Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Santiago; welke jas? - Forum Wereldfietser

Naar Santiago; welke jas?

Komende mei fiets ik de bekende route naar Santiago. (kamperen) Ben in dubio over wat voor een jas mee te nemen; ik heb een Gaastra fleecejack met windstopper (540 gr), het is niet erg warm en wat ruim van snit voor op de fiets. Eigenlijk meer iets voor na het fietsen, maar ja het kan natuurlijk ook fris zijn tijdens het fietsen..
Een donzen bodywarmer (240 gr) lijkt me ook wel wat, maar dan (logisch) ontbreken de mouwen.
Best lastig, kledingkeuze,
Gaarne adviezen...
Alleen jij kunt bepalen wat goed genoeg is, maar je hebt geluk. Dit zijn ideale testdagen! Je hebt nu buiten ongeveer de koude die je in het ergesten geval in mei kunt hebben. Je kunt nu een stukje gaan fietsen om je fietskleren te testen en je kunt lekker een tijdje in de schaduw gaan zitten om je kampeerkleren te proberen. Bij de eerste krijg je het warmer als je de wind goed blokt (met fietsen heb je een flinke kachel aan jezelf). Bij kamperen is voornamelijk isolatie belangrijk (dons bodywarmer is heerlijk 's avonds).
Ik ben drie jaar geleden in mei naar Santiago gefietst, waarbij we tot aan de Dordogne tamelijk koud en winderig weer hadden. Tijdens het fietsen heb ik nooit meer aan gehad dan een Odlo light-ondershirt, een polo-fietsshirt en een dun Nike windjack, dan wel een AGU-regenjack bij een van de vele plensbuien. Zelfs bij een temperatuur van onder de 10 graden was dat echt genoeg. Vooral het Odlo-shirt bleek enorm effectief, ook 's avonds en 's nachts in de tent.
Georg
zelf vertrek ik op 17 mei naar Compostela. Wat ik meeneem om het warm te houden is volgende:
-ademend ondershirt om droge onderlaag te krijgen
-thermo shirt korte mouw
-thermo shirt lange mouw
-fietstrui lange mouw
-dunnen fleerce polar 100
-gore tex fietsjas
Met bovenstaande kledij kan je volgens mij voldoende combineren om het
warm te houden. Indien je graag mij volledig paklijst even bekijkt stuur dan maar een PM. Alvast veel plezier. http://ultreiaperegrinos.wordpress.com/ De blog is
nog niet actief voor het grote publiek aangezien we volgende week pas starten met de sponsorcampagne.

Groetjes
Luc
Dag Georg,

Mijn plan is om begin mei te vertrekken langs oude wegen. De meeste kleding die ik meeneem is van merino wol. Dat isoleert goed en gaat niet zo snel stinken. Om me droog te houden heb ik een ademende regenjas, die ik ook als windjack gebruik.

Fijne fietsreis.
Nuttig om te lezen hoe ieders kledingkeuze is. Ik neem iig het donsvest mee; het weegt toch heel weinig en ik heb het niet snel warm. Verder ben ik ook wel enthousiast over de merinowollen shirts, alleen erg warm vind ik ze niet, en zeker niet winddicht dus daar moet ik nog een goed-lange-mouwen-tweede laag overheen hebben. Een skipulli/looptrui of iets dergelijks. Verder gebruik ik mijn ademende regenjack ook als windjack indien nodig. Het liefst draag ik niet teveel 'plastic'.
Maar goed, misschien is het wel prachtig warm weer en dan is een T-shirt voldoende, hoewel, in mijn geval moet het dan wel heel warm worden.
Nou ja, fietsbagage en eigenlijk iedere bagage is de kunst van het weglaten.