Bij deze een voorbeeld van wat kan:
Ik heb de afgelopen 2 weken in Duitland gefietst, van Luebeck naar Berlijn. Eerste 2 dagen, tot Rostock, met het boekje van Michael Wannet met de Hanzefietsroute deel 2. Daarna heb ik aan de hand van de kaarten een aantal bestaande fietsroutes gecombineerd. Die waren aan de hand van bordjes geod te herkennen en staan ingetekend op kaarten van de ADAC: de Freizeitkarten en de Radwanderkarten (beide soorten 1:100.000).
Mijn route op hoofdlijnen: Luebeck - Travemuende - Boltenhagen - Wismar - Neubukow, - Rostock - Prero (op schiereiland Darss) - Stralsund - rondje van 4 nachten over schiereiland Ruegen - weer Stralsund. Dan afzakken naar Berlijn via o.a. Demmin - Waren (Mueritz) - Jabel - Fuerstenberg - Zehdenick - Liebenwalde - Oranienburg. Daar in de S-Bahn gestapt naar het centrum van Berlijn. Ik kwam op 900km in 13 dagen (waaronder 2 rustdagen).
Heb gekampeerd (deels wild) en aan couchsurfing gedaan. Er bestaan Wasserwanderrastplaetze. Dat zijn minicampings, eigenlijk voor kano-ers, maar fietsers mogen er ook hun tent opzetten. 4-5 euro per nacht per tent, bijbetalen per persoon onnodig. Er zijn zeker 2x zoveel campings als op mijn kaarten stonden.
Qua landschap: glooiend, tussen 30-50 % bos, de route langs de Oostzeekust gaat lang niet altijd pal langs het water. Met name in de bossen waren er soms best lagne stukken met onverharde wegen, soms wat met modder of mul zand. Die boswegen waren overwegend prima te fietsen.
Behalve aand e ksut was eht overal zeer dun bevolkt, ik kwam soms een paar uur geen mens tegen. Veel dorpen van maar een paar huizen en zonder winkels. Een reserveband meenemen kan dus zinvol zijn, ook al had ik zelf geen enkel technisch probleem onderwerg.