Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw model kettingkast Idworx: ervaringen? - Forum Wereldfietser

Nieuw model kettingkast Idworx: ervaringen?

Mijn ER uit 2008 heeft nog het 'oude' model kettingkast. Erg lastig om hem geluidsvrij te krijgen. Zodra de ketting een beetje spanning verliest begint hij aan te lopen en te rammelen, vooral als je een beetje kracht zet. In 2009 is er een nieuw model kettingkast van Idworx gekomen, met borstels en mogelijkheid om de ketting te spannen zonder demontage van de kast.
Wat zijn jullie ervaringen en loont het de moeite de oude kast te vervangen?
Geen antwoord op je vraag maar ik wilde dit toch wel even kwijt.

Ik heb nog het oude type en bij mij maakt deze, mits goed gesteld, eigenlijk nooit herrie. Demonteren van de kettingkast heb ik nog nooit gedaan, althans niet voor het opspannen van de ketting. Opspannen van de ketting doe ik als volgt. Ik maak draai het boutje van de kettingkastbeugel die op de achtervork zit los, draai de excenter iets bij op de ketting op de juiste spanning te krijgen. Zet het boutje weer vast. Klaar is kees.

Ik heb dus geen behoefte aan een nieuwe kettingkast maar vraag me wel af waarom die bij jouw herrie maakt. Zijn er misschien nog meer dan 2 types?
Naar mijn weten monteert Idworx de Hesling kettingkast al langere tijd.
Voorzover ik weet, heeft er geen update aan de kettingkast plaatsgevonden.
Ook in 2008 kon de Hesling kettingkast gemonteerd worden, alleen was dit wel een optie waarvoor betaald moest worden.
Op frame maat XXL kon de kettingkast b.v. niet gemonteerd worden. Inmiddels is dit wel mogelijk.
Zwaardere rijders zullen de ketting wat eerder moeten stellen. Persoonlijk heb ik liever geen kettingkast, teveel gedoe.
Groet,
Frits
Ik heb dat nieuw model. Van aanlopen heb ik (nog) niets gemerkt. :) Maar moest ik opnieuw voor de keuze staan welke kettingkast ik zou kopen zou het geen Idworx meer zijn hoor. Een gepriegel met kunststof haakjes om delen van die kettingkast er af te krijgen. En naderhand bekeken vind ik ze er niet zo mooi niet uitzien. En eigenlijk voor dat geld (120 euro) had die kast wel wat meer doordacht mogen zijn zodat je die er met minder gevijs en gepriegel er af krijgt. Mijn vrouw heeft op haar ER een chainglider zitten. In het begin loopt die een beetje aan maar naderhand hoor je die niet meer. En die chainglider kost een pak minder ook!
De kettingkast van idworx is bij mijn weten een paar keer aangepast.
De allereerste batch (lang geleden ondertussen) was verkeerd gemaakt en is nooit gebruikt.

De tweede batch was OK, maar de afstelling was kritisch. Ik heb begrepen dat het beugeltje die de KK vastzet op de liggende achtervork al eens is aangepast.

De volgende versie was iets ruimer gemaakt en die paste dan ook op de ER XXL. (Daar paste nl. eerst geen KK op.)

Wat sommige mensen wel eens vergeten is bij het spannen van de ketting het boutje van de kettingkast op de liggende achtervork los te draaien.

Je kan natuurlijk een Chainglider nemen, maar ik vind dat ondingen. Bovendien moet je erop letten dat de achterkant van de Chainglider niet over de behuizing van de Rohloff loopt. De eerst Chaingliders voor Rohloff waren verkeerd ontworpen waardoor van honderd Rohloff naven de behuizing moest worden vervangen. Die sleet gewoon door :lol:

Dit kan nog steeds gebeuren als je de Chainglider niet goed monteert.

Mocht je willen weten hoe je ketting moet spannen, dan kun je hier een filmpje vinden: http://www.vakantiefietser.nl/praktische-tips/filmpjes/
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de kast vandaag gedemonteerd, alles bekeken en hem opnieuw afgesteld. Geen lawaai meer, maar er waren wel wat vieze vingers voor nodig voor het zover was. De afstelling luistert inderdaad erg nauw. Had bij het in elkaar zetten van de fiets dus wat wel wat nauwkeuriger mogen gebeuren.
Gerrit, de zweep erover! :lol: