Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routegeheugen GPS vol - Forum Wereldfietser

Routegeheugen GPS vol

Ik ga deze zomer een lange tocht maken en heb de route in Mapsource verdeeld in ongeveer zestig etappes van ca. 100 km gemiddeld. Na ongeveer 45 routes overgezet te hebben krijg ik de melding op mijn gps dat het routegeheugen vol zit. Is er een manier om de resterende routes er toch ook nog op te krijgen? Ik gebruik al weinig routepunten. Scheelt het als ik de totale route verdeel over minder bestanden (langere etappes dus)? Of kan ik de resterende route ook op de een of andere manier op het losse sd kaartje kwijt?
Ik heb een Garmin eTrex Vista Hcx.
Volgens mij moet je die gpx bestanden zonder problemen op het SD-kaartje kunnen zetten. Op basis van welke route of track je wilt gaan volgen selecteer je het juiste bestand. Let wel op de naamgeving dat dat makkelijk te onthouden is (Dag-1 etc bijvoorbeeld) Het interne geheugen wil je eigenlijk juist voor de tracks die je hebt gereden gebruiken. (kaartje van 4 Gb werkt prima)
Je hebt een maximum van 50 routes op je apparaat, daar passen er dus geen 60 op.

Trackpunten kun je daarentegen 'oneindig' op het SD-kaartje zetten. Of max. 10.000 in je GPS zelf.
De oudere generatie Garmins zoals jouw Etrex heeft maar een beperkte capaciteit voor tracks en routes in het interne geheugen (hij kan ze niet lezen van SD kaart). Om toch oneindig veel langere tracks in de GPS te kunnen stoppen is mbv mkgmap een transparante kaart te maken, dit kan met deze tool van Javawa: http://www.javawa.nl/imgfromgpx_en.html
De tovenaar schreef:De oudere generatie Garmins zoals jouw Etrex heeft maar een beperkte capaciteit voor tracks en routes in het interne geheugen (hij kan ze niet lezen van SD kaart). Om toch oneindig veel langere tracks in de GPS te kunnen stoppen is mbv mkgmap een transparante kaart te maken, dit kan met deze tool van Javawa: http://www.javawa.nl/imgfromgpx_en.html
Dan moet ik (in elk geval voor die laatste etappes) dus met tracks werken ipv routes en daar met dat programma een soort overlay van maken, als ik het goed begrijp.
Ja ik maak ook altijd tracks, en de routes maak ik meestal op het apparaat zelf ahv die tracks en op de dag zelf. En dan meestal korte stukjes, of wat langere, maar dat is afhankelijk van de streek (bv in Amerika heb je weinig wegen dus ook nauwelijks routepunten nodig, en hier in NL veel).
Ja, hier in NL is het apparaat soms wel erg lang aan het rekenen. Misschien moet ik ook maar eens wat meer met tracks gaan experimenteren. Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Ha, de zon breekt door. Tijd voor wat training.
Rekentijd voor een route is vooral afhankelijk van het aantal viapunten.

60 dagen fietsen met alleen tracks is een prima optie.
60 dagen fietsen met alleen routes kan soms behoorlijk fout gaan.
Zelf rijden wij altijd op route+track. Beide! Route stuk? Track!

Ik zou het moeten weten, maar weet het nu niet. Kunnen de routes/track op een Vista ook op de SD-kaart? Dacht het niet. Verschil tussen oude en nieuwe toestellen.

60 dagen fietsen lijkt me ook een prima moment om een nieuwe GPS te overwegen.
Dan kun je meteen twee SD-kaartjes meenemen. Één als back-up.
Je "oude" Vista laat je bij het thuisfront achter met alle kaarten en tracks geïnstalleerd. Dat is dan de ultieme back-up. Opsturen per expressepost indien nodig. Als je een dergelijke back-up optie hebt is die nooit nodig :wink:
De sterkte van de processor en de gedetailleerdheid van de gebruikte kaart zal de rekentijd toch ook behoorlijk beïnvloeden, lijkt me? Hier in NL gebruik ik de OFM van de Benelux, daar staat knap veel info op. Werkt het trouwens zo dat meer via-punten juist een kortere rekentijd tot gevolg heeft omdat er dan minder alternatieven in de te kiezen route zijn? Ik gebruik meestal vrij weinig via-punten.
Wel een goed idee overigens om gewoon de hele route ook als tracks mee te nemen en niet alleen de laatste etappes. Ik ga maar eens experimenteren met die methode van de (onvolprezen) Tovenaar.

Ik heb die nieuwe Garmin Etrex 20 al wel even in handen gehad, dat lijkt me de opvolger van mijn toestel, maar de reis wordt me zo al duur zat en de Vista doet het verder nog prima. En als back-up heb ik ook altijd nog die ouderwets degelijke (en alles bij elkaar ook nog knap zware) papieren kaarten bij me. 8)

Overigens blijf ik geen 60 dagen weg, zoveel tijd heb ik nu ook weer niet. Ik heb de etappes van het eerste deel alleen tot ongeveer 100 km beperkt omdat ik er achteraf misschien een gidsje van ga maken en dan leek me dat een betere dagafstand dan de ca. 130 km die ik zelf nastreef.
Abacus schreef:De sterkte van de processor en de gedetailleerdheid van de gebruikte kaart zal de rekentijd toch ook behoorlijk beïnvloeden, lijkt me?
Processor heeft uiteraard invloed, maar minder dan je zou hopen of verwachten. Subjectief ervaren wij zelfs geen verschil.
Mate van detail heeft geen invloed. Route berekening gebruikt de wegen en niet de windmolens. OFM_light bevat minder detail, maar berekent een route niet sneller.
OFK bevat wel minder wegen en geen afzonderlijke fietsenpaden naast een autoweg. Daarom routeert deze (naar de huidige maatstaven) slechte kaart wel beter.
Abacus schreef:Werkt het trouwens zo dat meer via-punten juist een kortere rekentijd tot gevolg heeft omdat er dan minder alternatieven in de te kiezen route zijn?
Ja.
En de route op de GPS is vrijwel gelijk aan de route op Mapsource.
Nadeel van extra via-punten is dat de GPS steeds terug wil naar het "volgende" via-punt als je van de route afwijkt. Totdat je weer op de route zit.
Toevoegen van via-punten en omzetten van route naar track: WinGDB3, RTWtool, Basecamp. Geen handmatig actie dus.
Abacus schreef:En als back-up heb ik ook altijd nog die ouderwets degelijke (en alles bij elkaar ook nog knap zware) papieren kaarten bij me.
Daar zijn wij een paar jaar geleden mee opgehouden. Back-up is het onderweg kopen van papieren kaarten.
Bedankt, het is me duidelijk. Kaarten koop ik ook meestal onderweg pas, maar ik heb ze nog liggen van een vorige reis, vandaar. Halverwege stuur ik de kaarten die ik dan niet meer nodig heb misschien wel met de post terug.