Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gelert Mongoose 2: review na 2 jaar in gebruik - Forum Wereldfietser

Gelert Mongoose 2: review na 2 jaar in gebruik

Graag wil ik wat ervaringen delen met wereldfietsers over een eevoudig maar doeltreffend tentje. Gewoon omdat ik er trots op ben en misschien wel onderschat wordt.

In de zomer van 2010, toen student zijnde, was het budget niet heel groot. Op futurumshop.nl kwam ik al gauw de Gelert Mongoose 2 tegen. Een compacte en relatief lichte tent voor weinig geld. Ik meen dat ik er € 67 voor betaald heb. Wat kan je daarvan verwachten?

Wel eigenlijk verrassend veel! Goede dingen hoeven duidelijk niet duur te zijn.
Qua ruimte is het meer geschikt voor 1,5 gemiddelde personen. 2 slanke fietsers kun je wel te slapen leggen. De bagageruimte is voldoende, zowel in de tent als aan de zijkanten. Wat ook handig is, is de mogelijkheid om aan 2 kanten in te kunnen stappen. Elk z'n kant met elk z'n ingang en bagageruimte. Netjes. De kabeltjes aan de tent (oa aan de ventilatie-openingen) zijn te gebruiken als waslijn. Aan een boom binden en hup.
Ik gebruik de tent ook regelmatig alleen en dan is het natuurlijk heerlijk wat een plaats. Alleen de zithoogte is aan de lage kant, ik meen nog net geen meter en dat is echt te weinig om comfortabel te zitten.

Het gewicht is nog acceptabel. 2,9 kilo voor het geheel. Maar als je het overbodige gewicht thuis laat zoals ik (reserve haringen, reparatiekit, ...) heb je maar 2,7 kg mee te zeulen. En dan heb je een binnentent die je zo kan laten als het warm is en naar de sterren kunt kijken. Daarover zet je dan een buitentent die me in alle 4 seizoenen droog en warm heeft gehouden. Door de kleine ruimte is het ook snel warm in de tent. Zeker als je er met 2 in ligt en het vriest, is het nog te warm om de slaapzak dicht te doen.
En door de aerodynamische vorm kan je hem tegen de wind in zetten. Dit soort constructie is erg stevig!

Zijn er dan geen nadelen? Naast de beperkte zithoogte begint het onderzeil van de tent bij de bevestigingspunten aan de zijkant te scheuren. Ik begin kleine gaatjes te zien. Dit gedeelte staat natuurlijk gespannen en ligt gelukkig niet op de grond (blijft dus een waterdichte tent). Maar dat lijkt me nog meer op normale slijtage, de tent is immers 2 jaar oud en wordt vaak gebruikt. En ja, voor die prijs is dit voor mij een toptent!

Afbeelding
Geweldig dat je na 2 jaar intensief gebruik de tijd neemt om een review te schrijven. Hier gaan veel mensen iets aan hebben. Er zijn immers maar weinig reviews die ook ingaan op de duurzaamheid van een product.
Wel, eigenlijk dacht ik op deze website een subforum te vinden met gebruikerservaringen van allerhande. Is misschien een idee of zou dat te chaotisch worden?
laagvlieger schreef:Wel, eigenlijk dacht ik op deze website een subforum te vinden met gebruikerservaringen van allerhande. Is misschien een idee of zou dat te chaotisch worden?
Dat subforum heet Uitrusting.
Leon