Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkingfiets maken van MTB - Forum Wereldfietser

Trekkingfiets maken van MTB

Hallo,

Ik ben helemaal nieuw in de wereldfietserwereld en wil graag jullie advies! Al jarenlang wandel ik elke zomer maandenlang in de bergen en nu ben ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik wil volgend jaar beginnen aan een fietstocht van een paar maanden, gewoon op de weg, waarschijnlijk beginnend in Zweden en Noorwegen, waar ik de afgelopen jaren heb gewoond.

Dit forum is heel behulpzaam en ik heb veel gelezen en wil nu graag gebruik maken van jullie adviezen voor een fiets. Mijn budget is echt heel erg beperkt (het helpt dat ik alles behalve de fiets, zoals lichtgewicht kampeergerei, al wel heb) en aangezien ik mijn fiets zal beladen met zo'n 20kg (zelf weeg ik 60kg), lijkt de enige optie binnen mijn budget het gebruiken van een MTB als trekkingfiets. Mijn plan is dus om een MTB te kopen, deze te voorzien van spatborden, wegbanden, achterdrager en twee waterdichte achtertassen (ortlieb?) - gezien mijn ervaring met licht pakken zou dit voldoende moeten zijn. Zijn er andere aanpassingen waar ik aan moet denken? Ook wil ik de komende maanden gebruiken om fietstochten te maken om te testen of alles comfortabel is en de fiets tot op het laatste boutje en moertje uit elkaar te halen om beter bekend te worden met alle technische aspecten (ik repareer mijn eigen fiets wel altijd, maar ben niet met alles goed bekend).

Mijn vraag: waar moet ik op letten bij het kopen van een tweedehands MTB die ik wil gebruiken voor trekken? Na wat lezen hier, denk ik aan een MTB geheel zonder vering en het lijkt erop dat het type versnellingsset belangrijk is. Wat zijn goede sets en wat is het gevaar van een eenvoudigere set? Ook moet ik er natuurlijk een achterdrager op kunnen zetten, kan dat met elke fiets die daar oogjes voor heeft? Denken jullie dat iedere MTB stevig genoeg is om mij en bagage te dragen, zonder te gaan zwabberen? Welke merken moet ik naar uitkijken, welke moet ik vermijden?

Zelf weet ik niet goed waar ik op moet letten, maar bijvoorbeeld deze advertentie (volgens de advertentie zit er een Shimano Deore set op, een set die hier op het forum veel wordt geprezen) ziet er voor mij goed uit (de maat is de juiste):
http://link.marktplaats.nl/595369797

Naast het budget voor het aanpassen van de fiets (met wat tweedehands spullen hoop ik niet ver over de 150 euro te komen voor het aanpassen, incl twee achtertassen), heb ik zelf niet veel meer dan zo'n 125 euro uit te geven aan de fiets zelf (een klein beetje speling voor vervanging onderdelen, maar niet veel). Ik weet dat dit een heel laag budget is en niet moet verwachten het beste te krijgen, maar ik denk dat er ook veel mensen hier zijn die met weinig zijn begonnen en alsnog veel plezier hebben gehad. :)

Ik heb zoveel mogelijk de zoekfunctie gebruikt en ook heb ik de handleiding "De eerste keer op fietsvakantie" gelezen, beiden zeer nuttig!

Bedankt!
Dank voor het plaatsen van deze vraag. Wilde zelf PRECIES de zelfde vraag plaatsen.
Ik zou ook Deore nemen. Is meestal de sterkste versie. De zwaardere zijn volgens veel mensen meer voor wedstrijd gebruik. Het gewicht is lager maar daardoor ook iets minder sterk. Mijn plan is ook zo'n ATB te kopen. Vind het nog erg lastig een goede te vinden. Ben ook de mogelijkheid aan het bekijken een frame te kopen en zelf op te bouwen. Dit zal duurder zijn (behoorlijk) maar dan wel meteen helemaal volgens eigen wens.
Ik heb het zo gedaan. Oude Cannondale uit ''95 voor 200 euro van MP. Nieuwe trapas en bracket, waren versleten. Voorbouw, stuur en zadel aangepast aan een meer rechtop zit. Comfortabele banden. Spatbordjes, een goede drager en bidon houders en dit is het resultaat.
Afbeelding
Matt,
Waarom ga je uit van een MTB?
Leon
Beste Leon,

Na wat lezen op dit forum, lijkt dit de best betaalbare optie voor een fiets waarmee ik maanden comfortabel kan fietsen en die ik kan beladen met 20kg aan bagage. De tweedehands MTB-markt lijkt oververzadigd en ik heb het gevoel dat ik daarom een redelijke fiets binnen mijn budget te pakken kan krijgen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar tweedehands toerfietsen waarover veel wordt gesproken op dit forum, een trekkingfiets van het merk Koga, ligt de prijs veel hoger.

Echter, zoals ik schreef ben ik totaal onbekend met de wereldfietswereld en ik sta daarom open voor andere suggesties! Heb je andere adviezen voor mijn budget?

Bedankt!
Let bij het zoeken van een bruikbare mtb op het frame:
- heeft het bevestigingsoogjes voor dragers en spatborden (vroeger geen probleem, nieuwere frames zijn soms te fancy om in aanmerking te komen)
- oudere mtb's hebben een meer klassieke geometrie waar je een ontspannere houding kan op aannemen, de nieuwere hebben vaak een erg "sloping" geometerie waarbij je een hogere druk op de polsen krijgt.
- Leer de stickertjes kennen van Reynolds en columbus om rommel van kwaliteit te onderscheiden.
- Speling op het balhoofd: meestal een teken dat er goed is doorgejakkerd met de fiets, tenzij je verkoper vertrouwd: laten staan.
- Mik op merk frames: giant, koga, ... Rambler, special, Coca-Cola, zijn geen fietsmerken en daar koop je hoogstens miserie mee.

De fiets die je voorstelt ziet er goed uit. Het is een alu frame dat erg strak zal rijden en een vaste voorvork. Dit zijn een paar alternatieven:
http://link.marktplaats.nl/591000331
http://link.marktplaats.nl/594197096
(Dawes is een Engels merk dat redelijk goede dingen maakt, het achterwiel kan je dan meteen vervangen door een modern handgespaakt wiel waar je kan op vertrouwen.)
matt schreef:Heb je andere adviezen voor mijn budget?
Dat er een overvloed aan gebruikte MTB's is klopt wel. :D
Waar woon je? Zijn reiskosten relevant? Zoeken op Marktplaats, zoeken bij fietsen makers in rijke wijken en niet in studentensteden.
Ga je fietsen als het regent? Nee -> geen spatborden nodig.
Over waar je op moet letten staat heel veel in de wiki.
Leon
Leon schreef:Zoeken op Marktplaats, zoeken bij fietsen makers in rijke wijken en niet in studentensteden.
Waarom zouden er in studentensteden geen goede 2e hands fietsen te koop kunnen zijn? Dat er ook veel goedkope rommel te koop is om in de vraag van studenten te kunnen voorzien, wil toch niet zeggen dat er niet ook goede fietsen te koop zijn? Zeker bij een serieuze fietsenwinkel zou ik het best aandurven. Serieuze fietsenwinkels heb je ook in studentensteden. En rommelaars heb je ook wel in niet-studentensteden...
Ga je fietsen als het regent? Nee -> geen spatborden nodig.
Ik zou altijd spatborden willen op een woon-werkfiets/trekkingfiets. Ook met droog weer blijf je niet geheel schoon, want er ligt altijd wel rotzooi/zand/stof op de weg. Bij sporten (mountainbiken, wielrennen, enz.) kan dat een bewuste keuze zijn, maar bij woon-werkverkeer en een fietsvakantie niet echt. Zeker bij woon-werkverkeer weet je nooit helemaal zeker of je door de regen moet. Of over een natte weg, tijdens droog weer, want daar wordt je net zo vies en nat van als door een regenbui rijden...
Henrie schreef:Waarom zouden er in studentensteden geen goede 2e hands fietsen te koop kunnen zijn? Dat er ook veel goedkope rommel te koop is om in de vraag van studenten te kunnen voorzien, wil toch niet zeggen dat er niet ook goede fietsen te koop zijn?
Er is in studentensteden zeer veel vraag naar tweedehandsfietsen (door studenten dus), waardoor je veel geluk moet hebben een goede fiets te vinden bij de lokale fietsenmakers...
In studentensteden en andere grote steden:
* is het opleidingsniveau hoger en kopen mensen minder vaak een verkeerde fiets waardoor er minder tweedehansjes zijn.
* zijn er meer mensen die tweedehandsjes kopen want er wordt meer gejat.
* zijn er meer wereldfietsers op zoek naar een mooi tweedehandsje.
* zijn er minder mensen met goede banen met een leuke fietsregeling die na een paar jaar aan nieuwe fietsen toe zijn.
* wordt er ruwer met geparkeerde fietsen omgesprongen waardoor er minder goede fietsen zijn omdat mensen die niet kopen of omdat ze stuk gemaakt worden.

Het viel me gewoon op toen dat ik in een paar mooie buitenwijken van kleinere steden lange rijen blinkende tweedehands fietsen zag staan voor heel schappelijke prijzen terwijl ik hier menig fietsenmaker vergeefs had bezocht voor iets redelijks.
Leon
Leon schreef:In studentensteden en andere grote steden:
* is het opleidingsniveau hoger en kopen mensen minder vaak een verkeerde fiets waardoor er minder tweedehansjes zijn.
Heb je cijfers waar je je op baseert? Want je kunt ook andersom redeneren: mensen met een hoger opleidingsniveau hebben vaak een hoger inkomen en kopen dus vaker een nieuwe fiets. Dus meer 2e handsjes op de markt...
* zijn er meer mensen die tweedehandsjes kopen want er wordt meer gejat.
* zijn er meer wereldfietsers op zoek naar een mooi tweedehandsje.
Zou kunnen...
Van mij is nog nooit een fiets gejat overigens. Zelfs niet op het station...
* zijn er minder mensen met goede banen met een leuke fietsregeling die na een paar jaar aan nieuwe fietsen toe zijn.
Minder mensen met een fietsregeling? Hoezo? Er zijn meer mensen, die fietsregeling is een belastingregel, niet een werkgeversregeling (ja, ik weet dat sommige werkgevers er niet aan willen). Ik zou dus niet weten waarom er minder mensen zijn die een fietsregeling treffen. Eerder meer, omdat er ook meer mensen zijn in de stad. En daarmee is er ook weer meer 2e hands aanbod, waardoor jouw punt 2 weer niet op gaat... ;)
* wordt er ruwer met geparkeerde fietsen omgesprongen waardoor er minder goede fietsen zijn omdat mensen die niet kopen of omdat ze stuk gemaakt worden.
Of er ruw wordt omgegaan met een fiets, ligt vooral aan de gebruiker. Uiteraard moet je niet je hagelnieuwe fiets 's nachts in het uitgaanscentrum neerzetten. Maar ik zet met een gerust hart mijn (nieuwe) Koga in de stad, als ik zaterdag ga winkelen. Zijn genoeg gratis bewaakte fietsenstallingen hier...

Maar goed, waar je ook een 2e hands fiets gaat zoeken, bij 2e hands is het altijd opletten of je een goede treft, of een barrel. Daarom koop ik ook liever nieuw... ;)
Ik ben het goeddeels met Leon eens. In studenten steden is er veel vraag naar tweedehands fietsen, en naar verhouding weinig aanbod, al was het maar door het relatief lage inkomensniveau. Maar je hoeft niet ver weg te gaan. Een dure buitenwijk is genoeg om heel wat oudere stalen Koga's te vinden die nooit verder dan de tennisbaan zijn geweest. Wat je dan niet vindt zijn mtb's, maar wel nette hybrides met 28 inch wielen. Het zijn geen off road tourers voor het zware werk, maar wel mooie fietsen om mee te beginnen.
Tweedehands oude stalen mtb's zonder voorvering zijn in principe interessant, maar het probleem is dat er nu ook weer niet zoveel meer van over zijn. En als ze ooit echt stevig gebruikt zijn kan er veel versleten zijn. Giant bijvoorbeeld heeft altijd bezuinigd op de afmontage, met veel wegwerp cranks, soms eigenmerk naven, matige balhoofden, of goedkope trapassen. Als je dat allemaal moet vervangen kun je beter voor 500 euro een nieuwe Cube of zo kopen.
Wim
Afbeelding
Een Cannondale F1000 en Santos SCC02.
Een voordeel van een mtb-reisfiets is natuurlijk dat hij zich thuis voelt op offroad.
Heel erg bedankt voor alle adviezen waar ik het beste kan zoeken voor goede tweedehands aanbiedingen. Terwijl ik op zoek was naar een goede MTB om om te bouwen, vond ik op Marktplaats voor een heel mooie prijs een Koga Miyata Traveller, dus ik ben voorzien. Heb zin in mijn eerste tocht!
Veel plezier.
Ik was afgelopen weekend op de fietsreparatiecursus. Een van de deelnemers had een werkelijke onberispelijke Koga hybride van een paar jaar oud die hij voor 350 euro op Markplaats had gekocht. Er zat zelfs geen enkel krasje op, en hij had zo uit de winkel kunnen komen. Er was in een jaar of vijf 1500 km mee gefietst, maar het ding moest zo nodig vervangen worden door een E bike. De fiets was niet ideaal als vakantiefiets, met een niet heel stevige achterdrager en een verende voorvork, maar ruim goed genoeg voor tochten naar zuid Franrijk of Rome, zolang je geen 30 kg bagage meeneemt. Kortom, er zijn echt koopjes te halen, juist in de categorie luxere betere fietsen die niet intensief gebruikt zijn. Van het geld dat je dan spaart kun je een deel investeren in een lichtere en compactere uitrusting. Want de fiets in dit voorbeeld is door de verende voorvork minder geschikt voor een voordrager, en je moet het achter ook niet te dol maken. Maar wat een koopje.
Wim
Dit is het resultaat van:
via marktplaats zoeken naar: Merida(goeie praktijkervaring), magura en te blokkeren voorvering. Dit resulteerde in de aankoop van een gereviseerde fiets, met de goede maat, via een brabantse fietsenmaker, inclusief twee Big apples, met deore voor 375 euro.
Daarna ombouwen:
stuur aanpassen: ingekort, witte handgrepen en bar ends.
Drager monteren
Banden wisselen
Standaard monteren
Spatborden monteren(met voorvering ook prima te doen)
Zadel voor toeren plaatsen
Lampje erop
De drager was er al, de rest was zo'n 100 euro.
Ik heb dan een snelle, sterke fiets, geschikt voor het klimmen en dalen voor zo'n 500 euro :!:
Nu nog witte achtertassen erop en het plaatje is kompleet :P
Afbeelding
Ziet er mooi uit, Reinder. Als ik tijd kan maken kom ik naar de huttentocht, en jij misschien ook wel.
Wim
Ja zou leuk zijn, maar misschien gaan we getweeën er op uit. (Fiets is voor mijn partner) Ook leuk! Anders tot kiekus in Beilen. Ik ga dan kamperen, hoef ik niet vroeg te reserveren voor een hut.
Als ik ga ga ik ook kamperen. Zou leuk zijn je te zien, en het lijkt een mooie tocht te worden. Maar als je alleen komt zien we die fiets nog niet......
Wim
De fiets komt binnenkort wel naar je toe!( mijn dochter zit op kamers in Groningen) Dus goed op blijven letten. We komen dan w.s. vanuit Schipborg. Maar we gaan wel erg off topic nu.