Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS: Waterdichte telefoons - Forum Wereldfietser

GPS: Waterdichte telefoons

Qua GPS wil gebruik gaan maken van de KEMO m172 in combinatie met GPS op een smartphone. Op internet en dit forum heb ik verschillende opties gevonden:

Motorola Defy (plus / mini)
Samsung Xcover
Sony Ericson Xperia Active
Panasonic Eluga

Graag wat gebruikerservaringen om een keuze te maken.
Alvast bedankt!
Paul
Voor alle duidelijkheid: het gaat om de Samsung Galaxy Xcover
Ik heb met geen enkele ervaring, maar volgens mij rijden er een aantal wereldfietsers met de Motorola Defy.
Ik heb goede ervaringen met de motorola defy (de oude niet-plus versie); de mini is ook zo gek nog niet; het verschil zit hem zo te zien in een scherm met een veel lagere resolutie; nou kan dat een nadeel zijn maar de accuduur wordt er wel een stuk beter van en de afmetingen zijn nagenoeg gelijk (kleiner dan de motorola defy zou ik ook niet willen).

Ik heb de telefoon al meerdere malen in regen gebruikt, laten vallen, etc en ik kan bevestigen dat hij daar goed tegen kan, maar aangesloten op USB is hij niet waterdicht. Enige nadeel is dat het scherm met handschoenen aan (tenzij je speciale koopt) niet te bedienen is, misschien is dat inmiddels beter.

De fabeltjes van de garmin-gebruikers over slechte afleesbaarheid bij zonlicht en lage accuduur enzo kun je negeren.
Ik heb goede ervaringen met de Defy, ook in de regen. Ik gebruik hem met het programma Viewranger (in Google Play Store te downloaden), waarin je tracks en routes kunt gebruiken in combinatie met OpenCycleMap en ander kaartmateriaal.
Enige probleem tot nu toe: ook als ik het scherm alleen aanzet als het nodig is, haal ik net geen hele fietsdag op een volle batterij.
peter de rijk schreef:Enige probleem tot nu toe: ook als ik het scherm alleen aanzet als het nodig is, haal ik net geen hele fietsdag op een volle batterij.
Als je geen naafdynamo/lader gebruikt zou je voor dagtochten een eenvoudige zonnelader kunnen kopen: weegt niks, kost weinig en daarmee verdubbel je bijna de accuduur.
Peter, heb je wel een stroombron aangesloten?
http://www.smartphoneshop.nl/merk/1149/sonim.html
Hier vind je nog een rijtje zeer degelijke en beslist waterdichte telefoons van het merk Sonim. Niet zo gelikt als die mooie smartphone's, maar hiemee kun je naast vakantiefietsen ook nog bungeejumpen, honkballen en ongedierte rond je tent bestrijden.
wimmo17 schreef:http://www.smartphoneshop.nl/merk/1149/sonim.html
Hier vind je nog een rijtje zeer degelijke en beslist waterdichte telefoons van het merk Sonim. Niet zo gelikt als die mooie smartphone's, maar hiemee kun je naast vakantiefietsen ook nog bungeejumpen, honkballen en ongedierte rond je tent bestrijden.
Maar dat zijn toch geen smartphones waarmee je ook kunt navigeren?
Ik zie er modellen tussen met GPS, dus navigeren zou moeten kunnen.
Ik zou daar niet voor kiezen, zo te zien gebruiken ze een eigen besturingssysteem voor de toestellen; nu hoeft dat niet slecht te zijn, maar als je een open besturingssysteem gebruikt (zoals android en niet zoals iOS) dan krijg je veel meer mogelijkheden (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot meerdere, gratis en betaalde, zeer goede en wijdverbreid geteste gps-navigatie apps). Als ze nou een dergelijke telefoon zouden maken die op android draait werd het ineens erg interessant.
paulemans schreef:Peter, heb je wel een stroombron aangesloten?
Nee, ik heb geen naafdynamo. Wel gebruik ik soms een extra batterypack maar dat is een beetje een gedoe omdat de USB-verbinding met de Defy tamelijk gammel is.
Waarom zou je een waterdichte slimme gsm nemen waar je vervolgens een usb lader aan hangt?
De USB verbinding met de telefoon is nl toch niet waterdicht.

Kun je beter de USB verbinding/kapje op de gsm dichtlaten denk ik zo.

Zelf een Xperia Active met OSMand, waterdichtheid nog niet getest, maar in de volle zon is scherm nauwelijks te lezen, net als bij sommige gps-en. :)

succes met je keuze,
TravelDuck schreef:Waarom zou je een waterdichte slimme gsm nemen waar je vervolgens een usb lader aan hangt?
De USB verbinding met de telefoon is nl toch niet waterdicht.
Die lader gebruik ik alleen om de telefoon aan het eind van de dag even bij te laden uiteraard, en niet als het regent.
Matthie9000 schreef:[...]als je een open besturingssysteem gebruikt (zoals android en niet zoals iOS) dan krijg je veel meer mogelijkheden (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot meerdere, gratis en betaalde, zeer goede en wijdverbreid geteste gps-navigatie apps)[...]
:?:
oa google maps/navigatie, locus, iGo, copilot, viewranger, etc, etc; het is een kwestie van tijd voordat de garmin-toestellen in alle opzichten voorbijgehobbeld worden door de smartphones.

De genoemde telefoons werden met een eigen besturingssysteem geleverd, de kans is groot dat er maar één navigatieprogramma op zit; en de kans is nog groter dat die niet zo heel erg geschikt is voor fietsers ;-).

Het besturingssysteem van de iphone heeft een minder open karakter: apple controleert alle applicaties. Dat is aan de ene kant een voordeel omdat je dan iets zekerder van je veiligheid kunt zijn (de tracking die ze zelf op hun iphones hadden gezet zullen we maar even vergeten ;-)), aan de ander kant belemmer je ontwikkelaars dat valt ook af te lezen aan de hoeveelheid beschikbare applicaties; het gros werkt echter op beide want slimme ontwikkelaars zorgen ervoor dat het op beide werkt. (overigens zijn iphones niet waterdicht)

Als je overigens zelf niet bang bent om een java android sdk open te maken is android een (nog) logischere keuze ;-)
New kid on the block:
Caterpillar B15.
Grootste nadeel: hij werkt op een oude versie van Android.
Chique waterdichte smartphone is de Sony Xperia V
Robertjan schreef:New kid on the block:
Caterpillar B15.
Grootste nadeel: hij werkt op een oude versie van Android.
Met oude versie bedoelt Robertjan Android 4.1 in plaats van 4.2. Ik voel me erg hip sinds ik 2.3.4 draai, dus ik zou met 4.1 ook nog prima kunnen leven. Als dat al nodig is, want waarschijnlijk kan je ook nog wel iets updaten.
ach oud... 4.2 voegt niet zo heel erg veel toe en als 4.1 draait kun je er 4.2 ook wel werkend op krijgen (als je handig bent..)

Het is verder een interessant ding als navigatiemiddel:
- goede accu 2000mAh en een niet al te hoge schermresolutie (dus gaat lang mee)
- ip67 en bedienbaar met wat regen

Vraag me wel af of die camera wat voorstelt, dat zou helemaal leuk zijn!