Fietskeuze
Geplaatst: di 03 mei, 2011 23:50
Hallo.
Sinds kort heb ik mij bij jullie aangesloten en ben naarstig op zoek naar een fiets of frame welke geschikt is voor lange tochten. Voor mij geen Kathmandu maar om te beginnen deze zomer een tocht langs Rijn-Main-Tauber-Altmuhl-Donau richting Turkije.
Vele jaren geleden wielrenner geweest en ben dus een beetje thuis in het fiets- en sleutelwerk. Heb gegoogled en overweeg een frame in Duitsland te kopen en de boel zelf op te bouwen. Toch vraag ik mij af of bijvoorbeeld een
ATB of een MTB met 26" wielen en een starre voorvork niet geschikt is voor een dergelijk karwei.
Deze fietsen zijn er op gebouwd om te worden afgeragd en bovendien uitgevoerd met bevestigingspunten voor spatschermen en bagagedragers op beide vorken. Alleen heb ik mijn twijfels over de achtervork van b.v. een Giant. De 2 ALU vork-buizen gaan 15 cm voor de zit buis over op een enkele buis. Deze constructie zal wel niet zomaar uit de lucht zijn gevallen.
Vloek ik nu in de kerk of zit hier wel enige logica in om een MTB of ATB te gebruiken voor zo'n reis? Ik heb altijd op stalen frames met lugsverbindingen gereden en dat beviel me prima. Maar dat waren racefietsen.
Nou, gooi maar in mijn trechter.
Dank en Groet, René.
Sinds kort heb ik mij bij jullie aangesloten en ben naarstig op zoek naar een fiets of frame welke geschikt is voor lange tochten. Voor mij geen Kathmandu maar om te beginnen deze zomer een tocht langs Rijn-Main-Tauber-Altmuhl-Donau richting Turkije.
Vele jaren geleden wielrenner geweest en ben dus een beetje thuis in het fiets- en sleutelwerk. Heb gegoogled en overweeg een frame in Duitsland te kopen en de boel zelf op te bouwen. Toch vraag ik mij af of bijvoorbeeld een
ATB of een MTB met 26" wielen en een starre voorvork niet geschikt is voor een dergelijk karwei.
Deze fietsen zijn er op gebouwd om te worden afgeragd en bovendien uitgevoerd met bevestigingspunten voor spatschermen en bagagedragers op beide vorken. Alleen heb ik mijn twijfels over de achtervork van b.v. een Giant. De 2 ALU vork-buizen gaan 15 cm voor de zit buis over op een enkele buis. Deze constructie zal wel niet zomaar uit de lucht zijn gevallen.
Vloek ik nu in de kerk of zit hier wel enige logica in om een MTB of ATB te gebruiken voor zo'n reis? Ik heb altijd op stalen frames met lugsverbindingen gereden en dat beviel me prima. Maar dat waren racefietsen.
Nou, gooi maar in mijn trechter.
Dank en Groet, René.