Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke 2pers tent, mat, slaapzak? - Forum Wereldfietser

Welke 2pers tent, mat, slaapzak?

Mijn vrouwen en ik fietsen in de zomer steeds vaker Europa in de laatste jaren. Tot nu toe kampeerden we niet maar dat willen/moeten we veranderen merken we. Vraag is: wat moeten we nu kopen qua tent, matjes en slaapzak? We hoeven geen hyperlicht/peperduur topspul. Een relatief lichte (maar zeker ruime, dus wellicht 3pers?) tent, 2 comfortabele matjes en dito (zomer)slaapzaken/binnenhoezen zijn wel vereist. Zelf koken gaan we niet doen, dus wat is dan nog essentieel (lamp?) om bij je te hebben qua (zomer)kamperen? Hebben we perse een opblaastoeltje nodig, of kun je in de praktijk op de meeste campings altijd wel ergens te zitten tot het slaaptijd is?

Nog een vraag: zo'n tent weegt al gauw 3 a 4 kg lijkt mij. Is dat evt onder je horizontale framebuis op te hangen ipv op de toch al zwaar belaste achterdrager.

Je merkt: hier schrijft een kampeer-noviet, dus alle infos zijn welkom.

Veel dank alvast!
Een goed begin is de zoekfunctie te gebruiken, zowel op dit forum als op http://hiking-site.nl/ en natuurlijk google algemeen.

Renaat
Wasbeer schreef:Vraag is: wat moeten we nu kopen qua tent, matjes en slaapzak? We hoeven geen hyperlicht/peperduur topspul. Een relatief lichte (maar zeker ruime, dus wellicht 3pers?) tent, 2 comfortabele matjes en dito (zomer)slaapzaken/binnenhoezen zijn wel vereist.
Qua tent met een mooie prijs-kwaliteitsverhouding kun je bijvoorbeeld kijken naar een Wild Country Hoolie 3. De binnentent is royaal genoeg voor 2-met-tassen. Het luifeltje is, doordat het een 3-persoons is, lekker breed, doch niet zo diep. Hij weegt 3,1kg, wat te doen is. Wil je groter, dan wordt het echt zwaarder, of duurder. Zwaarder zoals een Eureka Bighorn 2 (2-persoons met ruime luifel), of duurder zoals een Hilleberg Anjan 2 GT van 2,1kg (let op: een echte 3-seizoenentent. Evt. winters kamperen wordt een flinke uitdaging.)
Voor het slaapsysteem zou je kunnen opteren voor 1 dekenslaapzak op een speciale (passende) hoes, waarbij je in die hoes dan weer je slaapmatjes steekt. Willem Jongman, ook hier op het forum actief, heeft een dergelijke constructie voorgesteld aan Tatteljee, welke HIER te vinden is. Voordelen: lichter dan losse slaapzakken en matjes, je kunt ieder matje gebruiken die je wilt, vergeleken met losse slaapzakken is het warmer door de lichaamswarmte van elkaar en doordat je 1 slaapzak nodig hebt is het ook nog eens compacter in te pakken. Qua matjes kun je denken aan de synthetisch gevulde modellen van Exped (tip: Synmat 7 UL maat M) of de NeoAir X-series van Therm-a-Rest (tip: de NeoAir X-Lite maat Regular).
Qua lakenzakken (binnenhoezen) volstaat iedere optie. Voorheen gebruikte ik zijden lakenzakken, maar die gaan nogal snel kapot (of ik woel teveel). Ik ga dus over op polyester-katoen of volledig polyester. Daar moet ik nog een leuke optie voor zoeken en vinden.
Wasbeer schreef:Zelf koken gaan we niet doen, dus wat is dan nog essentieel (lamp?) om bij je te hebben qua (zomer)kamperen?
Er zijn diverse mensen die een lijstje ergens online hebben staan. Wim heeft recent nog een lijstje opgesteld voor afgelopen Pinksterweekend:
Paklijst Willem Jongman voor Pinksteren 2013.
Wasbeer schreef:Hebben we perse een opblaastoeltje nodig, of kun je in de praktijk op de meeste campings altijd wel ergens te zitten tot het slaaptijd is?
Ik zou daar niet van uitgaan. Er zijn in Nederland vele prettige campings voor actieve buitenmensen, maar in het buitenland zijn er juist veel campings voor caravans. Als je persé wilt kunnen zitten voor de tent, dan kun je stoelhoesjes voor je slaapmatjes meenemen. Maar niet iedereen vindt dat prettig, omdat als je slaapmatje lek gaat je ook weinig slaapcomfort meer hebt. (Zelf snap ik dat niet zo: je moet er gewoon voor zorgen dat je matje niet lek gaat.) Er zijn ook losse stoeltjes, maar de lichtste (en duurste) versies wegen al gauw het dubbele van de stoelhoesjes.
Wasbeer schreef:Nog een vraag: zo'n tent weegt al gauw 3 a 4 kg lijkt mij. Is dat evt onder je horizontale framebuis op te hangen ipv op de toch al zwaar belaste achterdrager.
Als je het niet te gek maakt met je kampeerspullen, hangt er niet meer dan 10kg aan de achterdrager. Zeker bij het ontbreken van kookspullen en dito eten. Zelfs een forse tent kan volgens mij verdeeld worden over de 4 achtertassen en hoeft qua ruimte dan niet achterop. Zelf zou ik nog willen proberen of alles mee kan in 4 voortassen die je als achtertassen gebruikt. Je neemt immers geen kookspullen mee en met lichte 2-persoons slaapspullen neemt dat ook minder ruimte in.
Maar achterop de achterdrager mag ook absoluut geen probleem zijn als je dragers van Old Man Mountain of Tubus gebruikt. Die kunnen zo'n 25-40kg dragen. Mocht je andere, bijv. aluminium, dragers gebruiken, dan ligt het maar net aan de stevigheid van die dragers. Stokken (relatief zwaarste onderdeel van een tent) zouden dan wellicht aan de framebuis gehangen kunnen worden.
Je zou ook naar de Wild Country Duolite Touter kunnen kijken. Weliswaar 2-persoons, maar dankzij de zeer ruime voortent is de binnentent - denk ik - wel te doen met zijn 2-en. Redelijke lichtgewicht (2,9 kg) en betaalbaar.

Zeker in Europa heb je lang niet altijd zitgelegenheid op campings. Ik zou dus zeggen wel een stoeltje. Ik ben zeer tevreden over mijn thermarest-stoeltje.

Gerd
Het zal een freudiaanse verschrijving zijn, maar voor "mijn vrouwen en ik" heb je toch minimaal een 3-persoons tent nodig. :wink:
Zie ook hier: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Mijn heel persoonlijke opvatting is dat de meeste mensen teveel meenemen, zeker beginners. Minder gewicht fietst veel lekkerder, zeker bij het klimmen. Als je het slaapspul compact kunt houden heb je binnen Europa en zeker in de zomer geen voortassen nodig en dat scheelt veel gewicht en geld.
Voor twee personen zou ik altijd voor een driepersoons tent gaan. Ik heb liever een driepersoons zonder voortent dan een tweepersoons met voortent. Stoeltjes vind ik persoonlijk overbodig, maar de meningen daarover zijn sterk verdeeld. Ik gebruik een opvouwbaar stukje gesloten celschuim van Bever (iets van 20 gram).
Weet je zeker dat je niet wilt koken? Restaurants zijn niet altijd makkelijk te vinden, en koffie of thee bij het ontbijt vind ik ook lekker. Je spaart ook heel veel geld uit, waarvan je makkelijk die dure lichtgewicht tent kunt kopen waardoor je met brander niet zwaarder uit bent dan zonder.
Wim
Wim schreef:Zie ook hier: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Mijn heel persoonlijke opvatting is dat de meeste mensen teveel meenemen, zeker beginners. Minder gewicht fietst veel lekkerder, zeker bij het klimmen. Als je het slaapspul compact kunt houden heb je binnen Europa en zeker in de zomer geen voortassen nodig en dat scheelt veel gewicht en geld.
Voor twee personen zou ik altijd voor een driepersoons tent gaan. Ik heb liever een driepersoons zonder voortent dan een tweepersoons met voortent. Stoeltjes vin dik persoonlijk overbodig, maar de meningen daarover zijn sterk verdeeld. Ik gebruik een opvouwbaar stukje gesloten celschuim van Bever (iets van 20 gram).
Weet je zeker dat je niet wilt koken? Restaurants zijn niet altijd makkelijk te vinden, en koffie of thee bij het ontbijt vind ik ook lekker. Je spaart ook heel veel geld uit, waarvan je makkelijk die dure lichtgewicht tent kunt kopen waardoor je met brander niet zwaarder uit bent dan zonder.
Wim
Wim heeft weer eens gelijk. Hotels bieden meestal een ontbijt, maar de meeste campings niet. 's Morgens zijn veel eetgelegenheden nog niet open voor een ontbijtje. Zeker in de buurt van campings in de natuur wordt dat lastig. Een brandertje, een klein pannensetje, wat bestek , twee bordjes en twee mokken passen altijd nog wel in je fietstas.

Ik vind het wel prettig om een rugsteuntje te hebben, maar ik heb zo'n ding van Thermarest dat ik om mijn slaapmatje heen schuif, en waarmee ik mijn matje kan klappen naar een zitje. Weegt ook nauwelijks iets.
Ik vind een apart stoeltje wel handig tov een slaapmatje hoes omdat je dan het matje droog en schoon houd voor in je tent. En ik denk dat het de levensduur van je matje ten goede komt.
Het is wel iets meer gewicht , maar wel meer comfort. De opblaasstoeltjes van Tatteljee (wel prijzig) bijvoorbeeld kun je half leeg laten lopen, dubbelvouwen, en je hebt dan meteen een kussen. Goedkopere alternatieven zijn de "zitlapstoeltjes" met een buisframe in je rug van Carl Denig/Bocamp.

Ben
Moderne ultralight matjes zoals de Exped UL modellen lijken niet te houden van een inzet als stoeltje.
Wim
Robertjan schreef:Voor het slaapsysteem zou je kunnen opteren voor 1 dekenslaapzak op een speciale (passende) hoes, waarbij je in die hoes dan weer je slaapmatjes steekt. Willem Jongman, ook hier op het forum actief, heeft een dergelijke constructie voorgesteld aan Tatteljee, welke HIER te vinden is. Voordelen: lichter dan losse slaapzakken en matjes, je kunt ieder matje gebruiken die je wilt, vergeleken met losse slaapzakken is het warmer door de lichaamswarmte van elkaar en doordat je 1 slaapzak nodig hebt is het ook nog eens compacter in te pakken.
Twee matjes in een hoes waar één uitgeklapte slaapzak bovenop wordt vast geritst is verreweg het gezelligste, warmste en lichtste twee persoons kampeer bed. Dergelijke hoezen zijn er al heel lang van o.a van Birdland en Thermarest (wij kochten de eerste 6 jaar geleden bij Zwerfkei), ca 90 euro meen ik.
Het verschil is dat de rits van Tatteljee onder aan de matjes zit waardoor de deken om de rand wordt getrokken en wellicht beter zal isoleren. Maar het grootste verschil is de prijs. Op de hoezen van Birdland en Thermarest rits je een standaard dekenmodel slaapzak, bij de hoes van Tatteljee heb je een speciaal gemaakte, extra brede deken nodig.

Bikefeeling verkoopt iets dergelijks als set met deken, dan heet het Flexdreamer

Frank
Wij hebben het jarenlang gedaan met een zelfgemaakte hoes op basis van een tweepersoons lakenzak waar mijn vrouw een rits aan had genaaid voor een dekenslaapzak. Dat ging goed tot een paar graden boven nul. Daaronder begon het kou te lekken langs de randen. Omdat wij het wel leuk vinden om ook in het vroege voorjaar of het late najaar te kamperen ben ik toen de oude dekenslaapzak na vele jaren eindelijk versleten was gaan bedenken hoe het concept verbeterd kon worden. Die topbag was het resultaat van mijn samenwerken met Tatteljee. De donsdeken sluit dan inderdaad naadloos aan op de matjes. Het resultaat was lichter en warmer, maar ook duurder, maar niet duurder en zelfs eerder goedkoper en lichter dan twee vergelijkbare soloslaapzakken.
Wim
Ik geloof onmiddelijk dat de set van Tatteljee warmer is maar tegen een prijs.

We hebben in de loop der jaren een paar hoezen gehad. Niets ten nadele van je vrouw, ik ben juist dol op dit soort produkties, maar het is belangrijk dat de matjes lekker strak in de hoes passen. Ook de flap waar de rits aan zit moet smal zijn.

Met zo'n goed passende hoes en een goed gevulde donzen slaapzak en downmats blijven we, in elk geval onder de deken, goed warm tot ca -6 (met harde wind). Daaronder weet ik niet of ik nog wel wil fietskamperen.

Frank
Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag - heb je een opblaasstoeltje nodig? - dat is een kwestie van behoefte. Ik heb alleen een lichtgewicht stoeltje meegenomen op mijn 1e fietsvakantie; sindsdien alleen nog een plastic tas (bijv. die van de bieb: 15ct, duurzaam, licht, compact). Bevalt uitstekend, ik zou nooit meer zonder willen!

(Nou fiets en slaap ik dan ook liever dan dat ik voor de tent zit. Zitten doe ik al op kantoor.)
Dank voor alle tips. Slaapsysteem komen we wel uit. Nu nog de tent. Ons oog valt
nu op Tatonka. Zijn er mensen die zelf ervaring of een gefundeerde mening hebben over deze 2 opties?

http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/t ... vik-3.html

http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/t ... and-3.html