Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk opzetstuur/Aero Bar? Profile Design century - Forum Wereldfietser

Welk opzetstuur/Aero Bar? Profile Design century

Hallo,

ik overweeg een opzetstuur/Aero Bar op mn stuur van mn Santos Travelmaster te zetten om comfortabeler lange stukken te kunnen fietsen. Ik overweeg de Profile Design Century want ik wil niet een al te groot opzetstuur. Wie heeft er ervaring met zo'n opzetstuur (geen vlinderstuur ofzo) en wie kan me op weg helpen?
Ik rijd sinds anderhalf jaar met een BBB BHB-52 opzetstuur op mijn ER en dat bevalt uitstekend. Je kunt lekker uitrusten op je stuur en je rijdt al snel een paar kmh harder, zeker met tegenwind. Belangrijke puntjes om op te letten bij de aanschaf: goede verstelbaarheid (in lengte en breedte); goede armsteunen met stevig schuimrubber, holle vorm en ook verstelbaar; juiste diameter bevestigingspunten voor je stuurdikte (opvulstukken), goede bevestigingsbouten... Kijk verder goed naar je zit/lighouding op je fiets. Als je ver naar achteren zit en de afstand tot je stuur relatief groot is, dan lig je niet echt lekker ontspannen op je opzetstuur omdat je er niet goed op steunt (je rekt jezelf te veel uit). Ik heb mijn zadel ver naar voren staan en verdeel mijn gewicht dus echt tussen het stuur en het zadel. Ook het zadel kan problemen opleveren als je het enigszins achterover hebt staan. Langere tijd op je ligstuur kan dan leiden tot de bekende 'slaapzak' als je een hard zadel hebt... Ook mag het zadel niet (net) te hoog staan, dan gaan je heupen heen en weer schuiven.
In het begin is het wel even wennen, ook aan het idee dat je niet direct kunt remmen. Enig anticiperen is op zijn plaats. Tijdens afdalingen houd ik meestal een arm op het ligstuur, de andere aan de rem/rohloffgreep.
keesdevries100 schreef:Hallo,

ik overweeg een opzetstuur/Aero Bar op mn stuur van mn Santos Travelmaster te zetten om comfortabeler lange stukken te kunnen fietsen. Ik overweeg de Profile Design Century want ik wil niet een al te groot opzetstuur. Wie heeft er ervaring met zo'n opzetstuur (geen vlinderstuur ofzo) en wie kan me op weg helpen?
Ben zelf een fan van syntace opzetsturen, vanwege de dikke pads.
De pads van profile design vond ik destijds erg dun op de stalen onderlegger zitten, waardoor mijn elleboog deels tegen het staal aan kwam. De pads van syntace zijn dusdanig ruim en dik dat je daar geen last van hebt.
Wel oppassen met uitvulstuken, ze zijn gemaakt voor 26.0 of 31.8 sturen, en voor 25.4 sturen heb je toch even een passtukje/shimmie nodig.