Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietssloten - Forum Wereldfietser

fietssloten

welk fietskabelslot is aan te bevelen,hier is deze week in de lidl een fietskabelslot te koop van ca. 75 cm van het merk "safeman" in roestvrij staal met 2 sleutels voor de prijs van 7.99 €,iemand ervaring hiermee.
mobilette schreef:welk fietskabelslot is aan te bevelen,hier is deze week in de lidl een fietskabelslot te koop van ca. 75 cm van het merk "safeman" in roestvrij staal met 2 sleutels voor de prijs van 7.99 €,iemand ervaring hiermee.
Geen ervaring mee, maar ik acht de kans dat het rommel is wel erg groot. Eigenlijk is elk kabelslot per definitie ongeschikt als echte fietsdiefstalpreventie. Elk kabelslot is immers door te knippen. Zulke sloten zijn dus enkel geschikt als tweede slot, als slot om gelegenheidsdieven af te schrikken of om te gebruiken in situaties waar de kans op fietsdiefstal wel erg klein is.

Als men zijn fiets echt wil beschermen tegen fietsdiefstal is een een goed beugelslot of kettingslot noodzakelijk.

Er is informatie over fietsdiefstalpreventie en goede fietssloten terug te vinden op het www, o.a op de website van de Nederlandse fietsersbond.

Renaat
ik heb al meer dan 20 jaar een abus granit beugelslot. Kostte destijds omgerekend 75 euro. Veel geld dus! Maar ik heb er meer vertrouwen in dan in zo'n slot van de supermarkt. Als je fiets weg is, kost het een pak meer...En een goed slot gaat eeuwig mee. Eén nadeel, het weegt zwaar.
Maar het ging hier over een kabelslot...
Ik heb goede ervaringen met een Abus kabelslot (27 eur) 1.5m lang ongeveer en met cijfercombi. Oogt zeer degelijk. Alleen zit er een plastic geleidertje in de kern van het 'slothuis' wat direct afbrak - beetje knullig ontwerp maar geen risico voor de veiligheid. Dit slot heeft een ingebouwde blauwe LED voor als je in het donker de code wilt draaien.

Beugelslot: Abus doet het ook prima bij mij en openfrezen duurde erg lang :) Ik heb ook een zwaar AXA kettingslot gehad maar dit was een miskoop (ook nog 50-60 euro !!) want de sleutels raakten binnen korte tijd onbruikbaar door slijtage bij normaal gebruik. Met de AXA sleutels over de hand wrijven liet zien dat er metaaldeeltjes afkwamen.
Sjeng Langslaper schreef:Ik heb goede ervaringen met een Abus kabelslot (27 eur) 1.5m lang ongeveer en met cijfercombi.
Geef mij een betonschaar, en dat ding is binnen een paar seconden over. Geef me een klein kniptangetje en een half uurtje tijd, en dat ding is ook open. Geen enkel kabelslot vormt een goede beveiliging tegen fietsdiefstal.

Renaat
Revanho schreef:
Sjeng Langslaper schreef:Ik heb goede ervaringen met een Abus kabelslot (27 eur) 1.5m lang ongeveer en met cijfercombi.
Geef mij een betonschaar, en dat ding is binnen een paar seconden over. Geef me een klein kniptangetje en een half uurtje tijd, en dat ding is ook open. Geen enkel kabelslot vormt een goede beveiliging tegen fietsdiefstal.
Een zekere beveiliging bestaat niet, wel een gepaste beveiliging.

Op 99.99999% van het aardoppervlak volstaat dit kabelslot prima, maar je hebt gelijk als het neerkomt op grote steden en Nederland, waar mensen gewoon met een opvouwbare betonschaar in hun rugzakje lopen. Hiervoor heb ik nog een speciaal beugelslot van 3kg (is ook open te krijgen, kwestie van tijd... ongeveer 20 minuten, maar wel met een flex en diamantschijf). Op fietsvakanties is dit niet reeël, ik heb het beugelslot alleen gebruikt als ik mijn fiets ergens weken achterliet (beugelslot aan de vaste wereld, kabelslot om de wielen niet te verliezen) en niet voor de tig keren dat ik ergens op een terrasje ging zitten of een broodje ging kopen in de winkel.

De combinatie van kabel en beugelslot geeft je meer flexibiliteit dan twee beugelsloten.

Er zijn ook mensen die hun fiets in huis/garage/stal zetten, terwijl 9 van de 10 Nederlandse cylindersloten (hoe duurder, hoe sneller) binnen 10 sec schadevrij te openen zijn met een geprepareerde sleutel of zelfs nog met een stuk dun plastic van een colafles. Veiligheid is een illusie :P

/ oud lockpicker en kluiskraker
Een beugelslot dat 20 minuten stand houdt tegen bruut geweld, Sjeng? Mogen we ook weten welk model dat is? Klinkt geweldig, ongeacht het gewicht (hang je dan gewoon aan het rek waar je parkeert, in de stad)

De zwaarste Abus beugelsloten voor fietsen, dus slechts ca 1,5kg, zijn blijkbaar in seconden door te slijpen: http://youtu.be/4XTYEcQAurs
Zal ook wel lukken met een goeie accu vrees ik. Dus tegen zo iets boeit het niet echt of je 60 euro dan wel 20 euro uitgegeven hebt aan je slot. Om nog te zwijgen van het nodeloos extra gewicht dat je meezeult...

Sowieso is het aan te raden meer dan 1 slot te gebruiken. Een goeie ketting en een beugel lijkt mij een redelijke combinatie. Op zijn minst is het dan meer werk uw fiets los te krijgen dan de fiets 5m verderop met maar 1 slot...
Lasse schreef:De zwaarste Abus beugelsloten voor fietsen, dus slechts ca 1,5kg, zijn blijkbaar in seconden door te slijpen: http://youtu.be/4XTYEcQAurs
Ik twijfel of dit de zwaarste is van Abus in die reeks. Die van mij heeft een dikkere beugel (rond). Je hebt verschillende gradaties (15 levels) hardheid en prijzen (eur 45 .. 95) in hetzelfde type slot. Maar deze gaat wel érg snel open.

Wij hebben er dus beduidend langer over gedaan (ook met flex en diamantschijf), die 20 min was trouwens wel ruim genomen :) Daar zit het in&uitpakken van de flex bij
Het slot in het filmpje heeft inderdaad een vierkante beugel en verder ook het zelfde design als de Granit X-plus 54. Op Abus.de zie ik bij de fiets beugelsloten geen slot met hogere rating (level 15) of ander slot dat er als 2 druppels op lijkt. Dus ik vrees er toch voor...
Bij de motorfietssloten zijn er wel zwaardere beugels.

In ieder geval een interessante en belangrijke discussie om zinnig je stalen ros te beveiligen in hoge risico zones zoals de gemiddelde studentenstad...
Een fietsslot wat mij goed bevalt (ook tijdens fietsvakanties) is de Abus Granit Steel-O-Flex X-plus.
Wel wat zwaarder dan de normale fietssloten, maar tot op heden een slot dat bij mij nog niet gekraakt is.
Iemand hier andere ervaringen mee op het forum?

Ik hoor overigens ook goede ervaringen met Cycla fietsalarm.
Zijn er fietsers die met dit alarm ervaring hebben?
Groet
Frits
Op de site van de Fietsersbond staat een test van fietssloten en veel tips ga naar

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/sloten

om die te bekijken.

Ronald
Ronald van der Perk schreef:Op de site van de Fietsersbond staat een test van fietssloten en veel tips ga naar

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/onderdelen/sloten
Ook goede tips op de site van een professionele namaak-fietsendief: http://www.beewise.nl/tips%20tegen%20diefstal.html

Renaat