Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sluitschakels en smeren - Forum Wereldfietser

Sluitschakels en smeren

Vandaag even een nieuwe ketting op onze fietsen gezet, ook omdat het achtertandwieltje (met dank aan Marten) vervangen is. Tandwieltje is overigens iets van 12.000 km mee gegaan.

De oude ketting was een sram en ik dacht de sluitschakeltjes te bewaren. Komt misschien nog wel eens van pas. Maar het loshalen ervan was een hell-of-a-job. Ik heb de ketting eerst maar met een pons gescheiden en later op de werkbank de sluitstukjes open gekregen. Met een tang en gevaar voor uitstekende lichaamsdelen.

Mijn vraag is of het normaal is dat dit zo moeilijk gaat? Of is er een trucje voor waarmee het gemakkelijker gaat?

Daarnaast nog een ( misschien domme) vraag of de nieuwe ketting. Is het nodig om die al meteen te smeren of is hij vanuit het doosje vet genoeg om meteen te gebruiken?
Nieuwe ketting recht uit het doosje zou zodanig vet moeten zijn dat je hem prima kunt gebruiken.

Sluitschakels herbruiken weet ik niet of een goed plan is, ivm rekken/slijten van draaipunten en daardoor het opvreten van de tandwielen.

Sluitschakels bestaan er in twee verschillende soorten, eenmaligsluitbare sluitschakels en heropenbare sluitschakels. Het makkelijkste gaan beide typen open met een zogeheten "missinglink" tang, maar gewoon "plat"drukken en dan naar elkaar toe duwen zou gewoonlijk ook moeten werken. Zit er erg veel vuiligheid tussen dan krijg je de sluitschakels soms niet plat genoeg gedrukt. Spoelen met een willekeurig smeermiddel om de vuiligheid ertussenuit te wassen en opnieuw proberen is dan het algemene advies.
HansvanderVeeke schreef:Vandaag even een nieuwe ketting op onze fietsen gezet, ook omdat het achtertandwieltje (met dank aan Marten) vervangen is. Tandwieltje is overigens iets van 12.000 km mee gegaan.

De oude ketting was een sram en ik dacht de sluitschakeltjes te bewaren. Komt misschien nog wel eens van pas. Maar het loshalen ervan was een hell-of-a-job. Ik heb de ketting eerst maar met een pons gescheiden en later op de werkbank de sluitstukjes open gekregen. Met een tang en gevaar voor uitstekende lichaamsdelen.

Mijn vraag is of het normaal is dat dit zo moeilijk gaat? Of is er een trucje voor waarmee het gemakkelijker gaat?

Daarnaast nog een ( misschien domme) vraag of de nieuwe ketting. Is het nodig om die al meteen te smeren of is hij vanuit het doosje vet genoeg om meteen te gebruiken?
Het is maar de vraag of je zonder smeren direct kan gaan rijden.
Misschien doet men er vanaf fabriek wel conserverings-olie op, dat lijkt mij minder geschikt als smeermiddel .
Ik krijg mijn sram-kettingen altijd wel open door ze via een poetsdoek aan te pakken en de ketting bij het samenduwen wat te buigen. Meestal is het toch het laatste wat er met de ketting gebeurt, dus wat kracht is dan niet erg. Goed smeren voor de laatste rit is ook niet fout.
Sluitschakels hergebruiken is geen goed plan. Een ketting is zo goed als de zwakste schakel. Vul de rest zelf maar in.
Doe op het bijgeleverde vet wat olie, fiets een stuk en veeg het overtollige af. Uit een welles-nietesdiscussie komen we toch niet. Als je waxsmering wil gaan gebruiken moet het vet er af en uit. Dan gebruik je de petfles-wasmenzinemethode. 3x verversen en op het laatst de fles opensnijden.
Succes,
Leon
Smeer nieuwe kettingen niet direct bij de eerste keer rijden. Controleer zo nu en dan of de ketting droog aanvoelt. Smeer dan met dry-lube, zo mogelijk n dag voordat ie weer wordt gebruikt zodat t smeermiddel kan hechten. Wax gebruik ik eigenlijk alleen tijdens de winter op de atb. Maar komt dan ook niet met mijn andere fietsen in de bagger etc.

Persoonlijk zou ik dus nooit wasbenzine gebruiken, ontvet volgens mij iets te goed.

Mbt missing-link, gewoon zo'n tangetje kopen..scheelt n hele hoop gedoe. En idd ik zou de schakel niet gebruiken voor n nieuwe ketting maar of het echt wezenlijk uitmaakt weet ik niet echt. Ook wanneer deze is opgerekt is het maar een van de schakel die contact maakt met de bladen en kransen dus weet niet of het veel uitmaakt. Aangezien die dingen geen kapitaal kosten, vervang ik ze gewoon.
Wil tijdens het fietsen geen gedonder met een kapotte ketting waar ik dan alsnog die nieuwe missing link voor moet gebruiken.. ;-P
Bedankt voor de tips.

Het hergebruik is alleen aan de orde in een noodsituatie. Bij een nieuwe ketting zit altijd een nieuwe schakel. Die gebruik ik natuurlijk. De oude gaat in het gereedschapsetje en mocht onderweg de ketting breken, dan kan ik met deze schakel in elk geval nog verder fietsen. Of hij dan wel of niet versleten is, of wel of niet de slijtage aan het tandwiel verhoogt, maakt me dan niet uit.

Zo'n tangetje is handig. Ik wist niet dat het bestond. Maar ik denk niet dat ik die mee ga nemen op een fietstocht.

Smering laat ik even op me inwerken :wink:
kenben schreef:Smeer nieuwe kettingen niet direct bij de eerste keer rijden. Controleer zo nu en dan of de ketting droog aanvoelt. Smeer dan met dry-lube, zo mogelijk n dag voordat ie weer wordt gebruikt zodat t smeermiddel kan hechten. Wax gebruik ik eigenlijk alleen tijdens de winter op de atb. Maar komt dan ook niet met mijn andere fietsen in de bagger etc. Persoonlijk zou ik dus nooit wasbenzine gebruiken, ontvet volgens mij iets te goed.
Yep, dat is wat ik bedoel met niet eens worden. :roll:
Leon
@leon en daarom staat er ook persoonlijk... dus je emicon en commentaar is niet echt nodig of wilde je alsnog die discussie ..
Afgelopen jaar heb ik met twee kettingen gereden. Ca. iedere duizend kilometer van ketting gewisseld. De sluitschakel heb ik dus aardig wat keren geopend en weer gesloten. Dat kan inderdaad lastig gaan. Als gereedschap gebruik ik een stukje spaak wat in een smalle U-vorm gebogen is zodat dit door de ketting heen te halen is. Werkt veel beter dan met een lap proberen de de ketting open te duwen.

Maarten
Voor het openen van de sluitschakel gebruik in een tangetje van rond de €5,- speciaal voor dit doel gemaakt. Nooit een probleem met openen sinds het gebruik van het tangetje.
Daarvoor: ketting dubbel bij de sluitschakel, terwijl je voor en achter het kleinste tandwiel gebruikt. Vervolgens de waterpomptang. Het gaat er maar om om de sluitschakel over de eerste 'hobbel' heen te helpen.

mvrgr Erik