Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoogteslag wiel - Forum Wereldfietser

hoogteslag wiel

Hallo,

De wielen op mijn fiets zijn nieuw (de fiets ook).
velgen sp19;

de wielen hebben 200km gereden, zijn dan moeten nagericht worden want liepen serieus uit de lijn.

de wielen zijn door wat ik als een degelijke fietsmaker beschouw gericht en de spaken zijn geborgd. Maar er zit zowel op het voor als achterwiel een vrij grote hoogteslag.

ik schat dat vanachter rond de 2mm hoogteslag zit en vooraan nog iets meer.

is dat normaal ? ik vind dat toch vrij veel. Als ik de fiets omhoog hang en het wiel zonder achterband doe draaien dan zie je het frame lichtjes daveren omdat het achterwiel bij het ronddraaien niet symmetrisch is. Ik weet dat je nooit een perfect rond wiel kan hebben maar heb de indruk dat het toch vrij ernstig is.

ook heb ik gezien dat het punt waar de velg samenkomt, deze verbinding niet echt perfect is uitgelijnd, het ene stuk is een paar mm hoger dan het andere (aan de rem-zijkanten althans).

heeft iemand er commentaar op.

dankjewel
fillemon schreef:Hallo,

De wielen op mijn fiets zijn nieuw (de fiets ook).
velgen sp19;

de wielen hebben 200km gereden, zijn dan moeten nagericht worden want liepen serieus uit de lijn.
Je hebt er nu nog weinig aan, maar wielen die moeten nagericht worden, zijn slechte wielen of slechtgespaakte wielen. Degelijk gespaakte wielen moeten nooit nagericht worden.
fillemon schreef:de wielen zijn door wat ik als een degelijke fietsmaker beschouw gericht en de spaken zijn geborgd. Maar er zit zowel op het voor als achterwiel een vrij grote hoogteslag.
Lijkt mij bijzonder veel als hoogteslag.
fillemon schreef:ook heb ik gezien dat het punt waar de velg samenkomt, deze verbinding niet echt perfect is uitgelijnd, het ene stuk is een paar mm hoger dan het andere (aan de rem-zijkanten althans).
Foto's aub.


Renaat
de wielen zijn handgebouwd bij snel.
geen goede punten voor snel dus...

ik zal een foto maken, maar misschein pas deze avond zijn dat die online kan, want ben kabeltje vergeten van fototoestel...

ik stel me dus ernstig vragen bij de kwaliteit van mijn fietsenmaker, die toch echt goed zou moeten zijn, maar als je 25 euro neertelt om een bijna nieuw wiel na te richten en je krijgt dan zoiets terug, mmm. beetje triestig.
Heb je al contact opgenomen met uw fietsenmaker?
Fouten kunnen altijd gebeuren, een goede fietsenmaker zou zijn fout erkennen en corrigeren (gratis uiteraard) als het werk inderdaad niet goed uitgevoerd is.
Ik heb er een filmpje van gemaakt.

Wat denken jullie.


http://www.youtube.com/watch?v=gFwqWZUR ... re=mh_lolz


ik heb nog geen contact gehad met de fietsenmaker, de man woont 25km van mijn deur...
fillemon schreef:Ik heb er een filmpje van gemaakt.

Wat denken jullie.


http://www.youtube.com/watch?v=gFwqWZUR ... re=mh_lolz


ik heb nog geen contact gehad met de fietsenmaker, de man woont 25km van mijn deur...

een machine kan het sneller, goedkoper en beter! Dit is wat ik verwacht als het wiel gevlochten is maar nog niet gericht.
Als ik je verhaal goed begrijp krijg je het wiel dus slechter terug dan het was. Origineel zijn ze gebouwd door Snel en had je de wielen beter bij Snel kunnen aanbieden voor het narichten.
Nu heeft een ander er aan zitten prutsen en zit je met (forse) hoogteslagen wat een indicatie is voor een erg ongelijkmatige spaakspanning.
SP19's en andere velgen zijn nooit zuiver rond en hebben vaak een radiale afwijking wat veroorzaakt wordt in het productieproces van de velg.
Deze afwijking valt bij de SP19 doorgaans ruim binnen de tolerantie van 1,0mm (Velocity bijv. doet het veel slechter, Mavic heeft de meest zuivere velgen- helaas niet de beste qua sterkte), wat acceptabel is om een goed wiel te bouwen met een gelijkmatige spaakspanning waardoor alle spaken evenveel belast worden.
Maar goed, de radiale afwijking in het filmpje is absoluut onacceptabel. Eigenlijk moet het wiel opnieuw, door een goede wielbouwer- dus niet jouw fietsenmaker, van nul af gelijkmatig op spanning gebracht worden en gericht omdat de balans nu volledig zoek is.
dankjewel forumgenoten,

ik zal het dus opnieuw laten richten. nochthans staat die fietsmaker als degelijk aangeschreven. Bij snel laten narichten is geen optie, ik woon in Belgie, ik heb het bij de Belgische verdeler van snel teruggebracht.... dan ga je eens 25km verder een goede fietsenmaker zoeken.

Ik ga de man toch even om uitleg vragen.

alvast bedankt (ik dacht even dat ik teveel perfectie in het wiel wou...)

zijn er mensen in vlaanderen die perfect wielen kunnen bouwen ?

nogmaals dank
fillemon schreef:dankjewel forumgenoten,

ik zal het dus opnieuw laten richten. nochthans staat die fietsmaker als degelijk aangeschreven. Bij snel laten narichten is geen optie, ik woon in Belgie, ik heb het bij de Belgische verdeler van snel teruggebracht.... dan ga je eens 25km verder een goede fietsenmaker zoeken.

Ik ga de man toch even om uitleg vragen.

alvast bedankt (ik dacht even dat ik teveel perfectie in het wiel wou...)

zijn er mensen in vlaanderen die perfect wielen kunnen bouwen ?

nogmaals dank
download de handleiding van Roger Mussom op wheelpro.co.uk en je kunt het zelf.
ik denk het niet maarten,....

ik heb het al geprobeerd, heb zelf een spaakspanningsmeter (zo eentje van spax, maar vindt het maar een onding...). Het lukt me niet zo goed, en vooral een nieuwe fiets waarmee ik door europa mee wil, laat ik liever door een professional doen.

Er zijn drie zaken die ik beschouw als lastig.
1)wielen rechten
2)cantilivers goed zetten
3)stuurlinten eraan doen zonder dat ze na twee dagen loskomen

voor wielen rechten moet je vooral geduld hebben bij het aanleren, iets waar ik geen overschot van heb... misschien maar eens een dagje les volgen als dat nog wordt ingericht hier op het forum.
fillemon schreef:ik denk het niet maarten,....

ik heb het al geprobeerd, heb zelf een spaakspanningsmeter (zo eentje van spax, maar vindt het maar een onding...). Het lukt me niet zo goed, en vooral een nieuwe fiets waarmee ik door europa mee wil, laat ik liever door een professional doen.

Er zijn drie zaken die ik beschouw als lastig.
1)wielen rechten
2)cantilivers goed zetten
3)stuurlinten eraan doen zonder dat ze na twee dagen loskomen

voor wielen rechten moet je vooral geduld hebben bij het aanleren, iets waar ik geen overschot van heb... misschien maar eens een dagje les volgen als dat nog wordt ingericht hier op het forum.
Ik laat een wiel gewoon ergens op een standaard staan en ga er zo nu en dan mee bezig. Het grote voordeel is dat je alle tijd hebt dus neem die er ook voor, het wiel hoeft niet meteen af.

Het zelf spaken van wielen vond ik erg meevallen (ik heb een tijdje terug 2 wielsets gebouwd op rigida dp18 velgen en, met nogmaals dank aan m-gineering/marten, die wielen zijn bij flink gebruik nog prachtig recht!

Wel is een spaakspanningmeter (zeker als je begint) echt noodzakelijk vind ik.