Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaarten Duitsland - Forum Wereldfietser

Fietskaarten Duitsland

Ik zoek goede fietskaarten van Duitsland en ik zie door de bomen het bos niet meer. Het probleem is dat ik wel een heleboel fietskaarten kan vinden op internet zoals ADFC radtouren kaarten en van public press, maar goede voorbeelden van de kaarten zijn (in ieder geval voor mij ) niet te vinden op internet, zodat ik het moeilijk blijf vinden om hier een keuze in te maken. De meeste kaarten zijn wel waterbestendig heb ik gezien. Wat zijn goede, fijne, bruikbare fietskaarten? Wie heeft er goede tips?
Je moet hier eens kijken.

Ik heb ze een paar jaar gelden in Duitsland gezien toen ze er net mee begonnen. Ik vond het er goed uitzien.
Ik gebruikte toen zelf de kaarten van de ACDF. Vond ik niet echt een prettige kaart. Alles, maar dan ook alles staat er op, behalve kilometrage. Het lijdt tot een kaart die voor de ouderen onder ons, waaronder ikzelf :shock: zelfs met bril, minder goed te lezen is. En door het ontbreken van de kilometrage is het lastig om afstanden te schatten.

Peter
Ik weet niet wat Reisboekhandel Landschap in Eindhoven in huis heeft, maar ik zou eens even langs fietsen om diverse kaarten te bekijken.
Landschap zit op de Kleine Berg vlakbij de Witte Dame: dus niet ver van het station.

Maak voor een uitgebreid assortiment aan Duitse fietsgidsen en fietskaarten eens een uitstapje naar Aken. Daar is midden in de stad de Mayerische Buchhandlung: echt een aanbeveling!
ik ben nog heel ouderwets, ik ga naar de kaartenwinkel.
maar ik heb het geluk dat er eentje in onze stad (Utrecht) zit.
Maar er zijn een hoop kaartenwinkels in Nederland.

voordeel is dat je ter plekke kunt kijken welke kaart(en) voor jou persoonlijk het best werken.
Wij nemen meestal een overzichtskaart van de ene leverancier mee, en details kaarten van een andere, zodat je verschillende gezichtspunten hebt.

Maar dat hangt ok af van waar je heen gaat, wat dat betreft kan ik je niet helpen met voorbeelden: ik heb nog nooit gefietst in Duitsland.
jurjan schreef:de kaartenwinkel
Voordeel is dat je ter plekke kunt kijken welke kaart(en) voor jou persoonlijk het best werken.
Wat je niet kunt zien is of het klopt wat op de kaart staat en of alles wat er op zou moeten staan er op staat. Er zit wat dat betreft nogal wat kaf onder het koren, zelfs bij de gerenommeerde merken.
De kritiek op de ADFC-kaarten kan ik beamen. Anderzijds is het van een zwaar verstedelijk gebied onmogelijk om een goede en tegelijk handige fietskaart te maken voor op doorreis.
Let er wel op dat de ADFC verschillende typen kaarten heeft met verschillende schaalindelingen. (o.a. 1:150.000 en 1:75.000)
Leon
Leon,
nee dat klopt, dat kun je in de winkel niet zien.
maar dat kun je OOK niet zien in de meeste internetwinkels.

daar zou je reviews van kaarten voor moeten hebben, maar ik zou niet weten wie ik daarin zou moeten vertrouwen.
dat is meteen ook stiekem een van de redenen voor ons om verschillende kaarten van hetzelfde gebied mee te nemen.

En ja, wij zijn dus niet van het lichtgewicht fietsen ;-)

wat ook speelt is dat er tussen het jaar van uitgave en het jaar van kopen aardig wat tijd kan zitten.
hoi,

ik heb een setje kaarten (stuk of 10) van Die General Karte pocket edition schaal 1:200.000 in de aanbieding voor 10,00 euro gekocht bij een (s)tankstelle in Germania, was in de aanbieding voor 10 euro. Lijkt mij een stuk goedkoper dan die "fiets kaarten" en ze zijn vrij gedetailleerd. (staan o.a. ook campings op)

Ik heb ook een kaart van ADAC die ik voor het Ruhrgebiet heb gebruikt, deze is schaal 1:75.000 en dit is een erg fijne gedetailleerde kaart. Vaak koop ik alleen zulke gedetailleerde kaarten als ik langer in zo'n gebied wil rondneuzen, anders moet je wel erg veel kaarten meenemen.

Met haarlak spray of (bijen)was kan je een kaart waterafstotend maken.
[quote="jurjan"]
> daar zou je reviews van kaarten voor moeten hebben,
Dat is precies waarvoor Bob op dit forum een vraag stelt :-)

> dat is meteen ook stiekem een van de redenen voor ons
> om verschillende kaarten van hetzelfde gebied mee te nemen.
Klopt, dat doe ik ook vaak. Dat geeft de beste reviews.
Ik heb overigens ook geen ideaaltip voor in Duitsland.

>wat ook speelt is dat er tussen het jaar van
> uitgave en het jaar van kopen aardig wat tijd kan zitten.
Vaak is het tijdsverloop tussen het jaar van uitgave en het jaar waarom de details voor het laatst zijn verkend veel groter, soms wel vijftig jaar!
Leon
jeroen_ schreef:hoi,

ik heb een setje kaarten (stuk of 10) van Die General Karte pocket edition schaal 1:200.000 in de aanbieding voor 10,00 euro gekocht bij een (s)tankstelle in Germania, was in de aanbieding voor 10 euro. Lijkt mij een stuk goedkoper dan die "fiets kaarten" en ze zijn vrij gedetailleerd. (staan o.a. ook campings op)

Ik heb ook een kaart van ADAC die ik voor het Ruhrgebiet heb gebruikt, deze is schaal 1:75.000 en dit is een erg fijne gedetailleerde kaart. Vaak koop ik alleen zulke gedetailleerde kaarten als ik langer in zo'n gebied wil rondneuzen, anders moet je wel erg veel kaarten meenemen.

Met haarlak spray of (bijen)was kan je een kaart waterafstotend maken.

Staan op die General-kaarten alle fietspaden die op de echte fietskaarten staan?
nee. Persoonlijk vind ik dat ook niet nodig, veel wegen in Duitsland zijn voorzien van fietspad.
jeroen_ schreef:nee. Persoonlijk vind ik dat ook niet nodig, veel wegen in Duitsland zijn voorzien van fietspad.
Als fietsreiziger fiets ik nu juist het liefst over fietspaden die niet langs autowegen lopen! Dus vallen die General-kaarten af voor fietsers die mooie routes en rust zoeken! :wink:
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het lijkt mij inderdaad raadzaam om in de winkel te gaan kijken en vergelijken, want via internet kom je er niet echt uit om een goede keuze te maken.

Ik heb tot nu toe nog niemand gehoord over de kaarten van PublicPress.de
Graag zou ik nog wat gebruikerservaringen willen horen met de verschillende fietskaarten voor Duitsland. Ik hoop dan ook op nog wat reacties.

@ Peter: de Bikeline kaarten ga ik zeker bekijken, met een schaal van 1:75000 ook niet verkeerd denk ik.

@ Bert: Met Landschap Reisboekhandel in Eindhoven heb ik niet zo'n aangename ervaring gehad, daar kom ik niet graag meer, hoewel het assortiment best goed is. Jouw tip over de Mayersche Buchhandlung in Aken neem ik graag over en daar ga ik dan ook zeker naar toe. Ik fiets toch al regelmatig in de weekenden in die hoek, dus dat kan ik mooi combineren met een tochtje.

@ Jurjan en Leon: Ik heb ook de neiging om dan inderdaad maar verschillende kaarten te kopen zodat er voor elke situatie wel wat bij zit. Het assortiment aan kaarten voor Duitsland is echter zo enorm dat ik door de bomen het bos niet meer zie en tot mijn verbazing ook helemaal niet zo veel ervaringen kan vinden van gebruikers, ook niet op 'ons' wereldfietsforum. Wellicht bestaat de 'beste' kaart gewoon niet. Reviews voor fietskaarten...? Zo'n gek idee is dat niet wellicht.

@ Jeroen: De General karten is wel een handige en goedkope optie om een totaaloverzicht te hebben. Ik zoek kaarten die toch wat meer op de fietser toegespitst zijn.
Bob ten Have schreef: @ Peter: de Bikeline kaarten ga ik zeker bekijken, met een schaal van 1:75000 ook niet verkeerd denk ik.
Hopeloze krengen in mijn ervaring, nog nooit zoveel verkeerd gereden. Fietsroutes staan er groots op, voor wegen die voor fietsers minder belangrijk geacht worden worden minder opvallende lijntjes gebruikt.

De suggestie is dus dat een route van 'even klein stukje langs een grote weg en dan een obscuur fietspad in' alsmaar rechtdoor en de weg volgen is. Als je dan boven op een heuvel probeert uit te vinden waar je bent, en je ziet beneden een joekel van een weg met rondweg om een dorp, sta je nog lang te turen voor je die uit de kaart gevist hebt.

Voor mij moet een kaart gewoon een representatie van de werkelijkheid zijn, niet vervuild door verkeerspolitiek correct wensdenken
Bob ten Have schreef:@ Bert: ...Jouw tip over de Mayersche Buchhandlung in Aken neem ik graag over en daar ga ik dan ook zeker naar toe.
Absoluut aan te raden. Ik kom er graag.

Bovendien een familiebedrijf wat bestaat sinds 1817, dus diep in Aachen is geworteld :)
m-gineering schreef:Voor mij moet een kaart gewoon een representatie van de werkelijkheid zijn, niet vervuild door verkeerspolitiek correct wensdenken
+1
De vette lijnen van de fietsroutes zijn meestal goedbedoeld over de rest heen getrokken, maar belemmeren je het zicht op informatie die je nodig hebt op de plek waar je die het hardst nodig hebt.
Fedor schreef:Bovendien een familiebedrijf wat bestaat sinds 1817, dus diep in Aachen is geworteld :)
Maar snel nog een keer een bezoek brengen dan?
Leon
Bob ten Have schreef:@ Jeroen: De General karten is wel een handige en goedkope optie om een totaaloverzicht te hebben. Ik zoek kaarten die toch wat meer op de fietser toegespitst zijn.
ok, in dat geval kan ik je de kaarten van ADAC aanraden: veel detail en goed overzichtelijk, ik heb er in Duitsland 6,60 euro per kaart voor betaald. (in 2009)

succes!
Leon schreef:
Fedor schreef:Bovendien een familiebedrijf wat bestaat sinds 1817, dus diep in Aachen is geworteld :)
Maar snel nog een keer een bezoek brengen dan?
Leon
[hollander]5 jaar wachten voor de jubileum kortingsactie? [/hollander]
:D
m-gineering schreef:Fietsroutes staan er groots op, voor wegen die voor fietsers minder belangrijk geacht worden worden minder opvallende lijntjes gebruikt.
De suggestie is dus dat een route van 'even klein stukje langs een grote weg en dan een obscuur fietspad in' alsmaar rechtdoor en de weg volgen is.
En ik maar denken dat ik de enige ben die dat hindert. Het is merkwaardige keuze van veel fietskaartenmakers, zowel digitaal als op papier.

Frank
frank bueters schreef:En ik maar denken dat ik de enige ben die dat hindert. Het is merkwaardige keuze van veel fietskaartenmakers, zowel digitaal als op papier.
Nee hoor, ik vind dat ook irritant. Het komt de duidelijkheid niet ten goede en leidt enkel tot fout rijden. En op het moment dat men de route even wil verlaten of dat men verkeerd is gereden worden zulke kaarten waardeloos.

Renaat
Niemand ervaringen met de radwanderkaarten van Publicpress?

Zie http://www.publicpress.de/radwanderkarten.html