Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plakkende steentjes - Forum Wereldfietser

Plakkende steentjes

Gister had ik voor het eerst (door de hitte smeltend asfalt?) steeds kleine steentjes die hardnekkig aan mijn Schwalbe Marathon Supreme banden bleven plakken. Het maakte behoorlijk herrie dus ik ben een paar keer gestopt om de steentjes weg te vegen.
Kan het kwaad om door te fietsen tot de steentjes er vanzelf afvallen of is er kans op lekrijden? Ik heb eigenlijk geen zin om iedere 500 meter te stoppen om steentjes te verwijderen......
hester b. schreef:Gister had ik voor het eerst (door de hitte smeltend asfalt?) steeds kleine steentjes die hardnekkig aan mijn Schwalbe Marathon Supreme banden bleven plakken. Het maakte behoorlijk herrie dus ik ben een paar keer gestopt om de steentjes weg te vegen.
Kan het kwaad om door te fietsen tot de steentjes er vanzelf afvallen of is er kans op lekrijden? Ik heb eigenlijk geen zin om iedere 500 meter te stoppen om steentjes te verwijderen......
Toen mijn Supremes net nieuw waren, reed ik verbijsterend veel kleine steentjes in. Ik maakte me daar ook zorgen over, en was vervolgens verbaasd dat het eigenlijk helemaal geen kwaad bleek te kunnen. :) Nu de banden ouder zijn, is het wel wat minder geworden. Op mijn laatste vakantie heb ik eenmaal per week of twee ofzo, als ik wat onderhoud pleegde, met de punt van mijn zakmes alle steentjes uit het rubber gewipt. In 10.000 km heb ik voor nog niet lekgereden, achter wel een paar keer maar dat waren altijd acute lekke banden van iets scherps waar ik op dat moment overheen reed. Het getik gaat wel eens irriteren, dat is meestal 1 wat groter steentje dat ik er dan in een rustpauze ofzo even uit peuter. De meeste steentjes die, zoals bij jou, aan het oppervlak blijven plakken, raak je onder het rijden vanzelf weer kwijt.

Groetjes,

Carl
Jep...dat was een van de redenen waarom ik ze gewisseld heb.
Ik werd er gek van. Die banden raapten vanalles op.
55er schreef:Jep...dat was een van de redenen waarom ik ze gewisseld heb.
Ik werd er gek van. Die banden raapten vanalles op.
Tja ... staan ze er niet om bekend veel grip te hebben :lol:
Vreemd, heb al drie vakanties van een paar weken op mijn Supremes (50 mm) gereden, maar dit probleem komt me niet bekend voor. Wel kijk ik regelmatig de banden na op ingereden steentjes, maar dat is een standaard procedure die ik ook met de Conti's op de racefiets doe om lekke banden te voorkomen. Ik vis uit de Supremes niet overdreven veel steentjes. En afkloppen: tot nog toe niet lekgereden met de Supremes!

@Hester: als je door rijdt met steentjes aan de band geplakt, zullen ze er in veelal wel weer afvallen, maar een enkel steentje kan zich ook in het rubber boren. Met elke omwenteling van het wiel boort dat steentje zich verder door het rubber. Als een steentje zich dan door het canvas boort, heb je geheid een lekke band. Afvegen is dus wel raadzaam. Zelf doe ik dat onder het rijden, door even de fietshandschoen op het loopvlak te houden. Als je spatborden op de fiets hebt, is dat geen optie.
hester b. schreef:Gister had ik voor het eerst (door de hitte smeltend asfalt?) steeds kleine steentjes die hardnekkig aan mijn Schwalbe Marathon Supreme banden bleven plakken. Het maakte behoorlijk herrie dus ik ben een paar keer gestopt om de steentjes weg te vegen.
Ik maak me er nooit zo zorgen om, maar probeer wel om de teerzooi heen te rijden:: het is glad en de fiets wordt ook vies, kun je thuis weer met wasbenzine aan de slag