Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santiago de Compostela langs de Oude Wegen - vraag om tips - Forum Wereldfietser

Santiago de Compostela langs de Oude Wegen - vraag om tips

Hallo iedereen,
Ik ben bezig met mijn voorbereiding om alleen in mei naar Santiago de Compostela te fietsen langs de oude wegen. Graag wil ik aan jullie ervaringsdeskundigen enkele vragen stellen.
-------------------
Waar laat je je fiets tijdens:
- Overnachting
- Boodschappen doen
- Andere situaties waar je je fiets en -tassen uit het oog verliest.
Ik neem aan dat iedereen zijn waardevolle spullen in de stuurtas heeft en meeneemt, maar zijn de back- en evt. fronttassen te beveiligen of is dit niet nodig.
(Ik fiets alleen en kan dus niet even een partner op wacht zetten.)
--------------------
Wie kan mij interessante refugio's, kloosters of andere overnachting adressen langs de oude wegen geven.
--------------------
Ik ben er nog niet uit of ik de routeboekjes van A.v.Rossum en C.Sweerman ga gebruiken. Deze heb ik reeds in bezit, maar ik denk dat ik snel een afslag ga missen. Wie heeft de route met de boekjes gefietst en kan er iets over vertellen. Waar ik ook voor kies ze gaan wel mee, met name de informatie is zeer nuttig. Een andere oplossing zou GPS zijn, maar hier hangt wel een prijskaartje aan vast. Voordeel is volgens mij, dat je meer kunt genieten van de omgeving en in het verkeer een stuk veiliger is. Wie heeft hier ervaring mee.

Iedere reactie is welkom, ook al is het maar over één vraag.

Groetjes,
Jac St.
Ha Jac,

In de fietsvakantiewiki ergens rechts op de homepage kun je veel antwoorden op vragen vinden.
Wim heeft informatie voor mensen die voor het eerst op fietsvakantie gaan.
http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Pieter-Bas de Jong heeft ook een pelgrimsite. Even googelen.
Op het net staan veel reisverslagen naar Santiage, Rome enz.
Over wel/geen GPS zijn ook draadjes op dit forum.
In de boekjes van Clemens en anderen staan achterin overnachtingsadressen waaronder ook kloosters enz.
Ga eens met een WFweekendje mee. Je ziet en hoort er vanalles.
Kom naar de WFbeurs is Bussum op zondag 24 maart! Er zijn daar mensen die je de hele dag vanalles kunnen vertellen.
Enneh ..... je moet niet alles willen weten. Beetje avontuur maakt je vakantie erg leuk.

Succes en groeten,

Loes
Een conversatie overt alleen op fietsvakantie was er in 2005 ook:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... w=previous
Leon
Ik denk dat deze website ook wel nuttig voor je kan zijn: http://perfietsnaarsantiago.wordpress.com/
Christophorus schreef:Ik denk dat deze website ook wel nuttig voor je kan zijn: http://perfietsnaarsantiago.wordpress.com/
Er zijn nóg honderdduzend ikfietsnaarcompostella.nl-websites*
Leon
*: die met twee ll'en zijn steevast in het Nederlands :D
Ik zet mijn fiets altijd zo voor mijn tent dat ik 'm nog kan zien (een standaard is handig) maar ook zo dat mijn fiets bij omvallen niet op mijn tent terecht komt. Mijn tassen zowel front als back laat ik aan mijn fiets zitten ook als ik boodschappen ga doen. Is al 7 jaar goed gegaan, maar goed dat geeft natuurlijk geen garantie dat dat bij anderen ook goed zal gaan ;-) Ik doe meestal dan boodschappen in kleine dorpjes en zet mijn fiets ook goed in het zicht vanuit de winkel. Voelt het niet goed dan ga ik naar het volgende dorp. Maar meestal ben ik snel klaar met boodschappen doen.
Diefstal-risico is over het algemeen erg laag, zeker op het platteland of in natuurgebieden. Idem voor criminaliteit van andere aard.
Criminelen/tuig/gauwdieven opereren bijna uitsluitend in/rond stedelijke gebieden.
Bovendien is het risico op dieverij recht evenredig met 1. de locatie waar je je fiets neerzet en 2. de tijd dat je je fiets laat staan op één plek. (dieven 'vangen' is wat dat betreft net als vissen; als je het aas lang genoeg aanbiedt...) en 3. het lekkers dat je op/aan je fiets zichtbaar laat zitten. (stuurtas met evident waardevol spul, mooi glimmend fietspompje etc)
Geen hond gaat er met een volle achtertas vandoor, zeker niet als die niet zomaar af te pakken is door bijv andere (tent) bagage op de drager. Mijn Hilleberg tent doe ik altijd in een lichte 'drybag' zodat het prominent knalrode merk 'Hilleberg' geen ongewenste 'kenners' aantrekt. (Bovendien kan er op die manier nog meer spul bij, zoals een luchtbed).

Verder; stuurtas met alles van waarde erin nooit alleen laten, altijd overal meenemen, (ook naar de douche op een camping, of even naar de bakker) is een kleine moeite, en meegenomen is niet gejat.
De fiets zelf zet ik, bijvoorbeeld bij bezoek van bezienswaardigheden, altijd op slot met een stevige AXA ketting aan een hek of een ander stevig vast punt in het zicht van het publiek, of in de ingang van een kathedraal bijvoorbeeld.

Met dit soort, zeker voor een randstedeling (Rotterdam) bekende maatregelen en gezonde argwaan, beperk je de kans op vervelende verrassingen zeer. Zoals iedere 'survivert' weet; nare dingen en gevaarlijke situaties kun je in principe goed herkennen en voorkomen. Komt ook een beetje 'zesde zintuig' en 'common sense' en wat kennis van de natuur bij kijken.
Overigens is het wel nuttig op te merken dat de grootste bedreiging van de (vakantie)fietser nog altijd gemotoriseerd verkeer is en dan nog met name chauffeurs onder invloed...(persoonlijk merkte ik op dat je, in Europa, buiten NL bijna van iedere auto voorrang krijgt en men ruim inhaalt, de slechtste en meest agressieve chauffeurs dat zijn helaas de Nederlanders heb ik moeten vaststellen...)

Watch your back en enjoy. :-)
Citaat van Georg: Watch your back en enjoy. :wink:

Koop een stuurspiegeltje!
Loes
Als je je rug wilt zien, moet je ook nog een spiegeltje op de bagagedrager plaatsen en strategisch richten... :P
Voor overnachtIngsadressen in Spanje kijk dan eens op www.mundicamino.com .