Additionally, paste this code immediately after the opening tag: challenge taifun en bagage - Forum Wereldfietser

challenge taifun en bagage

Hallo

Ik ben momenteel aan het zoeken naar een goeie ligfiets voor mij. ik zal standaard bagage bijhebben.

De taifun lijkt me wel een plezante fiets, maar ik heb hier en daar al gelezen dat taifun en bagage niet zo goed samengaan. Laag is ie, maar ik heb nog nooit met banaantassen gereden, dus misschien is hij niet té laag?

Andere optie is momenteel de hurri. nadeel is dat ik niet meteen een hurri kan kopen en wel een tai...


pfff
moeilijke keuzes :(

moest mijn geringe lengte van 190 cm een verschil maken...


alvast bedankt!
tyrr
Hoewel er een paar ligfietsers op dit forum ronddwalen (ik ben zelf een ex-ligfietser), denk ik dat je veel beter met je vraag terecht kan op de mailinglijst van ligfiets.net: http://www.ligfiets.net/discussion.html

Daar zitten tientallen experten (met natuurlijk ook veel verschillende meningen).

Renaat
echt forum lijkt me dat niet te zijn, eerder een chat, of zo wordt het toch aangekondigd, maar ik kan es proberen :)

om die reden ook dat ik het toch hier gepost heb
Hoi Tyrr,

ik ben sinds kort in het bezit van een ligfiets, de Challenge Furai-26. Dat bevalt mij zeer goed tot nu toe, afgezien van heel licht gevoelige knieen, maar misschien is dat een kwestie van training / aanpassing van het lichaam, of afstellen van boomlengte.

Ik raad je aan eerst eens een paar keer een ligfiets te gaan huren, bij voorkeur meerdere modellen van meerdere fabrikanten. Zo heb ik mijn keuze uiteindelijk goed kunnen maken. Veel ligfietspseciaalzaken verhuren ook ligfietsen. Zelf had ik Challenge al een beetje uitgesloten als keus, laat staan de Furai of nog lagere modellen, maar dat is hem uiteindelijk toch geworden :)

Je kan natuurlijk wel een lijstje met eisen hebben, maar de fiets zelf moet je ook een goed gevoel geven als je er op zit / rijdt.

O ja, de google ligfiets duscussiegroep kan ik je wel aanraden. Daar zitten veel behulpzame mensen met veel ligfiets-kennis.
Tyrr schreef:echt forum lijkt me dat niet te zijn, eerder een chat, of zo wordt het toch aangekondigd, maar ik kan es proberen :)

om die reden ook dat ik het toch hier gepost heb
Het is geen echt forum, maar ook geen chat. Maar ik weet zeker dat je daar zeer goed terecht kan met je vragen.

Renaat
Hallo Tyrr,

Ik ga sinds 2004 op de ligfiets op vakantei. Tot nu toe op een Challenge Twister, van dit jaar op een Challange Wizzard. Allebij hebben ze, min of meer, dezelfde geometrie: 26 inch achter 20 inch voor, de zit boven de wielen. Mij bevalt het goed: je krijgt geen blikken r**t, je ziet alles voor je en je spieren houden het langer vol.
Ik heb, gelukkig, geen pijnlijke knieen door bij het ligfietsen, maar wel op een bukfiets. Afstelling van de neuspijp/boom is heel belangrijk, maar ook fietsen in een te zwaar verzet kan het probleem opleveren.
Voor dat je er echt mee op vakantie gaat raad ik je aan om eerst veel te oefenen. Je rijd er wellicht zo op weg, maar echt eigen met een ligfiets wordt je na een paar maanden pas. Om dat tijdens een reis te doen is niet verstandig :lol:

Met vriendelijke groet
Erik Heijn
Challenge is aanwezig op het uitgebreide ligfietsenpaviljoen op de Fiets en Wandelbeurs: zaterdag 11 en zondag 12 februari in de Amsterdam-RAI: www.fietsenwandelbeurs.nl
Niet alleen Challenge, maar ook meer merken ligfiets in het zelfde pavillioen...... Kek man!

Met vriendelijke groet
Erik Heijn.

PS ik ga zowiezo even bij Challange langs.
Ja leuk dat er aardig wat ligfietsfabrikanten aanwezig zullen zijn :D

"Zes ligfietsfabrikanten uit Nederland en één uit Duitsland presenteren zich dit jaar voor het eerst gezamenlijk op onze beurs. ACE, Altena, Challenge, Flevobike, HP-Velotechnik (Duits), Nazca en Sinner tonen hun nieuwe en gevestigde modellen tweewielers, driewielers en de steeds populairder wordende tandems."

bron: http://www.fietsenwandelbeurs.nl/index. ... fietsplein
dju e :p

op basis van bagage valt de taifun af, maar nu komen jullie weer met nieuw spul opzetten :)
ik heb daarstraks, eerder toevallig, op de site van radical design eens gekeken wat mogelijk was. dat zijn zo de tassen die ik het meeste zie paseren voor de ligfiets (andere goede merken?)
en de hurricane biedt toch veel meer mogelijkheden.

een fiets gaan testen bij een verhuurder is erg duur vind ik (25euro/dag) en ik heb niet het idee dat ik daar veel bijleer. dit ligt me wel en dit niet kan je wel zeggen, maar als je geen idee hebt waarom niet ofzo, lijkt me dat nogal onhandig om te blijven testen. Ook weet ik niet of ik na 1 dag huren weet of een fiets me echt ligt of dat het misschien een probleem/voordeel is van die specifieke ligfiets. hurricane (of andere :s ) gaat waarschijnlijk ook niet de definitieve worden. droom is om richting velomobiel te gaan, maar dat is buiten budget.

google discussiegroepen dan nog eens bekijken :)

tot pedaals
tuur

die beurs in amsterdam is wel érg ver (mol, belgie), maar ik ga het eens voorstellen hier thuis :)



edit: Challenge Twister en Wizzard worden niet meer gemaakt? of toch niet meer aangeboden op de challenge website.
Tyrr schreef:dju e :p

op basis van bagage valt de taifun af, maar nu komen jullie weer met nieuw spul opzetten :)


edit: Challenge Twister en Wizzard worden niet meer gemaakt? of toch niet meer aangeboden op de challenge website.
Ook met een Taifun kan je op vakantie. Daar passen gewoon Radical tassen op. Maximaal maatje M. Samen met een toptas S of M is dat genoeg voor een lichtgewicht kampeerder. Ik gebruik op mijn Hurricane banaantassen maat L. Ik moet wel oppassen in snelle bochten en bij diepe sporen op onverharde wegen. Er zitten al een paar slijtplekjes op de tassen.

De Twister en Wizzard worden al jaren niet meer gemaakt. De huidige modellen zijn een stuk lichter dan deze tanks. (of dat ook voor iedereen beter is?)

Frank
naast Radical Desing weet ik dat Ortlieb ook ligfietstassen maakt. Die zijn in tegenstelling tot de Radicals wel waterdicht, maar ook veel zwaarder. Scheelt dacht ik zo'n 2 kg!

Een verkeerde fiets kopen door weinig of niet testen en vergelijken kost op de termijn ook een boel geld lijkt mij...

De ligfietsopstapdagen is ook nog een idee, kan je gratis testen:

http://ligfietsopstapdag.nl/
radical geeft voor taifun enkel de race versies aan.
aangezien ik niet echt aan licht reizen doe (laarzen, veiligheidsbotinnes, slaapzak, matjes, ... denk ik dat ik dan toch maar voor hurri ga met M of L. hoewel die fujin ook niet slecht lijkt. maar zo blijven we bezig zeker. daar kunnen natuurlijk wel meer tassen op. maar die is niet of bijna niet 2de hands te krijgen :(
Tyrr schreef:dju e :p


die beurs in amsterdam is wel érg ver (mol, belgie), maar ik ga het eens voorstellen hier thuis :) .
Wat is ver voor een wereldfietser?
De Twister en Wizzard worden al jaren niet meer gemaakt. De huidige modellen zijn een stuk lichter dan deze tanks. (of dat ook voor iedereen beter is?)
Een Twister of Wizzard is nog steeds te koop, zij het 2e hands.
In Hechtel woont er iemand die maar niet van zijn fietsen afkomt; hij adverteert zich rot. Maand na maand staat hij met dezelfde advertenties op de site. Waarschijnlijk ook op kapaza of zo iets.
Hier is er eentje van Marktplaats http://link.marktplaats.nl/511365792
De modellen van voor 199X zijn nog van staal; later modellen zijn al minder tank. Deels alluminium.
Ik teken voor die fietsen.....

Met vriendelijke groet
Erik Heijn
Tyrr schreef:radical geeft voor taifun enkel de race versies aan.
aangezien ik niet echt aan licht reizen doe (laarzen, veiligheidsbotinnes, slaapzak, matjes, ... denk ik dat ik dan toch maar voor hurri ga met M of L. hoewel die fujin ook niet slecht lijkt. maar zo blijven we bezig zeker. daar kunnen natuurlijk wel meer tassen op. maar die is niet of bijna niet 2de hands te krijgen :(
Hurri is niet of niet veel hoger dan de Taifun. Met enige handigheid passen op beide fietsen wel banaantassen maat M. Die zijn behoorlijk groot.

Fujin is inderdaad beter voor op de meeste vakanties, vanwege het grotere achterwiel. Maar ook op een Fujin zou ik geen banaantassen L doen.

De ligfietstassen van Ortlieb hebben in het ligfietswereldje veel kritiek gekregen. Ze zijn te zwaar en leunen teveel op de bagagedrager. Het mooie van banaantassen is juist dat ze grotendeels op het stoeltje rusten, zodat je geen lompe bagagedrager nodig hebt. Verder zijn de Radicals met losse voeringen beter qua waterdichtheid; je kunt nat en droog van elkaar scheiden zodat je tas geen schimmelkwekerij wordt.

Grtjs,

Walter
Tyrr schreef: een fiets gaan testen bij een verhuurder is erg duur vind ik (25euro/dag) en ik heb niet het idee dat ik daar veel bijleer.
Bij de meeste handelaren mag je de huurprijs aftrekken van de aankoopprijs.
En zoals hierboven ergens gezegd heb je inderdaad een wat kilometers nodig om helemaal ontspannen in het stoeltje te zitten en van het landschap te genieten.

(zelf heb ik een Nazca Pioneer, ik ben niet zo voor die lage fietsen :) )
Ik heb destijds met Jeroen_ hier in Nijmegen (Elan) 2 ligfietsen gehuurd en zo duur was het niet (dacht rond de €15-20 oid); je maakt er gewoon een mooi dagje van (genoeg mooie plekken om te fietsen in omgeving Nijmegen...), zou wel even van te voren contact opnemen wat hij heeft staan zodat je op een ligfiets kunt fietsen waar je in geïnteresseerd bent!

Als niet-ligger (en toegegeven het leek me altijd maar niks ;-)) vond ik het in ieder geval een erg gave ervaring dus als potentiëel lig-reiziger moet het dan toch ook geen verkeerde ervaring zijn...
De juiste fiets is heel persoonlijk. Er zijn ook heel veel verschillende modellen met hun eigen voor- en nadelen (en die zijn deels subjectief). Veel liggers beginnen met een tweedehands die zonder al te veel waardevermindering weer kan doorverkocht worden. Je leert het ligfietsen kennen en de eigenschappen van zulke fiets kennen, kan je gerichter op zoek naar een eventuele betere aankoop. Zo had ik zelf een tweedehands zephyr lage racer, die is nu ingeruild voor een nieuwe raptobike midracer. Een velomobiel blijft ook voor mij nog een droom.
De radical banaantassen met liners (of plastic zakken) staan goed bekend in het liggers wereldje.
ben er eventjes niet geweest (examens, you know)

amsterdam is misschien voor een wereldfietser naast de deur, maar ik ben nog op zoek naar een vervoermiddel, dus dan ik het nog wel ver ;)
ik dacht ruwweg 3u enkele rit

Ik ga sowieso 2de hands kopen, de belangrijkste redenen zijn hier al aangehaald (minder verlies bij eventuele doorverkoop, lager budget om de ligfiets als concept echt te leren kennen, ...). Maar dan ga je meestal niet bij een fietswinkel binnen en kan je dus ook niet echt testen zonder erg duur te worden. dagje testen bij de ligfiets in antwerpen kostte ons vorige lente 25pp

4 fietsen testen = 100 euro en daar kan je op de 2dehands markt al iets mee doen. Al is het maar tassen kopen :p