Additionally, paste this code immediately after the opening tag: En het leek zo eenvoudig (naafdynamo & Iphone 4 opladen) - Forum Wereldfietser

En het leek zo eenvoudig (naafdynamo & Iphone 4 opladen)

Maar dat is het toch niet..
Afgelopen 2 weken 500 km gereden (in NL~vlak) met de Biologic Reecharge. Een mooi apparaatje tussen naafdynamo en stroomvretende apparatuur. (gps, iphone in dit geval)
Na de laatste rit afgelopen zondag valt mij op dat het snoertje van de gelijkrichter begint te delamineren. Op rare punten: in de bocht, -want kabeltje is eigenlijk te lang, dus mooi opgelust op de vorkpoot gezet-, en verderop, bij een kabelbindertje..
Zou het te heet worden? Zou ik zo hard fietsen? 8) - of misschien een oud kabeltje - :(

Dus ik ga zeer binnenkort terug naar Bike4Travel. Zij hebben al toegezegd een oplossing te hebben, nl. w.s. een ander soort apparaat.
Want naast bovengenoemd 'probleem': de iphone 4s (rechtstreeks) opladen werkt niet. Ondanks allerlei mooie reviews en filmpjes die hierover te vinden zijn. (met een extra accuutje werkt het wel overigens, maar dat was eigenlijk niet de bedoeling)
De voeding naar de gps werkt als een tierelier. Bovendien vind ik het ding best wel handig. Dus jammer wel.

Nu ben ik bezig met wat er dan gaat komen, wie heeft daar een goed idee over?
Ik heb verschillende (teleurstellende) opstellingen van anderen al langs zien komen en was eigenlijk niet van plan om eindeloos te gaan experimenteren..
Het zal wel duurder worden als dit apparaatje, vrees ik.

Core business: iphone4 opladen, etrex 30 onder stroom tijdens het rijden, misschien nog een accuutje van een fotoapparaat, als er nog vermogen over blijft.

Groetjes, Yvon
Je hebt natuurlijk wel het speciale verloopstekkertje (USB-USB) met de tekst IPOD gebruikt. Zonder wilt hij mijn iPhone 4s ook niet opladen, met wel!

Sjirk
@sjirk, ahum ik weet niet welk kabeltje dat is, zou dat erbij geleverd moeten zijn? Dat zou natuurlijk geweldig zijn!
Ik heb wel de powerpack erbij en is dat de reden dat ik een karrenvracht aan draadjes met stekkers erbij kreeg. Ik gebruik 'm overdag om mijn GPS van stroom te voorzien en 's nachts om mijn iPhone op te laden. Dat is iets anders wat jij wil.

Het draadje tussen de naafdynamo en de gelijkrichter heb ik losgesoldeerd en vervangen door een coaxkabel waar mijn verlichting ook gebruik van maakt. Het draadje was wel erg licht en kwetsbaar uitgevoerd.

Sjirk
@sjirk,

we lijken op 1 lijn te zitten, ik wil ook de gps overdag onder stroom, en 's avonds het apparaatje los maken en de iphone opladen...

Ik weet niet zo goed welke powerpack je bedoelt?
Wil je misschien een foto van je opstelling naar me mailen?
(zie pb)

groet, Yvon
Inmiddels zit er een e-werk met bufferaccu op de bike.
Met dank aan Bike4travel, voor het omruilen en ombouwen!
De iphone4 wilde niet laden, geen idee waarom niet.
(het zou volgens de specs wel moeten kunnen)

@Sjirk: het 'oude' model Biologic Reecharge had inderdaad een heel trits stekkertjes bijgeleverd. Het nieuwe model heeft dit niet meer.
Het nieuwe model kan overigens de Iphone5 (ook) niet opladen.
Wellicht zou hiervoor een adapter 8) op de markt komen, maar de vraag is of dat ook binnenkort komt EN of het voor de 4 ook zou werken, daar wilde ik niet op wachten.

Komend weekend weer een mooie testrit voor de boeg, ik heb er zin in :lol:
snowfreakyvon schreef:@Sjirk: het 'oude' model Biologic Reecharge had inderdaad een heel trits stekkertjes bijgeleverd. Het nieuwe model heeft dit niet meer.
Het nieuwe model kan overigens de Iphone5 (ook) niet opladen.
Wellicht zou hiervoor een adapter 8) op de markt komen, maar de vraag is of dat ook binnenkort komt EN of het voor de 4 ook zou werken, daar wilde ik niet op wachten.
Aha, ze hebben een productverbetering doorgevoerd.
Je probleem is hopelijk opgelost met de E-werk. anders had je, denk ik, deze moeten kopen:
Afbeelding

zie: http://www.allekabels.nl/iphone-2g/1678 ... apter.html

Sjirk
Vreemde verhalen. Ik ben nog nooit een USB-poort tegengekomen die m'n iPhone (4S of 3G) niet wilde opladen.

*googles*

Ah. Data lines. Gotcha.

.tsooJ
Alien schreef:Vreemde verhalen. Ik ben nog nooit een USB-poort tegengekomen die m'n iPhone (4S of 3G) niet wilde opladen.

.tsooJ
Kom maar langs, dan geef ik je een demonstratie die je wereldbeeld zal veranderen ;-)

@Alien: niet je bericht zomaar veranderen, nu slaat dit bericht nergens meer op :wink:
Toch maakt het blijkbaar wel uit: met een kabeltje van een iPhone 4 kun je ook niet zomaar een iPad opladen...
Ja, hoor, dat gaat ook prima. Ik heb hier twee iPads (2 & 3), en gebruik alle opladers en kabeltjes door elkaar. Geen probleem.

Waar het om gaat, is dat de Apple apparaten de USB data lijnen willen zien. Anders laden ze niet. Zie: http://gizmodo.com/5029844/simple-hack- ... e-chargers.

.tsooJ
Niet hier: ik probeerde een iPad op te laden met een iPhone lader, en met de iPhonelader kreeg ik de iPad alleen volgeladen als ik 'm uit had staan. iPhone 4 met iPad 3.
Dat klopt, maar da's een ander issue: de iPhone oplader levert te weinig stroom om een iPad met Retinascherm tegelijk op te laden en te gebruiken (alhoewel-ie in zo'n geval tijdens gebruik héél langzaam oplaadt). Maar verder werkt het allemaal naar behoren.

.tsooJ
Ah, ik vermoedde dat dat te maken had met hetzelfde issue... maar dat ligt dus aan het Retinascherm. Helder! (no pun intended;))!
SjirkM schreef:
Aha, ze hebben een productverbetering doorgevoerd.
Je probleem is hopelijk opgelost met de E-werk. anders had je, denk ik, deze moeten kopen:
Afbeelding

zie: http://www.allekabels.nl/iphone-2g/1678 ... apter.html

Sjirk
Inmiddels weer 100 km verder en op de kampplek vanavond de phone kunnen opladen met de e-werk.
Wat een feest, alles werkt
Ik kan alleen het knopje van de kachel hier niet vinden...
;-)
Wij hadden eerst ook een ander apparaatje, maar ook problemen met het opladen van de iPhone 5 en de GPS was niet 'constant' voorzien van stroom.

Elmar heeft bij mij ook de E-werk erop gezet en die draait inderdaad als een zonnetje! :)
Ik heb hier in het verleden op het forum wel eens wat gratis reclame gemaakt voor de ReeCharge, maar heb er nu ook problemen mee.

De buitenkabel heeft bij de gelijkrichter ook scheurtjes. Ik dacht altijd dat het aan mijn ommundige montage lag.

En nu ik met een Samsung Galaxy S3 op fietsvakantie ben geweest, blijkt de ReeCharge die slechts heel langzaam langzaam te kunnen opladen. De hele lading van de ReeCharge in de Samsung pompen kost iets van 8 uur, en als de telefoon daarbij uit staat kom je tot iets van 40% vol. Als de telefoon echter aan staat tijdens het laden, is de laadspanning voor de telefoon een teken om niet meer zuinig aan te doen, en verbruikt hij meer stroom dan hij binnenkrijgt.

Misschien dat er met geavanceerde energiebeheer-apps nog wat aan te verbeteren valt, maar het duurt nog even tot ik weer op fietsvakantie ga om dat uit te proberen.
Voor het repareren van de isolatiemantel: Scotch 70 "self-fusing" tape.

.tsooJ
Alien schreef:Voor het repareren van de isolatiemantel: Scotch 70 "self-fusing" tape.

.tsooJ
Best aan de prijs: scotch tape

Een nieuwe kabel, met gelijkrichter, kost ong. 25 euro..
Of de oplossing van Sjirk, eerder genoemd.