Additionally, paste this code immediately after the opening tag: USB-werk - Forum Wereldfietser

USB-werk

Hoe zijn de ervaringen met de USB-werk? Aangezien bijna alles met USB geladen kan worden en deze al een ingebouwde buffer heeft, lijkt me dit een goede en voordelige optie.

Verder heb ik geen behoefte aan een dure dynamo aangedreven koplamp, aangezien ik praktisch nooit in het donker fiets en mijn bestaande led/batterij lamp prima voldoet. Kan ik dus alleen een USB-werk of E-werk gebruiken zonder koplamp? En hoe zet je die dan aan of uit?
JesseL schreef:Hoe zijn de ervaringen met de USB-werk? Aangezien bijna alles met USB geladen kan worden en deze al een ingebouwde buffer heeft, lijkt me dit een goede en voordelige optie.
Geen ervaring met de USB-Werk, wel met de E-Werk en Puffferakku. Het functioneerde prima maar de akku wekte de indruk op het allerlaatste moment te zijn toegevoegd, een wilde draden spaghetti en een merkwaardig vierkant poemeltje in nylon tasje als gevolg.
Als je beslist een tussen akku nodig hebt lijkt de USB-Werk een betere keus.
JesseL schreef:Kan ik dus alleen een USB-werk of E-werk gebruiken zonder koplamp?
Ja.
JesseL schreef:En hoe zet je die dan aan of uit?
De E-werk schakelt zichzelf uit wanneer er geen stroom wordt gevraagd. Met een (buffer) akku zal er altijd wel een heel klein beetje stroom gevraagd worden lijkt me.

Je hebt een buffer akku nodig als je apparaten van stroom wilt voorzien die niet zelf hun batterij/akku kunnen laden, zoals bijvoorbeeld een GPS. Sluit je iets aan dat wel zelf kan laden, zoals een batterijlader of een smartphone dan is zo'n tussen akku niet nodig. Sterker nog, dan geeft het slechts rendementsverlies.

Frank
Bedankt voor het antwoord. Eigenlijk zou ik dan geen buffer nodig hebben want het is alleen om een losse accu, smartphone, DS en Ipad op te laden en die hebben allemaal een eigen accu. Bij de E-werk staat maximaal 1,5 A en bij de USB-werk is het 1A. De E-werk kan dus wel meer stroom leveren en dus sneller opladen bij de zelfde fietssnelheid?
JesseL schreef:Bij de E-werk staat maximaal 1,5 A en bij de USB-werk is het 1A. De E-werk kan dus wel meer stroom leveren en dus sneller opladen bij de zelfde fietssnelheid?
Dat betekent alleen dat het ingebouwde accuutje van de USB-Werk kleiner is dan de Pufferakku van de E-Werk. Heeft met de lader niets te maken.

Frank
Maar als je de E-werk zonder puffaccu gebruikt? Dan kan die dus 1,5 A uitgeven? dan laad mijn telefoon of ipad toch sneller op dan bij de USB-werk met 1A?
JesseL schreef:Bedankt voor het antwoord. Eigenlijk zou ik dan geen buffer nodig hebben want het is alleen om een losse accu, smartphone, DS en Ipad op te laden en die hebben allemaal een eigen accu.
Veel apparaten (smartphones bv) kunnen wel vervelend doen als de stroom voortdurend aan en uit gaat iedere keer je stopt met fietsen of je snelheid te laag wordt. Ik zou dat gedrag even controleren door het apparaat aan een USB-oplader te hangen en te zien wat er gebeurt bij los- of aankoppelen. Als er telkens meldingen zijn, wordt het vervelend zonder bufferaccu...
JesseL schreef:Maar als je de E-werk zonder puffaccu gebruikt? Dan kan die dus 1,5 A uitgeven? dan laad mijn telefoon of ipad toch sneller op dan bij de USB-werk met 1A?
Je haalt van alles door elkaar. Geeft niks, ik heb ook door schade en schande moeten leren :wink:

Allereerst weet je natuurlijk dat spanning x stroom = vermogen (Volt x Ampere = Watt).
Verder heb je hier op het forum al gelezen dat je mag rekenen op ca 2,5 Watt uit je naafdynamo, misschien 3 Watt als je hard trapt.
Daarmee is eigenlijk je vraag beantwoord. Wanneer je 5 Watt of zelfs 7,5 Watt (5V x 1A of 1,5 A) vraagt en dat aanvult met 2,5 Watt zijn beide kleine akkuutjes binnen de kortste keren leeg.

Het gaat er dus om hoeveel vermogen er uit de dynamo en uiteindelijk uit de lader komt. Dat zal bij de E-Werk en USB-Werk ongeveer gelijk zijn.
Voor een USB aansluiting is 5 Volt gegeven. Dus 2,5 Watt / 5 Volt = 0,5 Amp. Een bufferakku is daarbij slechts een noodzakelijk kwaad, voor als het echt niet anders kan. Of voor als je echt niets snapt van het voorgaande :roll:

Frank
Lasse schreef:Veel apparaten (smartphones bv) kunnen wel vervelend doen als de stroom voortdurend aan en uit gaat iedere keer je stopt met fietsen of je snelheid te laag wordt. Ik zou dat gedrag even controleren door het apparaat aan een USB-oplader te hangen en te zien wat er gebeurt bij los- of aankoppelen. Als er telkens meldingen zijn, wordt het vervelend zonder bufferaccu...
Dat is nou juist het probleem bij (Garmin) GPS-en. Niet, of bijna niet bij smartphones, die springen wel aan maar daar blijft het bij, niet dat geknipper.
En vind je het niet plezierig dat je smartphone aanspringt wanneer je uit stilstand wegrijdt dan is er een app (solar screen off) die 'm onmiddelijk weer uitzet.

Frank
Bedankt! Ik begrijp het een beetje (was vroeger wel goed in natuurkunde :wink: ). Ik snap dat je zit aan het max vermogen van de dynamo, maar ik begreep uit andere topics dat er nogal een verschil in rendement zat in de omvormers en dat de e-werk daar goed uit komt. Daarom vroeg ik mij af of de usb-werk wellicht minder rendement had en daarom op max 1A blijft steken, maar als ik het goed begrijp zou het niks uitmaken en is de usb-werk een prima en voordelige keuze als je alleen via usb wilt laden.

Op zich heb ik zelf nog ene Eneloop reserve accu met 1x usb (en netstoom) ingang om te laden en twee usb uitgangen. Wellicht kan ik die ook nog als extra buffer ertussen inzetten en gelijk twee apparaten opladen (ja ik begrijp dat ze dan beiden half zo langzaam opladen, maar toch kan dat wellicht soms handig zijn).
JesseL schreef:er nogal een verschil in rendement zat in de omvormers en dat de e-werk daar goed uit komt.
Volgens Fahrradzukunft zo ongeveer de beste.
JesseL schreef:maar als ik het goed begrijp zou het niks uitmaken en is de usb-werk een prima en voordelige keuze als je alleen via usb wilt laden.
De USB-Werk is een E-Werk met ingebouwde bufferakku. Dus als je geen bufferakku nodig hebt zul jemet de E-Werk sneller laden. Batterijen laden met batterijen geeft onnodig verlies.

Zo, nu ga ik een stukkie fietsen.

Frank
EWerk is duurder omdat die veel verschillende voltages kan leveren. USB werk kan alleen usb voltage leveren. Wat je nodig hebt hangt dus af van de apparaten die je wilt laden (dat wordt wel steeds meer usb standaard). Als je alleen usb standaard nodig hebt kun je ook kijken naar de nieuwe dure B&M Luxos koplamp met usb aansluiting. Andere lampen beginnen ook met usb poorten te komen, maar zijn vast minder betrouwbaar dan die van B&M.
Wim (nog rustig zonder electronica, maar hoe lang nog weet ik ook niet)
Die koplamp is minimaal 180 euro. De USB-werk 80. 100 euro voor een koplamp vind ik echt te gortig en heb ik gewoon niet nodig. Dan lijkt me de USB-werk dus een prima en nog enigszins betaalbare optie.

Ik heb B+M gemaild om te vragen naar de ingebouwde accu capaciteit, maar die willen ze om concurrentie redenen niet geven...

Uit de eerder geposte review blijkt dat de E-werk veruit de hoogste opbrengst heeft bij ene gelijk voltage. Ik hoop dat dat voor de USB-werk dan ook geldt.
JesseL schreef:Die koplamp is minimaal 180 euro. De USB-werk 80. 100 euro voor een koplamp vind ik echt te gortig en heb ik gewoon niet nodig. Dan lijkt me de USB-werk dus een prima en nog enigszins betaalbare optie.

Ik heb B+M gemaild om te vragen naar de ingebouwde accu capaciteit, maar die willen ze om concurrentie redenen niet geven...

Uit de eerder geposte review blijkt dat de E-werk veruit de hoogste opbrengst heeft bij ene gelijk voltage. Ik hoop dat dat voor de USB-werk dan ook geldt.
Wat een onzin:). Er hoeft er maar een te zijn die dat ding koopt, het uitvogelt, en het post. Weg concurrentieredenen.
JesseL schreef:
Ik heb B+M gemaild om te vragen naar de ingebouwde accu capaciteit, maar die willen ze om concurrentie redenen niet geven...
Oftewel 'verkoop' heeft geen flauw idee en lult maar wat. De eerste de beste concurrent heeft heus wel een schroevendraaier :D

De losse bufferaccu van de E-werk is 1400-1800mAh maar past met 33 x 33 x 56mm van zijn leven niet in de 19mm dikke behuizing van de USB werk.
Het vermogen van de accu van de USB-Werk is volstrekt onbelangrijk. Het is een heel klein accuutje bedoeld als buffer tussen de E-Werk en apparaten die niet zelf hun batterijen kunnen laden, zoals (de meeste) GPS-en.

Wanneer je zo'n apparaat direkt op de lader aansluit krijg je vervelend geknipper bij lage snelheden en schermpjes die aktie vereisen van de gebruiker bij het wegrijden uit stilstand.

Het tussen accuutje van de USB-Werkd voorkomt dat gedoe doordat de stroomtoevoer naar de GPS niet wordt onderbroken. Een noodzakelijk kwaad voor apparaten zonder eigen lader.

Frank
Heeft die B+M Koplamp eigenlijk ook zo'n tussenaccu? Zijn de specificaties daarvan bekend?
Matthie9000 schreef:Heeft die B+M Koplamp eigenlijk ook zo'n tussenaccu? Zijn de specificaties daarvan bekend?
"Der im Scheinwerfer integrierte Pufferakku (s. u.) sorgt für konstanten Ladestrom."
Matthie9000 schreef:Heeft die B+M Koplamp eigenlijk ook zo'n tussenaccu? Zijn de specificaties daarvan bekend?
Die koplamp heeft een bufferaccu die je 8 minuten van stroom voorziet. Zo kreeg ik het via mail binnen. USB aansluiting is spatwaterdicht.
Lamp zal bij Bike24.de voor €149 te verkrijgen zijn. Ik wacht er wel even op.