Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd over trapas en crank - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd over trapas en crank

Hoi Allen,

Ik heb tot mijn beschikking 3 cranks.

De alivio FC M410 (Vierkant)
De Deore LX FC M571 (Octalink)
De Deore LX FC M581 (Hollowtech II)

Welke crank zou ik nou het beste op mijn woon werk fiets kunnen monteren???

Ik vraag dit omdat ik een oude Koga Traveller heb gekocht waar nu dus de Octalink crank op zit. Deze maakt wat kraak geluiden en moet dus schoon gemaakt worden. Ik heb tot mijn beschikking een fiets met XT groep serie 760/1. Nu wil ik deze groep op mijn Koga gaan zetten. Maar bij die groep hoort dus de LX crank M581. Ik hoor alleen maar slechte verhalen over die buitenboord lagers dat ik die zeker niet wil gaan gebruiken. Aangezien ik wel de rest van de groep over ga zetten incl. ketting en cassette wil ik wel de bladen overzetten op de crank die nu al op de Koga zit. Maar ik kwam er achter dat de Alivio crank de zelfde steek heeft. Dus ik kan er ook nog voor kiezen om de Alivio crank te gaan gebruiken met LX bladen. Hierdoor krijg ik een vierkanten trapas.

Is vierkant echt veel beter dan die Octalink? En is mijn bezwaar tegen Hollowtech gegrond?

Wat zouden jullie doen? Er wordt zo'n 5000 km per jaar op de fiets gefietst door weer, wind en sneeuw pekel ed.

Ik wil of de BB UN 54 gaan bestellen of de BB ES 51
Op mijn oude Koga heb ik ook ooit Alivio cranks gehad. Was naar mijn mening helemaal niks mis mee.
Wendy1 schreef:Hoi Allen,

Ik heb tot mijn beschikking 3 cranks.

De alivio FC M410 (Vierkant)
De Deore LX FC M571 (Octalink)
De Deore LX FC M581 (Hollowtech II)

Welke crank zou ik nou het beste op mijn woon werk fiets kunnen monteren???

Ik vraag dit omdat ik een oude Koga Traveller heb gekocht waar nu dus de Octalink crank op zit. Deze maakt wat kraak geluiden en moet dus schoon gemaakt worden. Ik heb tot mijn beschikking een fiets met XT groep serie 760/1. Nu wil ik deze groep op mijn Koga gaan zetten. Maar bij die groep hoort dus de LX crank M581. Ik hoor alleen maar slechte verhalen over die buitenboord lagers dat ik die zeker niet wil gaan gebruiken. Aangezien ik wel de rest van de groep over ga zetten incl. ketting en cassette wil ik wel de bladen overzetten op de crank die nu al op de Koga zit. Maar ik kwam er achter dat de Alivio crank de zelfde steek heeft. Dus ik kan er ook nog voor kiezen om de Alivio crank te gaan gebruiken met LX bladen. Hierdoor krijg ik een vierkanten trapas.

Is vierkant echt veel beter dan die Octalink? En is mijn bezwaar tegen Hollowtech gegrond?

Wat zouden jullie doen? Er wordt zo'n 5000 km per jaar op de fiets gefietst door weer, wind en sneeuw pekel ed.

Ik wil of de BB UN 54 gaan bestellen of de BB ES 51
De lagering van een Octalink as of un54 as is redelijk vergelijkbaar. Als de octalink kraakt omdat de vertanding in de cranks ruim is kun je beter de alivio nemen ;)
Maar ik zou beginnen het crankstel te demonteren. Best kans dat alleen de unit los zit , of de bladboutjes of pedalen niet vast zitten
Ik heb de crank nog niet los gehad.
Hoe kan je voelen/zien of vertanding van de crank nog goed is?
Als namelijk de vertanding van de crank niet goed meer is heeft het monteren van een nieuwe trapas geen zin. En is het verstandiger om maar gelijk over te stappen op vierkant denk ik?

Het is trouwens links dat kraakt. En dan alleen met hard aanzetten. En dan nog niet altijd. Dus ik vermoed dat hij gewoon vuil is. En weer wat montage vet nodig heeft.
Wendy1 schreef:Het is trouwens links dat kraakt. En dan alleen met hard aanzetten. En dan nog niet altijd. Dus ik vermoed dat hij gewoon vuil is. En weer wat montage vet nodig heeft.
"Gewoon vuil" is een van de dingen die het zeker niet is. Waar het wel aan kan liggen kan bijna alles zijn, zelfs een frame dat aan het breken is, of een boutje van een achterdrager dat niet vast zit.
Leon
De site van Marten beweerd anders bij een krakende crank.

Maar goed blijft de keuze nog steeds gokken op vierkant of octalink met alle gegevens die je nu hebt :)

Ik neig nu bijna naar de vierkant optie vanwege de mogelijkheid dat de vertanding van de oude crank wat versleten is. Ik verwacht verder geen frame breuk of degelijk. En omdat het links is ook geen los blad boutje