Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht Koga traveller frame jaren 80 t.o.v jaren 90 frame. - Forum Wereldfietser

Gewicht Koga traveller frame jaren 80 t.o.v jaren 90 frame.

Hallo

is er iemand die toevallig weet of er een groot gewichtverschil is tussen een stalen Koga Traveller / Worldtraveller frame van de jaren 80- begin 90-er jaren en een huidige stalen frame. Ik denk erover om een stalen lichtgewicht (lees +/- 13,5kg) randonneur te bouwen. Op dit ogenblik heb ik een cannondale touring maar staal lijkt me comfortabeler.

Groeten
Luc :?:
Het zal in principe elkaar niet veel ontlopen maar het moderne frame zou wel eens zwaarder kunnen zijn. Er is inderdaad tegenwoordig nog wel weer hoogwaardiger staal waarmee dunnere wanden mogelijk zijn, maar dat zit denk ik toch niet in de doorsnee moderne vakantiefiets. Mijn Reynolds 853 frame heeft buiswanden van 0,5 mm, en dat is het dunste wat ik zou durven (anders krijg je te makkelijk deuken). 0,5 mm 531 was al voor de tweede wereldoorlog beschikbaar. Moderne frames hebben vanwege een hogere stijfheid wel oversized buizen met een grotere diameter, en daar worden ze niet lichter van. Frames zijn overigens maar een klein deel van het gewicht.
Bij die oude Koga frames is denk ik het belangrijkste of er wel wat bredere banden in passen. Koga was heel erg van het smalle bandjes geloof. Ik heb net een Country Touring uit 1988 gekocht en daar houdt het met 32 mm echt wel op.
Wim
Wim

bedankt voor je antwoord. Ik dacht voor mijn cannondale net een setje 35mm
Panaracer Pasella TG banden te bestellen. Ik ga nog eens meten zodat ik
zeker niet met een set banden zit wat niet past.

Groeten
Luc
Roel heeft een stel 35 mm Paselas voor me opgemeten, en die waren zo'n 36 mm in het echt.
Wim
Hier een Pasela-enthousiasteling: de 622-35 is bij mij in het echt ook 35mm. Ze gaan nog net onder 45mm spatborden door.

Ik heb de non-TG versie, rij nooit lek en geloof voor 'normaal' gebruik niet meer zo in anti-lek lagen.

Snelheid en comfort zijn überragend!

Sjors
Sjors

bedankt voor je reactie. Ik ben ook dagelijks onderweg heen en weer naar het werk op een setje banden zonder anti-lek-laag en rij eigenlijk zo goed als nooit lek.
Voor de trip naar Compostela ga ik toch maar eens een keertje voor een TG versie kiezen.

Groeten
Luc