Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2dehands racefiets advies gezocht, prijs 3a 400 euro? - Forum Wereldfietser

2dehands racefiets advies gezocht, prijs 3a 400 euro?

ik heb me hier opnieuw aangemeld, maar was al lid onder een andere naam en heb al veel advies gekregen.
vorig jaar heb ik een trek 7500 fitness fiets aangeschaft.
na een jaartje fietsen wil ik deze verkopen en een wat ruigere atb/mtb voor terug kopen en voor de
langere tochten (voor mij is 20 a 50 km al lang) zoek ik een 2dehands racefiets.
met een budget van 2 a 400 euro, wat zijn dan de adviezen?
het budget kan eventueel nog iets opgerekt worden maar liever niet.
ik wil perse schakelen op het stuur, op het frame heb ik geprobeerd op een andere fiets maar vond dit niet stabiel.

frame maat? ik heb een bbm van 82 cm en ben 172 lang, frame maat dus 56 cm?
kun je gebruikt nog ergens op letten zoals boven buis maat oid?
waar op te letten bij een proefrit?

welke afmontage kan ik het beste nemen voor dit bericht? ik kom shimano 105, ultegra tegen maar ook campagnolo veloce.
de wensen zijn toch wel snel en stabiel schakelen.
ook haal ik nog niet hele hoge snelheden van boven de 30 km/u langdurig.
welke vertanding kan ik dan het beste doen?

is het raadzaam om de fiets in onderdelen te kopen? of later up te graden maar waar dan op te letten? bijvoorbeeld alu of carbon frame?

ik ben nog niet zo gedreven dat ik lange tijd hoge snelheden kan halen, eigenlijk nog een novice dus, maar wil wel meteen goed materiaal.

bedankt voor het advies alvast.
Voor maximaal 400 euro koop je geen racefiets. Tenzij jij akkoord gaat met een afdanker waarvan de achtercasette, ketting en in het ergste geval de voorbladen vervangen moeten worden. Tel hiervoor ruim 200 euro erbij op (afhankelijk welke groep erop zit) en je zit al over de 600 euro.

Kortom, mijn advies is spaar gewoon door en ga kijken voor een nieuwe overjarige Cube of Bulls, die worden al aangeboden voor rond de 800 euro (Shimano 105 groep).

Wat betreft jouw maat. Als jouw binnen beenlengte 82 is en jij bent 1.72 dan is een 56 te groot. Jij hebt dezelfde maat als ik en ik rij op een 53.

Welke groep je moet nemen is denk ik waar loop jij tegenaan. Voor 400 euro kun je geen eisen stellen. Koop je nieuw dan is voor mij de minimale groep Shimano Ultegra of bij Campagnolo Chorus.

Maar wat veel belangrijker is, wat ga jij ermee doen? Ga je alleen vlak fietsen of wil je er ook bergen mee gaan rijden? Zo ja, hoe sterk ben jij om tegen 13 procent
op te fietsen? Dus daar komt het volgende breekpunt, wil jij een dubbel, compact of een triple?

Welk verzet is afhankelijk hoe jij gaat fietsen. Dan doel ik weer vlakke kilometers in de polder of toch even een keer de Alpe D'Huez pakken.

De keus tussen alu of carbon is snel gemaakt. Voor 400 euro koop je geen carbon fiets, tenzij hij in het ravijn is gestort.

Kortom, ik denk dat het verstandig is dat jij de 400 euro niet impulsief uitgeeft maar beter nog door kunt sparen of jouw poeplap wat verder opentrekt en jouw budget opschroeft.
Ga naar een goede racefietswinkel en laat jou goed voorlichten. Een goede winkel meet jou op en geeft eerlijk advies wat voor jou het beste is.
Ik weet niet in welke regio jij woont maar ik kan jou wel helpen aan een paar goede winkels die eerlijk advies geven waardoor jij alleen maar plezier hebt van jouw nieuwe racefiets en niet met ellende van een verkeerd aangeschafte racefiets. Ik heb het al zo vaak gezien dat mensen een racefiets kochten omdat hij zo mooi was. Dat ze last van hun rug, nek, knieën kregen door de totale verkeerde zithouding kwam pas later aan het licht. Toen zagen ze pas in dat het een (dure) miskoop was.

Veel wijsheid gewenst! :wink:
Bedankt voor je advies, alleen vlak terrein en regio groningen.
klaas1976 schreef:Bedankt voor je advies, alleen vlak terrein en regio groningen.
Dan hoef je ook niet te schakelen! :D
Als jij inderdaad alléén vlak fietst dan zou ik voor een dubbel of een compact kiezen, dan valt een triple al af.
Wat betreft het verzet, zelf fiets ik met een 53/39 voor en achter 11/27. Daar fiets ik als getraind fietser (maar geen Topper) de Amstel Gold route in Limburg mee.
Het is moeilijk te bepalen wat een ander nodig heeft. Ik weet niet wat jij aankunt.
Ga daarom naar een goede racefietsspecialist en laat je goed informeren en opmeten.

Succes en als je nog vragen hebt mail me gerust.
Ik zou vooral eens nadenken over de vraag wat je wilt doen en waar je wilt fietsen. Ik heb jarenlang op een Engelse racefiets gereden die ik daar in 1976 gekocht had. Die had nog gewoon ruimte voor 32 mm bandjes, met spatborden, zoals toen gebruikelijk. Tegenwoordig is het maximum 25-28 mm zonder spatborden. Een wat bredere band geeft je veel meer mogelijkheden om ook eens over een bospaadje te rijden, en dat is echt heel fijn. Vorig jaar heb ik een tweedehands stalen veldrijfiets met cantilever remmen gekocht waarop ik inmiddels 35 mm wegbandjes heb gemonteerd. Dat geeft nog meer marge op die bospaadjes, en dat is heerlijk. Je hoeft toch niet de Tour de winnen?
Wim
ik ga zeker niet met de tour meedoen, ik ben 36 jaar en het is puur hobbymatig.
bovendien fiets ik ook lang niet altijd op de max.
@rob, zou je onderstaande advertentie,s eens willen bekijken en je reactie geven?
dit zou dan niks kunnen zijn?

http://link.marktplaats.nl/668399668

http://link.marktplaats.nl/664118580

http://link.marktplaats.nl/671470312
Ik heb alle drie de fietsen bekeken. Alle drie behoren voor mij tot de categorie oud ijzer. Met alle respect, maar deze zijn zo oud dat ze eigenlijk gratis zouden moeten worden aangeboden. Vaak krijg je ook problemen als er onderdelen vervangen moeten worden. De Dura-Ace groep van tien jaar geleden is anders dan die van 2013. Ik zou er vanaf blijven en voor een nieuwe fiets kijken.
Rob53 schreef:Ik heb alle drie de fietsen bekeken. Alle drie behoren voor mij tot de categorie oud ijzer. Met alle respect, maar deze zijn zo oud dat ze eigenlijk gratis zouden moeten worden aangeboden. Vaak krijg je ook problemen als er onderdelen vervangen moeten worden. De Dura-Ace groep van tien jaar geleden is anders dan die van 2013. Ik zou er vanaf blijven en voor een nieuwe fiets kijken.

Die DA groep is een 8speed, en dus 15-20 jaar oud. Als je wilt kun je die prima aan de gang houden, maar zoals bij al deze fietsen, of de shifters het blijven doen is een loterij. Zo'n gelijmd frame is alleen het risico waard als je graag zo'n Cadex wil hebben, zonder historisch besef en als je gewoon wil fietsen kun je hem beter laten staan.

De eerste is een lomp alu frame, met een record aantal nietszeggende foto's. 9sp Veloce is op zich wel OK maar ook niet super.

Batavus slaagt er altijd in er net naast te zitten, een Sora groep koop je nieuw omdat je geen geld hebt, tweedehands laat je die staan
En waar moet ik nieuw aan denken?
Loopt dat meteen in de 4 cijfers?
klaas1976 schreef:En waar moet ik nieuw aan denken?
Loopt dat meteen in de 4 cijfers?
Met zoeken vindt je vast wel iets practisch voor 999, of misschien wat minder als het een 2012 model is. Alleen op dit forum heerst in brede kring de overtuiging dat je met een racefiets met dikkere banden als de markt normaliter aanbiedt meer lol hebt. Meer comfort, beter bochtengedrag op slecht wegdek, alle schelpenpaadjes liggen opeens voor je open, veel sneller op een klinkerweg, geen probleem met doorsteekjes door een bos en (altijd handig als je zelf je kleren moet wassen) soms passen er zelfs spatborden op! :wink:


(disclaimer: ik rij uitsluitend op 'oud ijzer' )
Volgens mij is het goed mogelijk om een uitstekende tweedehands fiets te kopen binnen het budget als ik lees wat je ermee wilt doen. Ik denk dat je met jouw budget wel het beste een complete fiets kan kopen. Desnoods kun je mettertijd onderdelen upgraden, let er in dat geval vooral op dat het frame je zint. Persoonlijk ben ik overtuigd dat het voor het voorgestelde doeleinde het beste is om een stalen frame te berijden. Die is een paar kilo zwaarder dan een alu/carbo/titanium, maar als je niet de eindspurt op de Mont Ventoux niet hoeft te winnen maakt dat niks uit. Bij het leeuwendeel van de berijders van carbon kunnen er overigens wel een paar kilo af. Daarnaast rijdt staal stukken aangenamer en is het makkelijker te repareren. Had ik als gezegd dat een stalen fiets in schoonheid alle andere fietsen ver achter zich laat? Qua afmontage zou ik zeggen dat alles vanaf Shimano 105 goed genoeg is (ik weet niet wat de Campagnola variant daarvan is). Je hoeft ook geen 11-speed te hebben 9 is mooi zat.
m-gineering schreef:(disclaimer: ik rij uitsluitend op 'oud ijzer' )
Marten heeft wel een goede cursus gevolgd, een aardige verzameling reserve-onderdelen en goed gereedschap :D
Voor 400 euro moet je echt wel een goede tweedehands fiets kunnen vinden. Een nieuwe fiets van 1000 euro die nu 5 jaar oud is, hoeft echt niet meer dan dat te kosten. En vergeet marktplaats even. Veel mensen denken daar de hoofdprijs te kunnen vragen. Kijk ook eens even op het forum van fiets.nl. Daar zitten meer liefhebbers van het kromme stuur en daar vind je vaak betere aanbiedingen van formuleren die een fiets verkopen.
Er werd hier toch wel een hoog bedrag genoemd voor het oplappen van een oude fiets. Bij een oudere tweedehands fiets denk ik aan Shimano 8 speed (meer dient nergens voor en is alleen maar duur in het gebruik). Een cassette koop je voor 25 euro en een ketting voor 10-15. Hopelijk blijft het hier dan bij. Voor 8 en 9 speed zijn er als het ooit nodig wordt nu ook remschakelhandles van SunRace, dus daar hoef je een 8 speed niet voor te laten staan. Een TA voorblad is inderdaad duur, maar meestal zijn ze niet allemaal versleten, en stalen bladen zijn zeker voor de binnenbladen ook een prima budget oplossing van een paar euri per stuk. Een veel duurder risico is doorgeremde velgen. Let daar goed op. Verder zou ik gaan voor een stalen frame, dat geeft de minste kans op problemen.
Wim
Wat je wil is perfect mogelijk. Ik heb het twee jaar geleden zelf gedaan: frame met 105 groep gekocht voor 100 euro (zonder wielen), nieuw wielsetje, shifters, kabels, zadel, stuurling, ketting en cassette. Totaal onder de 400 euro.

Mijn tip: gebruik op marktplaats de zoekwoorden "koga gents". Zoiets dus.. (let op het stickertje op de voorvork- zie hieronder)

Als je een oude race fiets koopt, dan koop je eigenlijk een frame met mogelijk herbruikbare onderdelen. Vermijd carbon, omdat dat gevoelig is en een zware crash onzichtbare maar gevaarlijke schade kan hebben veroorzaakt.
Aluminium: niets mis mee of staal: variërend van rommel tot heel goed. Koop in staal geen fiets zonder een stickertje welk staal het is: High tensile tubing is rommel. Je wil Reynolds of columbus zien staan, op internet vind je meer info over de verschillende types.

Succes
bergbeklimmer schreef:...Kijk ook eens even op het forum van fiets.nl. Daar zitten meer liefhebbers van het kromme stuur en daar vind je vaak betere aanbiedingen van formuleren die een fiets verkopen.
Inderdaad, ook mijn idee:
http://www.fiets.nl/forum/

Verder kun je ook even wat racefietszaken in de buurt langs fietsen. Ik heb goede ervaringen met BikeLife in Roden. Deze jongens hebben ook een aardige voorraad 2e hands staan.

Maar, is dit iets? Bulls op MP
Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken.
Frame maat 56 is dus te groot?
Welke maat moet ik hebben met 82 en 172 cm?
Bij de maat is de hoogte van het frame van weinig belang (je kunt het zadel altijd hoger zetten). Het gaat om de lengte van de bovenbuis.
Wim
Wim schreef:Bij de maat is de hoogte van het frame van weinig belang (je kunt het zadel altijd hoger zetten). Het gaat om de lengte van de bovenbuis.
Wim
Dat is waar voor fietsen waarbij je eenvoudig het stuur omhoog kan zetten. Bij racefietsen met vorken zonder draad (die meestal goed kort is afgezaagd :-)), is het makkelijker om een korte of zeer lange stuurpen te installeren, dan om een nieuwe vork met langere vorkbuis te steken.