gaat passen, zodanig dat ik geen last ga krijgen van aanlopen schoen tegen achtertassen. Liggende achterbuis (hoe heet dat ding officieel?) is slechts 43,5 cm. Drager Tubus Logo Expedition schijnt geschikt te zijn voor kortere frames. Hebben mensen nog andere suggesties?
Gave fiets! Waar zijn de foto's ? :wink:
Je kan ook eens kijken naar de Racktime Add-it, zeg maar de aluminium versie van de Tubus LOGO. Toevallig vandaag erg goedkoop bij de oosterburen http://www.rose.nl/artikel/racktime-bag ... aid:340396
BlijDatIkFiets schreef:.....Voldoet aan mijn wens om snelle toeren te maken met lichte bepakking......
......
Vraag die inmiddels wel bij mij opkomt is welke achterdrager gaat passen, zodanig dat ik geen last ga krijgen van aanlopen schoen tegen achtertassen. Liggende achterbuis (hoe heet dat ding officieel?) is slechts 43,5 cm. Drager Tubus Logo Expedition schijnt geschikt te zijn voor kortere frames. Hebben mensen nog andere suggesties?
De triviale oplossing is kleinere tassen, want je gaat toch met lichte bepakking. Voortassen op de achterdrager gebruiken? Kun je bijna elke fatsoenlijke drager gebruiken.
Gave fiets! Waar zijn de foto's ? :wink:
Je kan ook eens kijken naar de Racktime Add-it, zeg maar de aluminium versie van de Tubus LOGO. Toevallig vandaag erg goedkoop bij de oosterburen http://www.rose.nl/artikel/racktime-bag ... aid:340396
Bijgaand een fotootje, mooi hè?!

Bedankt voor de tip, was eigenlijk op zoek naar slanker model. Ik zoek rustig verder.
De triviale oplossing is kleinere tassen, want je gaat toch met lichte bepakking. Voortassen op de achterdrager gebruiken? Kun je bijna elke fatsoenlijke drager gebruiken.
Klopt, helemaal waar. Maar alleen voortasjes is mij te Spartaans. Wil toch iets meer ruimte hebben dan alleen m'n tandenborstel :D
http://bontrager.com/model/08214

Deze heb ik op mijn Rove staan. Is echt smal gebouwd en ideaal met de ortlieb frontroller.
De backroller kan uiteraard ook.


Groet,

Ron
Met schoenmaat 45 en een achtervork die zelfs nog 1 cm korter was had ik helemaal geen probleem met de Ortlieb backrollers achterop een Tubus Fly (waar ook zo'n adapter set voor te verkrijgen is).
Er kan op de rove ook een 11-36 casette met 34 of 33 voor kom je dan een heel eind