Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inbusbout rechtervoorzijde Idworx - Forum Wereldfietser

Inbusbout rechtervoorzijde Idworx

In een poging de kettingkast van mijn Idworx Countryrohler helemaal dicht te maken (dus ook de open stukken bij de trapper), heb ik een inbusbout bij de crank aan de voorzijde bij de rechter trapper los gedraaid (deze verbindt de crank met het voorste tandwiel).
Nu zit ik met de gebakken peren ...
Zie: Afbeelding
Ik krijg de bout wel los, maar er niet volledig uit en ik krijg de bout nu ook niet meer aangedraaid.
Ik kan aan de achterzijde van de bout niets zien, vanwege de kettingkast.
Wat nu? Wie kan mij helpen?
Is het af te raden door te fietsten met deze losse bout?

Dank!

Jos
Nee, hier zou ik niet mee fietsen. Volgens mij zit er aan de achterkant van het kettingblad een soort moer die samen met de bout het kettingblad en de crank bijelkaar houden. Die moer moet je vast kunnen houden wanneer je de bout er in draait. Dat lukt nu niet. Ik vermoed dat je op z'n minst de kettingkast moet verwijderen om de moer en bout vast te kunnen zetten.
Dank voor de snelle reactie!

Haha, ben ik mooi klaar mee.
De achterkant van de kettingkast weghalen, dat lukt volgens mij niet zomaar.
Ik heb een aantal schroeven gezien, waar ik onmogelijk bij kan (deze ztten tegen het frame aan). Moet die hele crank er af dan?
Ga de fietsenmaker maar eens bellen, denk ik.
joha59 schreef:Dank voor de snelle reactie!

Haha, ben ik mooi klaar mee.
De achterkant van de kettingkast weghalen, dat lukt volgens mij niet zomaar.
Ik heb een aantal schroeven gezien, waar ik onmogelijk bij kan (deze ztten tegen het frame aan). Moet die hele crank er af dan?
Ga de fietsenmaker maar eens bellen, denk ik.
Die crank eraf is zo'n beetje het meest eenvoudige, want het lijken buitenboordlagers te zijn. Daar heb je voor nodig: welgeteld één inbussleutel. Linkercrankarm losmaken, eraf schuiven, en in éne keer de hele rechterhelft eraf schuiven. Kom je zo bij je bladboutje.

Alleen: dan moet je ketting eraf. En jij zit met die kettingkast...
Moet ik voor het losmaken van de cranks, de volgende bout (aan de linkerzijde) losmaken?
Afbeelding
De buitenkant van de kettingkast moet wel eenvoudig te demonteren zijn, ik ga straks een poging wagen.
Dank!
Yep.

Maar ik zou mijn aandacht toch meer op het demonteren van de kettingkast richten. Lijkt me dat die er ook eenvoudig af moet kunnen om de ketting te kunnen vervangen.
Johan,

Het werkt als volgt:
- buitenkant van de kettingkast demonteren
- ketting eraf halen
- de binnenste bout linker krank losdraaien ( foto hierboven, gaat best zwaar)
- met een klein tikje de hele trapas uit de lagers tikken
Nu sta je met de trapas en het ketting blad in je handen en kun je het boutje vast draaien

Succes.
Ik heb er letterlijk en figuurlijk een vinger achter gekregen.

Toen ik wist, dat er toch ergens een boutje achter moest zitten, ben ik gaan wringen om erbij te komen. Met mijn pink kon ik er net bij komen en voldoende om het boutje (is meer een dun ringetje) van meedraaien te weerhouden, waardoor ik de inbusbout weer vast kon draaien.

Ik wilde de bouten gebruiken om de kettingkast dicht te maken, maar zie er voorlopig vanaf, als die bouten zo moeilijk weer vast te krijgen zijn.

Zie Afbeelding

Ik kan weer fietsen, joepie.
Dank voor de hulp!
Mooi dat het je gelukt is om het weer vast te krijgen. Rouwig hoef je niet te zijn dat je de 4 bouten niet hebt kunnen gebruiken. Dit zijn namelijk de krachtoverbrengende bouten waar het kettingwiel mee vast zit. Daar mee gaan hobbyen lijkt mij niet bevorderlijk voor de betrouwbaarheid, dus niet erg à la Idworx.
Leon
Ikke nie begrijp...wat wil je nog dichter maken aan deze kettingkast? Die is toch dicht?
En ik hoop dat je bladboutje heeeel goed vast zit, want die kunnen makkelijk los trillen.
De kettingkast is bij de trapper toch nog open.
Voldoende open voor het binnendringen van waaiend stof en zand. Of als iemand naast je door een plas rijdt.
Omdat er een kettingkast omheen zit, is de ketting nauwelijks schoon te maken. Dan moet die kast ook helemaal dicht zijn,
zo luidt mijn 'filosofie'.
joha59 schreef:De kettingkast is bij de trapper toch nog open.
Voldoende open voor het binnendringen van waaiend stof en zand. Of als iemand naast je door een plas rijdt.
Omdat er een kettingkast omheen zit, is de ketting nauwelijks schoon te maken. Dan moet die kast ook helemaal dicht zijn,
zo luidt mijn 'filosofie'.
Ik snap niet wat een bladboutje kon veranderen aan hetgeen je dichter wil hebben.
Als je de laatste foto bekijkt, is het binnenste grijze gedeelte, wat ik aan de kettingkast wilde toevoegen. Echter, dit moet wel ergens aan worden vastgemaakt. Daar wilde ik die 4 bouten voor gebruiken (ik moest er nog gaatjes in maken voor de bouten).

Maar ik twijfelde al, of dit wel zo verstandig was. Daarom had ik er één los gedraaid, om te kijken of het eventueel zou kunnen. Nou, niet dus, is mij zo langzamerhand wel duidelijk. Misschien is er nog een andere manier ...
joha59 schreef:Als je de laatste foto bekijkt, is het binnenste grijze gedeelte, wat ik aan de kettingkast wilde toevoegen. Echter, dit moet wel ergens aan worden vastgemaakt. Daar wilde ik die 4 bouten voor gebruiken (ik moest er nog gaatjes in maken voor de bouten).

Maar ik twijfelde al, of dit wel zo verstandig was. Daarom had ik er één los gedraaid, om te kijken of het eventueel zou kunnen. Nou, niet dus, is mij zo langzamerhand wel duidelijk. Misschien is er nog een andere manier ...
Ik begrijp hieruit dat de kettingkast, of in ieder geval het binnenste grijze gedeelte dat meedraait met de crank, niet standaard op de fiets zat. Dat ding toevoegen zal best wat uitmaken inderdaad. Hoe stelt de fabrikant voor dat je het vastmaakt? Inderdaad aan de crankboutjes? Anders montagekit :P !
Dat binnenste grijze gedeelte komt niet van de fabrikant, maar heb ik zelf gefabriceerd.

Wellicht leveren ze het wel niet bij de kettingkast, omdat ...
ze niets konden vinden om het aan te bevestigen :D .

Maar ik wil geen bagger in mijn kettingkast krijgen door die open gaten.
joha59 schreef:Dat binnenste grijze gedeelte komt niet van de fabrikant, maar heb ik zelf gefabriceerd.
OK dan ikke wel begrijpen. Vastlijmen gaat ook niet? Of 2 tie-rapjes?
Om zo'n schijf (zoals je nu zelf hebt gemaakt) te bevestigen zitten in sommige tandwielen (enkel in het buitenste uiteraard) kleine getapte gaatjes, vlak onder de tanden.

De schijf aan de bladboutjes vastmaken is enkel mogelijk als de schijf voldoende stevig is om de druk aan te kunnen die je nu éénmaal creëert als je die boutjes goed vastzet. Mogelijk heb je dan ook langere bladboutjes nodig. Tiewraps, lijm of een kliksysteem dat in de gaten van je tandwiel grijpt, zijn de meest logische opties.
Ik zat zelf te denken aan plastic dopjes, die passen in de opening, aan de bovenkant van de inbusbout. Of een ingekorte plug, die ik met een klein schroefje dan in de opening van de inbusbout vast draai.

Die schijf stelt niet zo veel voor, is van dun plastic (kaft van een opbergmap). Stevig genoeg om het grote vuil buiten te houden, hoop ik.
joha59 schreef:Ik zat zelf te denken aan plastic dopjes, die passen in de opening, aan de bovenkant van de inbusbout. Of een ingekorte plug, die ik met een klein schroefje dan in de opening van de inbusbout vast draai.

Die schijf stelt niet zo veel voor, is van dun plastic (kaft van een opbergmap). Stevig genoeg om het grote vuil buiten te houden, hoop ik.
Dan denk ik dat de voorgestelde tiewraps een goede oplossing zouden kunnen zijn.