Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 8-speed 12-32 cassette voor Shimano? - Forum Wereldfietser

8-speed 12-32 cassette voor Shimano?

Als ik zo bij diverse webwinkels kijk lijkt het dat Shimano geen 8-speed cassette meer heeft in 12-32. Kan dat kloppen? En zo ja, heeft iemand ideeën voor alternatieven?
Tot nog toe fiets ik met 12-14-16-18-21-24-28-32, en dat bevalt me perfect.
Robertjan schreef:Als ik zo bij diverse webwinkels kijk lijkt het dat Shimano geen 8-speed cassette meer heeft in 12-32. Kan dat kloppen? En zo ja, heeft iemand ideeën voor alternatieven?
Bij Bike-Components.de is een 11-32 hetgeen wat er het dichtst in de buurt komt, inderdaad... Da's toch een webshop die meestal wel heeft wat je zoekt.
Dat zou nog kunnen, al zal ik 11 nooit gebruiken met bagage.
Ik zit me net te bedenken hoe ik het de vorige keer heb gedaan. Kan het zijn dat ik een 9-speed heb genomen, de 11 en 12 eraf gehaald en de sluitring+12 van de oude casette heb teruggeplaatst? Of kunnen de 9-speed cassettes niet 1-op-1 gebruikt worden op een 8-speed (bij vervanging van de 2 kleinste tandwieltjes voor een tandwiel-met-sluitring)?
Robertjan schreef:Als ik zo bij diverse webwinkels kijk lijkt het dat Shimano geen 8-speed cassette meer heeft in 12-32. Kan dat kloppen? En zo ja, heeft iemand ideeën voor alternatieven?

niet te dure (geen spider) 11-32 9 speed kopen, de drie klinknagel afslijpen zodat de cassette uit elkaar kan, de 11 bij het oud ijzer gooien en de nieuwe cassette opbouwen met de gerecyclede tussenringen uit de huidige cassette

De verse 12 heeft bij Shimano ook ribbels voor de lockring, de oude (grotere) lockring past vermoedelijk beter als de nieuwe die bij de 11 hoort
Losse 12+14+16 kransjes op een 11-32 casette?, staat hier nog iets tussen? (alle 8 sp)
Ah, Marten geeft (zoals vaak) het beste antwoord. :D Dank, daar ga ik mee aan de slag.
Even op Marktplaats zoeken?
Hier bijv. Nieuw voor 35 euro en direct klaar, geen gerommel.
Ik kocht zelf daar een nieuwe 7 speed 12-28 voor 10 euro.
Dank voor het meedenken, Michael. Dat scheelt inderdaad het zelf wat rommelen. Maar van de andere kant is dat ook wel weer leuk, een beetje rommelen.
Door Marten's reactie op het idee gebracht om deze cassette te gaan bestellen en die wat aan te passen. € 25, komen nog € 5,95 aan verzendkosten bij, maar daarnaast kan ik daar ook gelijk kettingbladen en een ketting bestellen. Totaal wat goedkoper dan in Nederland en dan kan ik zelf weer eens de fiets verzorgen.