Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groene weg naar de Middellandse zee - Eifel route - Forum Wereldfietser

Groene weg naar de Middellandse zee - Eifel route

Dit jaar gaat het gebeuren, de 1e lange fietsroute! Aangezien ik een senior ben en samen met mijn partner deze reis ga ondernemen, willen wij het gedoseerd op bouwen en de route starten via Roermond door de Eifel.
Ik heb de routeboekjes, maar deze zijn uit 2003 en beschrijven dat gedeelte niet.
Kan iemand mij de route aangeven, dus langs welke steden deze gaan of mogelijk van nieuwe boekjes voorzien( tegen betaling).
Alle tips over het fietsen langs de route zijn welkom, vooral de campings onderweg.

Groeten
Daan
Daan,

Kijk eens op de site van de Europafietsers: http://europafietsers.nl/routes/groenwe ... htm#deel_1

Het is overigens een mooie route. Vorig jaar fietste ik de Groene Weg van Valras-Plage naar Maastricht, dus zuid-noord.

Veel plezier met de voorbereiding van de tocht en de tocht zelf gewenst.

Jan
Het is overigens een mooie route.
idd. In '06 vanaf Maastricht
Voor senioren / beginners zeker te doen..
vooral de campings onderweg
Kan ik je helaas niet mee helpen..

* Slaapt in de berm.. * :wink:

Meen me te herinneren dat zg. 'wildkamperen' in Frankrijk is toegestaan al heb ik daar persoonlijk sch*t aan..
Daan,

Ik heb eens wat voor je gegoogled en kom op dit:
http://gpstracks.nl/fietsroutes-lf.php?id=1922
Als je onderaan op die pagina op de knop google map klikt krijg je de route in beeld. De route via de Eifel zou ook wel te vinden moeten zijn.

Leon
Leon schreef:De route via de Eifel zou ook wel te vinden moeten zijn.
Die staat gewoon bij de Europafietsers op hun site bij Groene Weg
en is een stuk lichter dan door de Ardennen :wink:
Overigens staat daar ook gewoon de 'officiële en nagefietste GPS-track'
Kan je de route op je gemak in Mapsource bekijken en eventueel in Google-Maps !!
Overigens volgen ze door de Eifel gemarkeerde Duitse routes, dus verdwalen is uitgesloten 8)
schooten schreef: Ik heb de routeboekjes, maar deze zijn uit 2003 en beschrijven dat gedeelte niet.
Toch wel typisch Hollandse krenterigheid om op pad te gaan met een zwaar verouderde gids.
Ook ná de Eiffel zijn er inmiddels veel wijzigingen in de fietsroute
waardoor je veel beter 20,- euro kan uitgeven voor een actuele gids,
dan heb je ook direct alle info over campings enzo 8)
Dat is wel een goede tip Daan, in 10 jaar tijd veranderd de wereld best en zeker op fietspad en verblijf gebied. Ook campings en prijzen veranderen in 10 jaar.
Veel plezier en succes met je voorbereiding en tocht!
Zo wat een tips en reacties, de één wat nuttiger dan de ander- bedankt voor de link voor de GPS! Wat betreft de nieuwe uitgave van de boekjes; de route blijft hetzelfde en zoals ook beschreven misschien wordt het kamperen of wildkamperen of een andere slaapgelegenheid afhankelijk van omstandigheden en wat wij tegenkomen. Want daar gaat het wat ons betreft om; de reis- de ontmoetingen en voor de rest ligt het open ook de dagafstanden!?

Groeten
Daan
Ik vnd de tip van de nieuwe boekje toch niet gek. Je verheugt je het hele jaar op de trip en spaart er geld en vakantiedagen voor. Is het dan de moeite waard om op een van de relatief weinige top-fietsdagen ook maar één uur te verdwalen over een enorm bedrijventerrein omdat de route tegenwoordig door een nabijgelegen natuurgebied loopt dat 10 jaar geleden nog gesloten was?
Leon
Eifel Tourismus komt ieder jaar met een dikke brochure met hun overzicht aan bewegwijzerde fietsroutes en veel nuttige informatie. Deze brochure wordt ieder jaar weer aangepast, want er komen steeds meer routes bij: zo worden op voormalige spoorbanen fietspaden aangelegd. In de Eifel liggen nogal wat voormalige spoorbanen, want hier werd vroeger ijzererts gedolven. Ideaal natuurlijk voor fietsers die niet te zwaar willen klimmen. Het handige werkje is ook nog eens gratis!

Veranderingen kunnen veel sneller gaan dan jij inschat: de omgeving van de Urftsee was vele jaren verboden militair gebied. Eerst werd er een fietspad opgesteld op zaterdag en zondag als er geen oefeningen waren. Nu de militaien vertrokken zijn, is het leuke fietspad langs de Urftsee iedere dag open.
Andere leuke weggetjes van tien jaar geleden kunnen inmiddels afgesneden zijn door een nieuwe snelweg.
In Frankrijk zijn streken met weinig voorzieningen. Dorpswinkels sluiten bij bosjes. Ook bij een camping municipal, die net uitkomt in jouw planning en die 10 jaar geleden nog open was, heb je nu kans dat er niets meer van over is. Of de gemeente heeft de camping verkocht en kan het prijsverschil aanzienlijk hoger liggen dan de aanschafprijs van de gids.

Eifel Tourismus is aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs in Amsterdam en Mechelen. De plek bij uitstek voor informatie voor een fietsreis.
zie: http://www.fietsenwandelbeurs.nl
Eén ding is zeker door alle leuke links krijgen wij er steeds meer zin in en de voorbereiding is in volle gang. Het fiets materiaal is zo goed als compleet en door de reacties raak ik wel meer overtuigd van het nut van de aanschaf van de nieuwe route boekjes.
Het gaat natuurlijk niet alleen over de routeboekjes maar de aanschaf van alle benodigde materialen is een aardige investering.
Het uitzoeken en aanschaffen is trouwens ook een leuk onderdeel van de voorbereiding!
schooten schreef:Het gaat natuurlijk niet alleen over de routeboekjes maar de aanschaf van alle benodigde materialen is een aardige investering.
Dat is zeker voor de eerste keer waar, maar er zijn zaken, zoals goede banden ed, waar je gewoon niet op moet bezuinigen.
Zie ook De eerste keer op fietsvakantie.
Michael, goed informatief verhaal bedankt daarvoor, Ik hou mij aan bevolen voor meer!
Vergis je niet in stijgingspercentages: de eifel is inderdaad vlakker (ik heb de groene route vorig jaar gefietst), maar daar zit er aardig wat grind bij waar je overheen/doorheen moet, afhankelijk van je bandbreedte. Daarna krijg je alsnog behoorlijk bergachtige stukken. We waren in de tussentijd al behoorlijk getraind en 10 kilo afgevallen, dus dat maakte het al makkelijker. In de zomer is het laatste stuk naar de middellandse zee vergeven van kleine vliegende steekbeestjes. Dat wist ik niet maar toevallig gingen we toch al vanaf Orange via de George du Verdon richting Cannes. Tegen die tijd is dat goed te doen.
Ik kan je nog veel meer vertellen, maar dan wordt deze tekst wel erg lang.
Joost
Als je toch met Mapsource bezig bent (Reactie Michael W, 28 dec, 10.57 u), dan kan je op http://www.archiescampings.eu/ de campings downloaden. Als je deze nu inlaadt in Mapsource, zie je direct welke (nieuwe, oude etc) campings er langs de route liggen. Als je het zeker wilt weten kan je altijd nog via google controleren of het iets van je gading is: air naturelle of 5* kastelencamping.
Succes. T
ROute vorig jaar gefietst (met ligfiets2) en de track die wij gefiets hebben kan je zien op (daar zie je ook een hoogte profiel en onze snelheid):
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1777396

Zoals je kan zien zijn wij door de ardennen gegaan en hebben het laatste stuk zelf een alternatief genomen (door de gorges naar Cannes).

Als het goed is kan je redelijk inzoomen om te zien waar wij langs zijn gereden.

Mensen geven aan dat het allemaal heel makkelijk en te doen voor beginners maar dat viel mij toch best wel tegen, zitten aardig pittige klimmetjes in.
Zorg in noord frankrijk ervoor dat je genoeg eten en drinken hebt want in veel van de dorpjes waar je doorkomt is weinig tot geen eten en drinken te krijgen.

Veel plezier! want het is een mooie route.

edit: het laatste stukje met die hoge snelheid is in de trein op de weg terug naar nederland ;)