Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2e hands of toch maar niet...? - Forum Wereldfietser

2e hands of toch maar niet...?

Beste wereldfietsers,

ik plan deze zomer voor het eerst een lange tocht (Gent-Marseille). Nu is onlangs mijn stalen ros gestolen en heb ik dus een nieuwe fiets nodig. Ik ben een racefiets gewoon dus zou ik de tocht dan ook aanvatten met een racefiets. Hieraan zal een aanhanger bevestigd worden (Bob Yak), dus best een aluminium frame (+min. shimano 105 triple) Aangezien de andere kosten (excl.fiets) al aardig oplopen, overweeg ik om eerder een relatief nieuwe tweedehandsfiets (voor max. €1000 vind ik al best enkele aardige) te kopen dan een splinternieuwe. Ook is het zo dat er daar betere fietsen te vinden zijn voor een lagere prijs dan een nieuwe bij de FM. De FM's in de buurt zijn natuurlijk niet zo happig om mn (kader)maat te meten. Vandaar enkele vragen:
Is een tweedehandsaankoop verstandig? Of raden jullie toch een nieuwe aan?
Wat is de beste kadermaat (racefiets) vr mij? (1m84,BBL:86cm) Ik weet wel dat er van die berekeningsschalen zijn maar de FM vanochtend zei dat dit niet altijd klopte. Hij zei dat enkel mijn lengte belangrijk was...en kwam uit op L of 58. Klopt dit wel?
Zijn er nog criteria of zaken waar ik op moet letten mbt zo'n aankoop?

Er zijn vermoedelijk erg veel gelijkaardige vragen van andere mensen hieromtrent maar als je toch even de tijd en zin hebt om te antwoorden, is dat zeker welkom!
Dankjewel!

Ruben
http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf

Heb je al een Bob, of moet je die ook nog kopen? Veder zie ik soms "dus" in je tekst waarbij ik de logica niet begrijp. Zo snap ik niet waarom je omdat je gewend bent aan een racefiets voor je eerste trektocht ook een racefiets wilt gebruiken. Als je weinig meeneemt kan het wel, maar het is niet de beste oplossing. Is het omdat je eigenlijk vooral een racefietser bent en geen geld wilt uitgeven voor een aparte vakantiefiets?
Wim
Wim schreef:http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf

Heb je al een Bob, of moet je die ook nog kopen? Veder zie ik soms "dus" in je tekst waarbij ik de logica niet begrijp. Zo snap ik niet waarom je omdat je gewend bent aan een racefiets voor je eerste trektocht ook een racefiets wilt gebruiken. Als je weinig meeneemt kan het wel, maar het is niet de beste oplossing. Is het omdat je eigenlijk vooral een racefietser bent en geen geld wilt uitgeven voor een aparte vakantiefiets?
Wim
Beste Wim,

ik ben inderdaad vooral een racefietser en ik heb sowieso een nieuwe racefiets nodig. Alleen staan er ook al 2 stadsfietsen in de garage en extra plaats (en geld) voor een aparte trekkingsfiets is er niet. Daarom dacht ik aan de racefiets als vakantiefiets. De Bob Yak zal ik kunnen huren bij een winkel in de buurt.
Bedankt voor uw reactie!

Ruben
Op een 28" hybride kun je ook hard fietsen hoor :)

En dan kun je er ook nog tassen aan hangen.
rubinho09 schreef:De FM's in de buurt zijn natuurlijk niet zo happig om mn (kader)maat te meten.
???? :shock:
Eerste uitgangspunt is natuurlijk je oude fiets. Ik neem aan dat je daar nog de maat van weet. Of misschien heb je er een goede foto (precies opzij) van, dan kunnen we hier nog wat uitvogelen.
Leon
Dan zou ik het anders doen: een audax/brevet fiets kopen, dat wil zeggen een stalen racefietsachtige fiets, maar met een iets comfortabeler geometrie, en 57 mm remmen zodat er ook bredere 30-32 mm bandjes op passen, met spatborden. Tenzij je heel competitief fietst zul je het verschil met een voluit racefiets niet merken. Maar op vakantie is het wel een groot verschil. Je hebt veel meer comfort, je kunt kleinere paadjes berijden met slechter wegdek, en je kunt 10-12 kg bagage in lowrider tasjes meenemen op een lichte achterdrager. De Engelse Thorn audax mkIII is een goed voorbeeld, net als de Surly Pacer http://surlybikes.com/bikes/pacer_complete/ maar een goede tweedehands racefiets uit de jaren tachtig is eigenlijk niet anders, en kost bijna niets.
Wim
Leon schreef:
rubinho09 schreef:De FM's in de buurt zijn natuurlijk niet zo happig om mn (kader)maat te meten.
???? :shock:
Eerste uitgangspunt is natuurlijk je oude fiets. Ik neem aan dat je daar nog de maat van weet. Of misschien heb je er een goede foto (precies opzij) van, dan kunnen we hier nog wat uitvogelen.
Leon
Jammer genoeg heb ik daar zelfs geen foto's meer van... Maar die was 7 jaar oud en in ieder geval toch wel wat te klein geworden. Mijn rug heeft dat geweten...