Additionally, paste this code immediately after the opening tag: is 50 km per dag te doen met 4 kinderen - Forum Wereldfietser

is 50 km per dag te doen met 4 kinderen

ik ga 4 weken met mijn 4 kinderen van 15`14 11 en 4 fietsen het is voor het eerst dat ik alleen met ze ga fietsen vroeger heb ik wel gefiets maar dat is al een tijdje geleden we willen de lf7 gaan doen en is het haalbaar om 55km per dag te fietsen alle tips zijn welkom groetjes maria :lol:

Wij fietsen al jaren met jonge kinderen. Vorig jaar zat onze jongste van toen net 5 achterop de tandem, en fietste onze oudste van toen bijna 8 voor het eerst zelf. Wij reden, net als in eerdere jaren, vrij probleemloos dagafstanden van rond de 50 kilometer. Wel moet ik daarbij zeggen dat dat dit keer in Nederland was. We hebben eerder zelfs ook wel in de Ardennen gefietst, maar dan moet je soms genoegen nemen met kortere afstanden. Verder moet ik erbij zeggen dat we ongeveer om de andere dag fietsten. Voor onze ervaringen: http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html

De oudere kinderen kunnen probleemloos op hun eigen fietsen. Zolang je in vlak terrein blijft zijn gewone Nederlandse (kinder)fietsen prima geschikt. Ga je de heuvels in dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dan hebben ze derailleurversnellingen nodig, en goede velgremmen (trommelremmen lopen warm). Simpele mountainbikes bieden dan een heel aardige basis voor een betaalbare vakantiefiets. Zulke kinderen kunnen ook best aardig wat bagage voor hun rekening nemen.
Je grootste probleem is natuurlijk de vraag wat je met je jongste doet, en met de rest van de bagage. Een kind van 4 kan nog net in een zitje achterop, of in een kinderkar. Heb je dat laatste, dan kun je er gelijk flink watr bagage in kwijt. Tegelijk is het vermoedelijk wel het laatste jaar dat je kind in zo'n kar past, dus als je er geen hebt, dan loont het niet echt er een te kopen, tenzij je hem later als bagagekar gaat gebruiken. Dat laatste wordt echter moeilijk als je volgend jaar bijvoorbeeld een aanhangfietsje zou willen gebruiken voor je jongste. Dat laat zich namelijk - anders dan een echte maar veel duurdere tandem - niet met een kar combineren.
succes, want het is toch best een hele onderneming
Wim

Hoi,

Onze twee kinderen (nu 2 en 6) fietsen nog niet zelf, maar gaan mee op de aanhangfiets en in de fietskar. Onze afstanden varieren per vakantie en hangen vooral erg af van hoogteverschillen. Meestal fietsen wij tussen de 40 en 65 km per dag. Twee dagen fietsen, 1 dag niet.
Maar hoogteverschil heb je in Nederland nauwelijks; 50 km per dag lijkt mij zeker haalbaar. Maar het hangt er natuurlijk wel van af hoe de conditie van je kinderen is, wat voor fietsen ze hebben (versnellingen bijv.) en hoe zwaar je beladen bent.

Ik raad je aan je route niet te ver vooruit te plannen. Het kan altijd anders lopen dan gedacht. Kijk gewoon per dag hoe het gaat en fiets niet verder dan leuk is voor jezelf en de kinderen. "Het leuke van fietsen is het afstappen". Kom je een leuke speeltuin of mooi strandje tegen, dan stop je natuurlijk. Dat zijn voor de meeste kinderen toch de krenten uit de pap.

Kijk ook eens op onze website:
http//home.tiscali.nl/~baartmans/fietsvakanties


Succes en veel fietsplezier!
Sandra
Hoi Maria,
55 km is voor een stel tieners heel goed te doen. Moet je ze wel een uitdaging geven. Ik heb enkele jaren geleden met mijn neefje van (toen) 10 maar liefst 125 km gefietst op één dag. Die knaap heeft de hele dag geroepen dat het hem hartstikke meeviel.

Met mijn eigen kinderen (nu 5 en 7) fietsen we ook al jaren. Afgelopen zomer met dagafstanden van 50 tot 75 km in Duitsland, Oostenrijk en Hongarije. De oudste moest zelf trappen, ook over de bergen. Dat ging eigenlijk erg goed.

Jan Willem van Dalen