Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaak calculators geven verschillende uitkomsten - Forum Wereldfietser

spaak calculators geven verschillende uitkomsten

Ik ben bezig met het bouwen van een voorwieltje. Nu stuit ik bij het vinden van de juiste spaaklengte op een probleem namelijk dat ik verschillende uitslagen krijg uit 4 spaak calculators. wat gaat hier / doe ik verkeerd.

gaat om een rigida sputnik 28'' velg
voor de velg heb ik de volgende data gebruikt.

ERD = 600
36 gaats

en een shimano dh-3n80 naafdynmo.
voor de naafdynamo heb ik de volgende data gebruikt.

left flange diameter: 70 mm
right flange diameter: 70 mm
center to left flange: 28,5 mm
center to right flange: 28,5 mm
spoke hole diameter: 2,5 mm
en een inbouwbreedte van 100 mm

zowel de velg als de naafdynamo heb ik nog niet in huis de afmetingen heb ik op het internet gevonden. van de naafdynamo onder meer op lenni.info/edd en hier http://www.kstoerz.com/freespoke/hub/173

van de velg op lenni.info/edd, helaas heb ik geen andere site kunnen vinden ter vergelijking.

volgens zowel lenni.info/edd als spocalc.xls kom ik uit op een spaaklengte van 284.3 mm

terwijl ik bij bikeschool.com en sapim.be uitkom op 286.9 (sapim.be op 287 mm maar ik neem aan dat ze dit hebben afgerond omdat er geen decimaal achter de komma staat)

is er iemand die ervaring heeft met deze combinatie ( dh-3n80 icm rigida sputnik) en misschien weet wat voor spaaklengte hij of zij gebruikt heeft.

alvast bedankt

floor
bij 36 spaaks kruis 3 moet het 284mm zijn, die van sapim is onhandig en zou ik niet gebruiken; kom met lenni.info/edd ook op 284,3 uit trouwens. Bij rose.nl kun je goedkoop (DT Swiss Competition) spaken bestellen.
en dan de volgende vraag.

De dt swiss alpine 3 spaken zijn alleen in 283 of 285 mm te koop niet in 284 mm

is het verstandig om langere spaken te kopen of kortere.
Spaaklengte zo nodig afronden naar beneden; voor welk doeleinde wordt het wiel gebruikt?
het word een wieltje voor een vakantiefiets. de alpine 3 spaken zijn misschien een beetje teveel van het goede maar voor die 4 euro extra kan je het zowat niet laten.