Pagina 1 van 1
Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 10:51
door bert sitters
Ik ontving het volgende bericht:
"Peter Daarstra is de man achter succesvolle retailconcepten en ketens als Bol.com en MediaMarkt en ziet nu ook kansen in de fietsenbranche. Samen met een grote branchevreemde partij werkt Daarstra aan een groot nieuw concept, met als doel om ook klanten met een kleine portemonnee via internet te voorzien van fietsen en accessoires. Daarbij zal hij samenwerking zoeken met bestaande fietsretailers. Tijdens de branchedag voor de fietsendetailhandel op 4 februari, nog voor Frans Bauer, presenteert Daarstra zijn plannen."
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 11:06
door fietsjunks
Ik schat dat de doelgroep ook een stuk groter/anders is en dat hij niet snel zal opereren in de niche markt van wereldfietsers, maar goed.. we zullen zien!
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 11:17
door VoorheenRJ
Wordt tijd dat Kate de Jager van Min IenM eens fatsoenlijke eisen gaat opstellen voor fietsen die in NL verkocht worden. Dan zullen ook deze budget-fietsen een stuk veiliger worden. Verlichting is met name hetgeen ik me zorgen om maak. Fietsen mogen namelijk verkocht worden zonder deugdelijke verlichting, maar niet gebruikt worden zonder deugdelijke verlichting.
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 11:18
door Michael W
bert sitters schreef:
"met als doel om ook klanten met een kleine portemonnee via internet te voorzien van fietsen en accessoires. "
Te voorzien of aan te smeren ? Kopen, kopen, kopen !!
Zowel Bol.com als MediaMarkt schreeuwen hard, maar zijn zelden of nooit de goedkoopste
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 12:01
door Leon
Een Roseversandconcept zal best werken want veel Nederlanders gaan nergens anders shoppen dan waar ze gewend zijn en zullen nooit iets bij een Duits bedrijf bestellen al praat je als Brugman om het uit te leggen.
Leon
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 13:05
door m-gineering
bert sitters schreef:Ik ontving het volgende bericht:
"Peter Daarstra is de man achter succesvolle retailconcepten en ketens als Bol.com en MediaMarkt en ziet nu ook kansen in de fietsenbranche. Samen met een grote branchevreemde partij werkt Daarstra aan een groot nieuw concept, met als doel om ook klanten met een kleine portemonnee via internet te voorzien van fietsen en accessoires. Daarbij zal hij samenwerking zoeken met bestaande fietsretailers. Tijdens de branchedag voor de fietsendetailhandel op 4 februari, nog voor Frans Bauer, presenteert Daarstra zijn plannen."
vrij vertaald, je koopt iets ergs bij Peter, mag dat ding ophalen bij een fietsenmaker die een paar tientjes gekregen heeft om de BSO uit de doos te halen en rijdbaar te maken, de fietsenmaker probeert om nog iets te verdienen je een zootje accessoires aan te smeren, en als je garantie wil hebben krijg je een leuk spelletje 'customer tennis'
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 13:10
door VoorheenRJ
There's an app for that! (Nou ja, tennis zijn genoeg apps voor, zouden die er ook voor 'customer tennis' zijn?)
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 14:23
door Henrie
fietsjunks schreef:Ik schat dat de doelgroep ook een stuk groter/anders is en dat hij niet snel zal opereren in de niche markt van wereldfietsers, maar goed.. we zullen zien!
De MediaMarkt heeft ook niet als doelgroep de liefhebbers van goeie (dure) AV/hifi-apparatuur. Toch voert MediaMarkt wel merken als Yamaha, Marantz, JBL, Quadral, Denon, Onkyo, Loewe, enz. En niet alleen de goedkopere series van die merken. Zo heb ik ooit eens een enorm plasma(?)scherm zien staan van Panasonic. Dat ding kon je kopen voor €85.000! En laatst zag ik in Hengelo nog een paar enorme speakers staan van Magnat, die ooit €25.000 per set kostten (nu nog maar €2.500 per stuk, dus voor wie de ruimte heeft...
). Je kunt bij MediaMarkt dus ook peperdure spullen kopen, als je dat wilt. Ik zou dat nooit doen, ik ga dan wel naar een speciaalzaak, maar het kan wel. Het zou mij dus niet verbazen als deze nieuwe 'winkel' ook 'gewoon' fietsen van Idworx, Specialized of Pinarello of zo gaat verkopen...
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 14:26
door Henrie
Robertjan schreef:Fietsen mogen namelijk verkocht worden zonder deugdelijke verlichting, maar niet gebruikt worden zonder deugdelijke verlichting.
Volgens mij hoef je geen werkende verlichting op je fiets te hebben, zolang het licht is, maar ik weet niet precies hoe dat in de wet staat. In ieder geval zul je nooit beboet worden voor het ontbreken van verlichting terwijl het overdag licht is. Zou lekker worden ook: kunnen ze alle fietsers op een mountainbike of racefiets wel aanhouden, want die hebben zelden verlichting. Een mountainbike of racefiets met verlichting erop ziet er ook niet uit...
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 14:32
door VoorheenRJ
In de retail kun je expertise niet 'kopen' door het plaatsen van producten uit een hoog segment. De Aldi-formule werkt ondanks dat men geen producten uit een hoog segment heeft (wel midden-segment zonder label). Zou men bij Mediamarkt die 'dure' producten niet in de winkel hebben, dan vermoed ik dat dat geen invloed heeft op de verkopen.
Wellicht dat idworx de nieuwe Koga is in de rijkeluisbuurten (idworx is 'immers' van de zoon van de eigenaar van Koga: nieuw topsegment boven Koga, terwijl Koga zich juist minder is gaan onderscheiden van de andere merken). Maar bij succesvolle verkoop is nog niet meteen bewezen dat er specialisme aanwezig is.
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 14:39
door Henrie
Robertjan schreef:In de retail kun je expertise niet 'kopen' door het plaatsen van producten uit een hoog segment. De Aldi-formule werkt ondanks dat men geen producten uit een hoog segment heeft (wel midden-segment zonder label). Zou men bij Mediamarkt die 'dure' producten niet in de winkel hebben, dan vermoed ik dat dat geen invloed heeft op de verkopen.
Wellicht dat idworx de nieuwe Koga is in de rijkeluisbuurten (idworx is 'immers' van de zoon van de eigenaar van Koga: nieuw topsegment boven Koga, terwijl Koga zich juist minder is gaan onderscheiden van de andere merken). Maar bij succesvolle verkoop is nog niet meteen bewezen dat er specialisme aanwezig is.
Sterker nog: ik weet wel zeker dat bij MediaMarkt dat specialisme niet aanwezig is. Je wordt daar meestal 'geholpen' door goedwillende studenten, die nergens verstand van hebben (nou, misschien van de computers, daar heb ik dan weer geen verstand van) en een standaard verhaaltje opdreunen. Die apparatuur uit het hogere segment staat er ook alleen maar om indruk te maken, als image builder. Het is niet voor niets dat ze die dure Magnat-speakers (die al jaren uit productie zijn) nog nooit eens hebben verkocht, terwijl ze nu te koop staan voor nog maar 20% van de oorspronkelijke prijs. Het 'typische' MediaMarkt-publiek koopt die dingen niet (want veel te duur) en degene die wel in de markt is voor dat soort spullen, gaat het niet bij MediaMarkt kopen. De verkopen van MediaMarkt zullen er dus inderdaad niet door beinvloed worden...
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 14:40
door Michael W
Bol.com is heel slim opgezet, geen voorraad (daar misbruiken ze het CB voor, nb opgericht en betaald door de gezamenlijke boekwinkels en -uitgevers) en ook geen dure winkels met duur personeel (alleen een inpakafdeling) maar wel de maximale winstmarge (zo'n 40% of meer) op een boek pakken (en alles wat retour komt gaat linea directa weer naar het magazijn van het CB).
Als die nieuwe internetwinkel het ook ongeveer zo gaat doen blijft er net als in de boekhandel straks nauwelijks nog een fatsoenlijke fietsenzaak overeind en zullen fietsen zeker niet goedkoper worden, los van welk merk er verkocht wordt.
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: za 05 jan, 2013 14:53
door Polling
Het verschil tussen boeken en fietsen is de behoefte aan service en onderhoud, en de wettelijke vaste minimumprijs.
Re: Ook de man achter bol.com duikt in de fietsen
Geplaatst: ma 07 jan, 2013 07:48
door Walter M
Ik herinner me nog een tijd dat Union buiten de fietsen branche ging leveren. Dat werd gezien als ketterij!
de tendens specialiseren ( niches) of schaalvergroten/ franchisen (Profil bijv) is al langer gaande. Dat zien we ook in de buitensport detailhandel.
De gemiddelde consument maakt dat ook helemaal niets uit. als er maar shimano op zit dan klinkt het al goed. Dat het dan de allergoedkoopste groep is daar hebben we het dan niet over.
Bestaat er eigenlijk parallel import van fietsen? Of plakken nederlandse fabrikanten gewoon hun B of C label op het frame.
Walter