Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff met 3 bladen crank - Forum Wereldfietser

Rohloff met 3 bladen crank

Even een vraag. Ik weet namelijk niet of dit mogelijk is.
Stel je hebt een rohloffnaaf met zo'n soort derailleur spanner. of zelfs een achter derailleur.

Zou je dan voor een crank kunnen monteren met 2 of 3 bladen zodat je niet 14 maar 28 bruikbare versnellingen hebt?

Of wordt dit afgeraden omdat het slecht is voor de naaf?
11sp achter derailleur + 14sp rohloff + 3 voorbladen = 462 versnellingen!!! I like

maareh, volgens mij is het inderdaad mogelijk om meerdere voorbladen te combineren met een rohloffnaaf, kan me niet voorstellen hoe dat slecht zou zijn voor de naaf
M276 schreef:Even een vraag. Ik weet namelijk niet of dit mogelijk is.
Stel je hebt een rohloffnaaf met zo'n soort derailleur spanner. of zelfs een achter derailleur.

Zou je dan voor een crank kunnen monteren met 2 of 3 bladen zodat je niet 14 maar 28 bruikbare versnellingen hebt?

Of wordt dit afgeraden omdat het slecht is voor de naaf?
Een zinvolle oplossing als je toch al een kettingspanner hebt is om voor twee bladen met 3 tanden verschil te monteren, dan kun je de vrij grote stappen tussen de versnellingen mooi door midden delen
Het kan dus wel... :)
Zal is kijken of mijn fiets een kettingspanner kan hebben.
Misschien wel leuk om is te proberen.
En dan is een 8 speed ketting de beste ketting om te gebruiken?
Houd wel rekening met de toegestane verhouding van de overbrenging:
http://www.rohloff.de/en/technology/wor ... index.html
Je hebt tegenwoordig ook een 18v versnellingsnaaf in de trapas.

http://www.tout-terrain.de/fahrraeder/silkroad-xplore/

Dat in combinatie met een rohloff :D 252 versnellingen haha! Vraag me af wat dit gaan kosten.
Pipopopo schreef:Je hebt tegenwoordig ook een 18v versnellingsnaaf in de trapas.

http://www.tout-terrain.de/fahrraeder/silkroad-xplore/

Dat in combinatie met een rohloff :D 252 versnellingen haha! Vraag me af wat dit gaan kosten.
En hoeveel overlap heb je dan? Veel waarschijnlijk, dus of het (naast duur) ook nog nuttig is, is de vraag...
Henrie schreef:
Pipopopo schreef:Je hebt tegenwoordig ook een 18v versnellingsnaaf in de trapas.

http://www.tout-terrain.de/fahrraeder/silkroad-xplore/

Dat in combinatie met een rohloff :D 252 versnellingen haha! Vraag me af wat dit gaan kosten.
En hoeveel overlap heb je dan? Veel waarschijnlijk, dus of het (naast duur) ook nog nuttig is, is de vraag...
Je zou bijna denken dat het niet helemaal serieus bedoeld is!
Weet wel zeker dat je de lichtste versnelling niet aan kan. Evenmin de zwaarste.

Dit is natuurlijk volstrekt kansloos, maar voor de mensen die alsmaar meer versnellingen willen hebben kunnen hier hun hart aan kwijt!

Mits ze een dikke portemonnee hebben.
Pipopopo schreef:Dit is natuurlijk volstrekt kansloos, maar voor de mensen die alsmaar meer versnellingen willen hebben kunnen hier hun hart aan kwijt!

Mits ze een dikke portemonnee hebben.
Niet alle opties in dit onderwerp zijn kansloos. Voor fietsers die minder flexibel zijn is een Rohloff met dubbel voorblad een prima optie. Reeds door Marten aangehaald.

Je vergroot het totale bereik met circa 7% tot 563% en dat in 28 stapjes van circa 7%. Lijkt mij een betaalbare oplossing.

Piet.
Wat ik nog veel mooier vind is een Rohloff in combinatie met een Schlumpf.

http://www.schlumpf.ch/hp/schlumpf/news_engl.htm
Pipopopo schreef:Wat ik nog veel mooier vind is een Rohloff in combinatie met een Schlumpf.

http://www.schlumpf.ch/hp/schlumpf/news_engl.htm
mits de klant het bij jou koopt! :D Verder heb je er niks aan, want de sprong van 60% is veel te groot *). Lager mag niet van Rohloff, dus dan heb je er voor de prijs van een halve Rohloff nog een 15-16-17 en 18e versnelling bij. Op een vakantiefiets mis je die niet zo vaak dacht ik.

* er is ook een 250% versie
We hebben er nog nooit eentje verkocht ;)

Vind ze ook behoorlijk prijzig.

In de praktijk vind ik het wel redelijk mee vallen.

We hebben er 1tje op een race fiets gemonteerd met een 105 groep.

Ben er wel enthousiast over.

Weet niet hoeveel tanden het voor blad heeft. Maar er was mee te fietsen :D
:D Leuk experiment! Maar je kunt je natuurlijk afvragen waarom je een dure Rohloff hebt als je vervolgens weer een derailleur en extra bladen aan je fiets schroeft.
Pedalero schreef::D Leuk experiment! Maar je kunt je natuurlijk afvragen waarom je een dure Rohloff hebt als je vervolgens weer een derailleur en extra bladen aan je fiets schroeft.
ten opzichte van een Rohloff met kettingspanner en chainguide is het enige extra een commandeur en een extra tandwiel
Klopt, maar een van de voordelen van Rohloff moest toch zijn dat je een mooi clean systeem hebt, met weinig rommel aan je fiets? Dit klinkt een beetje als rondrijden met 19 mm racebandjes op 11 bar, maar een verende vork monteren omdat het anders zo oncomfortabel is.
Pedalero schreef:Klopt, maar een van de voordelen van Rohloff moest toch zijn dat je een mooi clean systeem hebt, met weinig rommel aan je fiets? Dit klinkt een beetje als rondrijden met 19 mm racebandjes op 11 bar, maar een verende vork monteren omdat het anders zo oncomfortabel is.
Je kunt de voordelen van een Rohloff toch vergroten door alle stappen gelijkmatig te halveren en in aatal te verdubbelen. Aan een clean systeem heb je niets. Een voorblad en een commandeur extra kun je geen rommel noemen.

De vergelijking met racebandjes en verende vork komt mij vreemd over.

Piet.
Pedalero schreef:Klopt, maar een van de voordelen van Rohloff moest toch zijn dat je een mooi clean systeem hebt, met weinig rommel aan je fiets? Dit klinkt een beetje als rondrijden met 19 mm racebandjes op 11 bar, maar een verende vork monteren omdat het anders zo oncomfortabel is.
Was zoeits effectief niet bekend onder de naam Gazelle Champion Mondial?
Leon
PietV schreef:
Pedalero schreef:Klopt, maar een van de voordelen van Rohloff moest toch zijn dat je een mooi clean systeem hebt, met weinig rommel aan je fiets? Dit klinkt een beetje als rondrijden met 19 mm racebandjes op 11 bar, maar een verende vork monteren omdat het anders zo oncomfortabel is.
Je kunt de voordelen van een Rohloff toch vergroten door alle stappen gelijkmatig te halveren en in aatal te verdubbelen. Aan een clean systeem heb je niets. Een voorblad en een commandeur extra kun je geen rommel noemen.

Piet.
Klopt, maar het idee van Rohloff is toch onderhoudsarm, alles in één behuizing, met één shifter, etc.? Extra shifter met voorderailleur lijkt me dat doel een beetje voorbij te schieten. Maar goed, lekker doen als je er zin in hebt. Ik ben niet van de Rohloff Polizei.

Aan een cleane look heb je wel degelijk wat, want het ziet er tof uit (als je er van houdt). 8)