Vandaag even een nieuwe ketting op onze fietsen gezet, ook omdat het achtertandwieltje (met dank aan Marten) vervangen is. Tandwieltje is overigens iets van 12.000 km mee gegaan.
De oude ketting was een sram en ik dacht de sluitschakeltjes te bewaren. Komt misschien nog wel eens van pas. Maar het loshalen ervan was een hell-of-a-job. Ik heb de ketting eerst maar met een pons gescheiden en later op de werkbank de sluitstukjes open gekregen. Met een tang en gevaar voor uitstekende lichaamsdelen.
Mijn vraag is of het normaal is dat dit zo moeilijk gaat? Of is er een trucje voor waarmee het gemakkelijker gaat?
Daarnaast nog een ( misschien domme) vraag of de nieuwe ketting. Is het nodig om die al meteen te smeren of is hij vanuit het doosje vet genoeg om meteen te gebruiken?
De oude ketting was een sram en ik dacht de sluitschakeltjes te bewaren. Komt misschien nog wel eens van pas. Maar het loshalen ervan was een hell-of-a-job. Ik heb de ketting eerst maar met een pons gescheiden en later op de werkbank de sluitstukjes open gekregen. Met een tang en gevaar voor uitstekende lichaamsdelen.
Mijn vraag is of het normaal is dat dit zo moeilijk gaat? Of is er een trucje voor waarmee het gemakkelijker gaat?
Daarnaast nog een ( misschien domme) vraag of de nieuwe ketting. Is het nodig om die al meteen te smeren of is hij vanuit het doosje vet genoeg om meteen te gebruiken?