Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden? - Forum Wereldfietser

welke banden?

Dag
> Wij hebben twee KOGA worldtravellers met daarop Conti travelcontact banden. We hebben daar menig lekke band mee gehad.
>
> Wij willen in juni van Barcelona naar huis rijden en willen andere banden monteren. We rijden a.d.h.v. Benjaminse: dus nagenoeg overal asfalt.
>
> Ik hoorde op de fietsvakantie beurs verschillende mogelijkheden.
> Schwalbe marathon supreme
> Schwalbe marathon de luxe
> Schwalbe marathon mondial.
> Schalbe marathon plus / tour
>
> Welke band kunnen jullie aanraden en in welke breedte?
> Hoeveel bar?
>
> Met alvast dank en groet
rosmolen schreef:Dag
> Wij hebben twee KOGA worldtravellers met daarop Conti travelcontact banden. We hebben daar menig lekke band mee gehad.
je hebt lekke banden en lekke banden. Inrijdingen, stootlekken, uitgescheurde ventielen, gewoon slechte binnenbanden....

Als je dat niet weet is een advies moeilijk t geven
Je hebt ook nog te kleine binnenbanden (strak betekent snel leeg bij klein lek).

> Hoeveel bar
Dat is afhankelijk van het type band, de op de band aangegeven maximale druk, de breedte, het gewicht wat er op rust en je behoefte aan comfort versus iets lichter lopen.

Voor iemand van 75 kilo met 20 kilo bagage met normale (=goede) trekkingbanden met een redelijke antileklaag van 37 breed kom je voor de achterband tussen de 4,5 en 6 en voor de voorband ergens tussen 2,5 en 4 bar.

Te zacht: antilekbanden lopen zwaar, flanken hebben te lijden, extra slijtage, kant op uitscheuren van ventiel, eerder lek.
Te hard: oncomfortabel, fietsen en spullen hebben te lijden van het gerammel, je wordt er zelf ook letterlijk moet van. (De banden kunnen er juist wel goed tegen, behalve als ze beschadigd zijn)

Leon
Conti Travelcontact zijn geen banden waarmee je veel lekke banden zou moeten hebben. Dus verwacht ik dat er iets anders aan de hand is geweest. Mijn eerste gedachte is slechte binnenbanden. Schwalbe en Conti zijn echt veel beter dan de andere zooi. De tweede mogelijkheid is dat de banden niet hard genoeg opgepomt waren. Vooral smalle banden moet je met flink wat bagage stevig oppompen. Verder kan het zijn dat de buitenbanden in feite versleten waren. OP een gegeven moment krijg je tegen het einde van het leven van de band ineens veel meer lekke banden, ook al is het profiel nog niet op. Weg ermee dus. Wat ook kan is dat er nog troep in de band zat, zoals stukjes glas of fijn metaaldraad van het karakas van een vrachtautoband. Als je de oorzaak van je lekke band niet hebt kunnen achterhalen heb je een aardige kans dat je er weer een krijgt.

Overig advies:
Monteer zo breed mogelijke banden
Vermijd ultra stevige banden zoals de Mondial of de Marathon Plus. Dat rijdt beroerd en langzaam.
Neem minder bagage mee.

Wim
Wim schreef:Conti Travelcontact zijn geen banden waarmee je veel lekke banden zou moeten hebben. Dus verwacht ik dat er iets anders aan de hand is geweest. Mijn eerste gedachte is slechte binnenbanden. Schwalbe en Conti zijn echt veel beter dan de andere zooi. De tweede mogelijkheid is dat de banden niet hard genoeg opgepomt waren. Vooral smalle banden moet je met flink wat bagage stevig oppompen. Verder kan het zijn dat de buitenbanden in feite versleten waren. OP een gegeven moment krijg je tegen het einde van het leven van de band ineens veel meer lekke banden, ook al is het profiel nog niet op. Weg ermee dus. Wat ook kan is dat er nog troep in de band zat, zoals stukjes glas of fijn metaaldraad van het karakas van een vrachtautoband. Als je de oorzaak van je lekke band niet hebt kunnen achterhalen heb je een aardige kans dat je er weer een krijgt.

Overig advies:
Monteer zo breed mogelijke banden
Vermijd ultra stevige banden zoals de Mondial of de Marathon Plus. Dat rijdt beroerd en langzaam.
Neem minder bagage mee.

Wim
Je hoort op dit forum de laatste tijd goede verhalen over de Big Apple of zijn grotere broer, de Big Ben. Worth a try?
Tsjek ook even de velglinten.
Schwalbe Marathon Dureme, zo breed mogelijk. Zijn uit productie, maar nog te vinden. Pluspunt is de sterkte van de wang. Supreme is net zo goed, maar wang is kwetsbaarder.
Na tien jaar was ik het wel zat ;-), geen enkele lek gehad met mijn swalbe marathon anti lek bandjes. Het klopt dus het anti lek verhaal. Maar het loopvlak begon te slijten en de band uit te drogen. Dus een setje nieuwe gemonteerd, op-ppompen tot 5 bar en ze draaien als een tierelier. Bang voor lek rijden, NO WAY
waarom noem je ze niet bij naam?... nu moeten we maar raden.
De Marathon Mondial, zo breed mogelijk. De juiste druk hangt van te veel variabele factoren af. Ik vind ze heerlijk rijden.
*zip*
Mijn Avaghon is een totaal andere fiets geworden, opnieuw gecoat, ander stuur- Nitto noodle, spatborden en banden.

Ik reed op Schwalbe marathon Plus, 32 mm banden, oa. naar Malaga, Praag, Berlijn, Wenen, woon werk en boodschappen halen...

Nooit een lekke band gehad en nog steeds niet versleten maar ze rijden enorm stug, het is echt werken met die banden.

Het grootste verschil op mijn "nieuwe" Avaghon zijn de banden, nu heb ik er Schwalbe Racer 35 mm [5 bar] opliggen, een wereld van verschil.

Ik vertrek er over een paar weken mee naar Rome, ben benieuwd :wink:

ps.
Zorg voor goed velg lint, goede velgen, goed gespaakt wiel, voldoende bar, goede kwaliteits binnen banden.
Aan andere zooi zoals banden van de Lidl zou ik nooit beginnen.


Henk

kunst en fietswerk
Ik wist niet dat men bij de Lidl ook binnenbanden kon kopen, Henk!

Benieuwd naar de ervaringen met de nieuwe Schwalbes (verbaasd dat je eraf stapt, die marathonnen)

Ik zou marathon plus nemen. (ik heb die ooit eens erom gegooid, en niet meer lek gereden, banden zijn na ca 7000 km versleten)

En inderdaad bij dikkere buitenbanden horen dikkere binnenbanden.
Voor onze reis van Patagonië naar Alaska fietsen wij sinds half december 2012 met Continental TravelContact banden in de maat 50-559. Dit is een niet vouwbare draadband. Voorheen fietsten we altijd met Schwalbe banden. Ik was dan ook een beetje huiverig om met Conti banden te gaan fietsen. Temeer omdat de meeste fietsers die zo'n lange reis maken Schwalbe banden gebruiken.

Tot nu toe hebben we iets meer dan 5000 km ermee gefietst door Chili en Argentinië met rond de 30 kilo bagage. En ik moet zeggen dat de banden best wel goed bevallen. Alleen op heel zware onverharde stukken zoals bijvoorbeeld de Carretera Austral hebben ze te weinig grip. Je merkt dan dat de banden qua grip aan hun maximum zitten.

Tot nu toe hebben we maar 1 lekke band gehad (stukje metaaldraad in de band op een mooie gladde asfaltweg) ondanks heel veel km's over gravelwegen met geregeld (scherpe) stenen zo groot als appels. De slijtage valt tot nu toe reuze mee.

De achterbanden rijden we tussen de 4 en 4.5 bar. De voorbanden op ongeveer 3 bar. Op asfalt rijden de banden behoorlijk licht en zolang je niet heel extreem onverhard gaat zijn deze banden zeker het overwegen waard. Het enige nadeel is dat de band in de maat 50-559 niet als vouwband leverbaar is.
Het belangrijkste is dat je weet welke banden je niet moet hebben voor zo'n tocht: geen Mondial en geen Marathon Plus. Dat zijn allebei onnodig degelijke banden die hun nut hebben op een tour naar de andere kant van de wereld, maar niet bij een doorsteek door Frankrijk.
Lekke banden zijn vervelend, maar eigenlijk slechts zelden een probleem. Je kunt vrijwel absolute zekerheid krijgen met van die heel degelijke banden, maar de prijs die je ervoor betaalt is hoog: een goed merkbaar veel hogere rolweerstand en merkbaar minder comfort. Mij is die prijs te hoog. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar een zo breed mogelijke (37-622?) Panaracer Pasela, of als je dat wat al te licht vindt een Marathon Racer voor frames met vrij weinig ruimte of een 50 mm Big Apple als je wel meer ruimte hebt. Daarmee zou je op een tocht als die van jullie hoogstens een keer een lekke band mogen hebben. Maar dan ben je wel iedere avond zeker een half uur eerder op je bestemming, als het niet meer is. Heb je tijd om met een biertje erbij die band te plakken.
Wim
Ik twijfel tussen een vouwband en een draadband. (Schwalbe Marathon Racer)
Ik kom al zoekend verschillen tegen in gewicht, en op de site van Schwalbe beweert men dat hun vouwbanden van hogere kwaliteit zijn o.a. op antilek gebied.
Heeft iemand hier een mening over gestoeld op ervaring?
Is er belangrijk verschil bij het plakken van een lekke band, maw bij het terug omleggen van de buitenband bijvoorbeeld?
Ik neem geen reserve buitenbanden mee dus het vouw-voordeel geldt voor mij niet.
Georg schreef:Ik twijfel tussen een vouwband en een draadband. (Schwalbe Marathon Racer)
Ik kom al zoekend verschillen tegen in gewicht, en op de site van Schwalbe beweert men dat hun vouwbanden van hogere kwaliteit zijn o.a. op antilek gebied.
Heeft iemand hier een mening over gestoeld op ervaring?
Is er belangrijk verschil bij het plakken van een lekke band, maw bij het terug omleggen van de buitenband bijvoorbeeld?
Ik neem geen reserve buitenbanden mee dus het vouw-voordeel geldt voor mij niet.
Ik heb ervaring met de reeks Evolution vouwbanden, te weten de Marathon Supreme en Dureme, waar nu ook de Racer toe hoort. De Racer heb ik ook, maar dan de vorige versie, iets ander profiel. Die liep ook al licht. De struktuur van deze banden, incl de rubbercompound en lekbescherming, is superieur aan die van de draadbanden. De prijs ook, maar gezien de betere lekbescherming en het veel soepeler lopen dan de draadversies is het dat wel waard. Door het soepelere karkas van de vouwbanden zijn ze ook iets makkelijker om te leggen dan de draadversies. De laatste 5 jaar passen alle Schwalbebanden behoorlijk strak om de velg. 10jaar terug had je vouwbanden die je met je vingers van de velg kon halen. Die tijd is gelukkig voorbij.
Lekrijden is functie van pech/geluk, "keuze van de plaats op de weg", gewicht/hitte en de band. Naar mijn aanvoelen, in die volgorde.

Met dezelfde banden kan je jaren lekvrij rijden en vervolgens drie keer lek rijden op dezelfde dag. Murphy loert om de hoek :-), garanderen dat je niet lek rijdt is dan ook onzin, of het betekent dat je iets hebt gekocht dat verdomd dichtbij een massief rubberen band hebt gekocht. Rij je vaak in de rommel naast de wielsporen, dan heb je veel meer kans op een lek.

Je kan lek rijden door iets erg scherp te raken, maar ook vaak door iets scherps op te pikken en dat bij elke omwenteling dieper in de band te rammen. Vermijd dan ook (zeker bij tandems) banden met een centrale groef. Wordt het rubber zacht bij hoge temperaturen, dan blijft er ook meer in steken, zeker als je er dan ook nog eens behoorlijk wat gewicht op zet (dat sluit dus alle winterbanden uit, en alle zachte rubbers). Sommige profielen pikken makkelijk steentjes op, terwijl andere ze vrij gemakkelijk weer lossen. (ga voor groeven die smaller worden naar beneden toe).

Ik heb zelf nooit het gevoel gehad dat goede kwaliteit banden lek gingen om een niet duidelijke reden: vrijwel altijd was er wel iets te vinden waarvan ik het logisch vind dat het een lek veroorzaakt. Kojaks en gelijkaardige banden met een erg dunne zijwand lopen wel snel schade op als je stenen raakt aan die flanken. (ik dacht dat de racer ook dunne zijwanden had?). Daarom zou ik "snakeskin" vermijden voor een reis, verder gewoon een band die niet te zwaar is en soepel.
sjefke schreef:De laatste 5 jaar passen alle Schwalbebanden behoorlijk strak om de velg. 10jaar terug had je vouwbanden die je met je vingers van de velg kon halen. Die tijd is gelukkig voorbij.
Ik krijg alleen de banden op mijn mtb niet met mijn blote handen van de velg. Althans, ik heb dat 1 keer geprobeerd en dat lukte niet erg. Aangezien ik wilde mtb'en heb ik toen maar snel een paar bandenlichters gepakt...

Maar de banden van al mijn andere fietsen heb ik altijd zonder al te veel moeite van de velg kunnen trekken. Dan heb ik het over Schwalbe Blizzard en Ultremo racebandjes, Schwalbe Marathon van mijn vorige stadsfiets en Schwalbe Kojak op mijn huidige stadsfiets. Het is niet zo dat ze er vanzelf al bijna afvallen, maar je knijpt er ook weer niet je vingers op stuk of zo. Even aan 1 zijde in de velg trekken, en dan heb je aan de andere kant ruimte om 'm over de velgrand te trekken. Bij vouwbanden althans, die draadbanden van mijn mtb zijn daar te stug voor...
Dat lijkt mij een aanbeveling voor vouwbanden, want dan kun je een lekke (binnen)band makkelijk plakken, zonder gewring en gepers om het ding weer om de velg te krijgen.