Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF T400 van 2009 - Forum Wereldfietser

VSF T400 van 2009

Vooraleer me in bochten te wringen om te fiets te gaan bekijken en testen.
1. Weet iemand de specificaties van een VSF T400 uit 2009?
damesfiets, kader 50 cm, 24 versnellingen, naafdynamo
prijs was +- 800 euro in 2009
zo goed als nieuw

2.Is dit wat voor iemand die dagelijks 20 km woon-werkverkeer fietst?

alvast bedankt
24 versnellingen klinkt als een basisversie. Nieuw is die vast goedkoper dan 800 geweest. Vast wel een lekkere fiets, overigens. Voor forensen moet je wel zelf de cassette en ketting kunnen vervangen, anders wordt het duur. 26 inch wielen zijn fijn voor de winter als je de Conti Topcontact Winter II monteert.
Wim
Google > site van VSF in .de > rondneuzen > catalogus 2010 gevonden > 2010 in URL veranderen in 2009 (werkt niet) > googelen op de gegokte bestandsnaam en voilá:
http://fahrradmanufaktur.de.dedi447.you ... F/2009.pdf
Basisprijs was 699 euro.
Erg goede vakantiefiets voor droog weer voor dat geld. Bij nattigheid en vooral pekel kun je de gebruikelijke schade verwachten die bij de goedkopere groepen optreedt. De naafdynamo is zwaar.
26" met dikke banden en brede windvangende spatborden ligt niet voor de hand voor deze afstand ww-verkeer in NL. Mensen die die afstand fietsen, fietsen doorgaans als gauw 25 km/u en dan zijn brede banden en dito spatborden een nadeel. Als je alleen bij droog weer naar je werk fietst gooi er dan een stel onderdelen af en leg er snellere banden op. De standaardbanden zijn wel min of meer slicks, maar snel is anders.
Leon
Leon, lees de tekst van Jan Heine over aerodynamica (bij 20mph=32km/u) die Wim onlangs postte nog eens. Daaruit blijkt dat spatborden geen effect hebben. Het effect van de breedte van de banden was niet significant bij 25mm vs 32mm (factor 1,28) en zal dus vermoedelijk ook niet spectaculair zijn bij bv 50mm vs 35mm (factor 1,43).

Voor woon-werk verkeer zou ik altijd spatborden aanraden, die houden niet alleen uw kledij maar ook uw onderdelen properder waardoor die minder snel slijten. Brede 26" banden zijn ook geen probleem. Om het rijden wat fijner te maken kan je er altijd brede slicks op zetten, die zijn snel en geven het comfort van de extra vering door brede banden (bv Schwalbe Kojak 26", 50mm)

Die T400 zal niet slecht zijn en wanneer onderdelen verslijten, kan je ze altijd vervangen door betere stukken als je wil. Het frame is tenslotte goed. 20km woon-werk (2*10km?) mag geen enkel probleem zijn, ik reed 6 jaar lang dagelijks de zelfde afstand op een mountainbike met offroadbanden. Sneller wordt je vooral dankzij die dagelijkse training.
Let er wel op dat de fiets past.
Lasse schreef:Het effect van de breedte van de banden was niet significant bij 25mm vs 32mm (factor 1,28) en zal dus vermoedelijk ook niet spectaculair zijn bij bv 50mm vs 35mm (factor 1,43).
Ze hebben het wel over Well mounted metal fenders. Spatborden voor 26" zijn vrijwel zonder uitzondering ruim bemeten en steken flink langs en achter het voorwiel uit. Houdt er maar eens eentje in de wind.
Hebben ze overigens ook gemeten bij matige zijwind? In NL is dat de standaardsituatie.
Zo'n fiets heb ik ongeveer ook gehad .... in 1976:
Afbeelding
(de leggings niet :roll: )
Leon
Leon schreef:
Lasse schreef:Het effect van de breedte van de banden was niet significant bij 25mm vs 32mm (factor 1,28) en zal dus vermoedelijk ook niet spectaculair zijn bij bv 50mm vs 35mm (factor 1,43).
Ze hebben het wel over Well mounted metal fenders. Spatborden voor 26" zijn vrijwel zonder uitzondering ruim bemeten en steken flink langs en achter het voorwiel uit. Houdt er maar eens eentje in de wind.
Hebben ze overigens ook gemeten bij matige zijwind? In NL is dat de standaardsituatie.
Zo'n fiets heb ik ongeveer ook gehad .... in 1976:
Afbeelding
(de leggings niet :roll: )
Leon
mooi die spoilers bij rechte tegenwind ;) zo ken ik er nog wel een paar
Afbeelding
Lasse schreef:(bv Schwalbe Kojak 26", 50mm)
Dat is toch al bijna dezelfde wielomtrek als 28" met 23mm..... perfect voor woonwerkverkeer lijkt me, die kojaks (of supreme, big apple, marathon racer)
Bedankt voor de antwoorden. Ze waren heel nuttig
Mijn woon-werk verkeer is idd 2x 10 km.

Ik ben dan toch naar de fiets gaan kijken en hij paste me goed qua maat en reed vlot. De fiets werd echter op ebay verkocht en de prijs werd me te hoog voor een fiets nog niet 100 % mijn goesting is.
Misschien koop ik me beter een nieuwe VSF met 8 binnenwaartse versnellingen. Alleen jammer dat ze dit merk bij mijn weten niet in de omgeving van Gent verkopen.
In Gent heb ik ze inderdaad ook nog niet gevonden, in Brussel bij La Maison du Vélo staan er wel een hele reeks modellen van VSF te koop.
voorlopig enkel beschikbaar bij ibike (antwerpen), de specht (antwerpen) en La maison du velo (Brussel).