Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1e onderhoud? - Forum Wereldfietser

1e onderhoud?

Hoi beste fietsliefhebbers, even een vraagje: kan iemand mij eens opsommen wat moet er eigenlijk allemaal moet gebeuren bij een zgn. 1e onderhoudsbeurt of controle aan een nieuwe fiets? (Ik heb een cannondale tesoro traveller classic.)
En aan hoeveel km's gebeurt dit best? De dealer waar ik de fiets kocht spreekt van een 300 km, een vriend van me spreekt van 1000 km. Wat denken jullie?
Ik had graag eens jullie mening gehoord hierover! Alvast bedankt!!
De meeste fietsenmakers doen dit tussen de 500 en 1000 km en meestal is dit eigenlijk gewoon een controle of alle onderdelen aan je fiets nog goed vastzittten en eventueele andere defecten.
rafael schreef:De meeste fietsenmakers doen dit tussen de 500 en 1000 km en meestal is dit eigenlijk gewoon een controle of alle onderdelen aan je fiets nog goed vastzittten en eventueele andere defecten.
Dus alle schroefjes en boutjes controleren of ze nog vastzitten zo vast als het hoort (zeker ook niet te hard).
Plus:
* controle op speling van wiellagers
* idem balhoofdstel (de cups willen zich juist in de beginperiode gaan zetten)
* controle of het cranckstel nog spelingvrij op de as zit (of zie de gebruiksaanwijzing als het iets ingewikkelds is zoals bij dat rare geval op die cannondale)
* idem trappers
* eventueel trapas (maar dan moet de linkercranck er wel even af)
* spaakspanning en wielrechtheid
* montage van de remblokjes (vooral of ze niet tegen de band schuren)
En daarnaast de voor de hand liggende dingen, of het er nog goed uitziet, recht is e.d.
Eigenlijk geldi hetzelfde verhaal als bij het kopen van een tweedehandsje: http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Succes,
Leon
Dank Rafael en Leon! :) Dat maakt al veel duidelijk! De link is ook heel leerrijk. Dus als ik het goed begrijp is het zo, dat als er geen spelingen voelbaar zijn op de trapas of het balhoofd, er niets hoeft bijgespannen te worden. En de spaken dienen dan misschien wel wat aangetrokken te worden? Of mag dit ook zo gelaten worden als het wiel mooi recht is. Ik ga graag met enige voorkennis, want heb niet zo'n hoge dunk meer van de dealer op dit moment... Ik ga hem wel nog een kans geven.
@ Leon, je spreekt daar van 'dat rare geval' over het crankstel. Is dit iets wat niet gangbaar is misschien?
Ben benieuwd naar jullie meningen!
Groeten
swift schreef:Dus als ik het goed begrijp is het zo, dat als er geen spelingen voelbaar zijn op de trapas of het balhoofd, er niets hoeft bijgespannen te worden.
Er zijn nog wat mitsen en maren, eigenlijk best wat, veel, een boek vol, een dik boek. Misschien is een cursus fietsreparatie van De Wereldfietser iets voor jou?
Dit forum werkt beter voor de meer specifieke vragen.
Succes,
Leon
Afhankelijk van de kwaliteit wiel kan het bijspannen van de spaken absoluut essentieel (bij een wieltje van de FM voor 50 euries voor de stadsfiets) tot ongewenst zijn. Gewoon het wiel langs de remblokjes laten lopen en kijken of het nog recht is. Als er flink zetting optreedt dan is het zelden helemaal gelijkmatig en wordt het wiel een beetje krom. Als het krom geworden is kan je best alle spaken een slag bijspannen en het wiel weer recht maken.

Merlijn
Merlijny2k schreef:Afhankelijk van de kwaliteit wiel kan het bijspannen van de spaken absoluut essentieel (bij een wieltje van de FM voor 50 euries voor de stadsfiets) tot ongewenst zijn.
Een nieuwe fiets lijkt me niet het juiste item om met een paar zinnen instructie aan het achterwiel te gaan werken als je niet weet of het ooit goed gebouwd was.
Leon