door
Carl » do 27 dec, 2012 15:55
saagstree schreef:Ik krijg in Februari mijn nieuwe Santos 26 alu travel master waar ik in mei mee naar Santiago de C en terug wil gaan fietsen.
Na mijn Debacle met mijn vorige ook nieuwe fiets waar diverse onderdele stuk gingen op weg naar Rome voor al spaken , vroeg ik me af zijn er in Spanje en Frankrijk ook Santos Daelers?
Hee, leuk dat je ook een 'retourtje' gaat fietsen! Heb ik in 2011 gedaan, en ik heb nog niemand gehoord die ook heen en weer terug gefietst heeft. Mei is een prachtige tijd! Geniet van de veldbloemen.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar het kostte mij verbazingwekkend veel moeite om zelfs maar een echt goede buitenband te kopen in Spanje en Zuid-Frankrijk... Reservespaken in de goede maten had ik natuurlijk
wel volop bij me, en die heb ik dan ook niet nodig gehad.
Ik had nota bene een vouwband op reserve thuis liggen, maar heb die niet meegenomen omdat je 'in Europa overal wel een fietsenmaker kan vinden'. In Spanje waren die steevast gesloten op de tijden dat ik door steden kwam rijden (siesta!), en de ene die ik open trof had welgeteld 1 band in de door mij gewenste maat (26", omdat je daar 'overal ter wereld banden voor kunt kopen') die een paar dagen later in Frankrijk klapte. Daar kon ik bij Leclerc een grove MTB-band kopen, die ik gelukkig een dag later kon vervangen door een bij een heuse fietsenmaker gekochte Schwalbe Marathon (zijn laatste, en niet in 50mm maar in 47mm maar dat maakte me toen al niks meer uit).
Moraal van dit verhaal; denk goed na over de reserve-onderdelen die (en het gereedschap dat) je meeneemt, en zorg ook dat je daar zelf mee uit de voeten kunt. Als je lid bent/wordt van De Wereldfietser, kan ik je de cursus bij Marten Gerritsen van harte aanbevelen als dat uit de voeten kunnen nog wat te wensen overlaat. Probeer ook je pomp voor vertrek eens uit! Mocht je onderweg nog iets missen, dan zit er een behoorlijk gesorteerde en behulpzame fietsenmaker in het centrum van Tours, ik dacht Rue Victor Hugo - de VVV bij het hoofdstation (aangegeven in je routeboekje, als je daarmee fietst) wijst je graag de weg.
Bon Compostelle/Buen Camino!
Carl