Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is een 8 speed cassette om te bouwen naar 9 speed - Forum Wereldfietser

Is een 8 speed cassette om te bouwen naar 9 speed

Hoi,

Ik heb 2 8 speed HG70 11-28 cassette's liggen.
Is deze om te bouwen naar 9 speed door bijvoorbeeld een 10 tands sluitkransje toe te voegen?

Of op andere manieren natuurlijk
8 speed en 9 speed is even breed, maar bij 9 speed liggen de kransjes dichter op elkaar. Volgens mij kan dit dus niet.
Wim
Nee dat realiseerde me ik ook net... Helaas.
Bedankt voor je antwoord
Wendy1 schreef:Nee dat realiseerde me ik ook net... Helaas.
Bedankt voor je antwoord
Als je een 9sp fiets hebt kun je de cassettes ev gebruiken door de derailleur kabel anders vast te zetten
Afbeelding
Ik heb ervaring met het omgekeerde: van 9 naar 8 speed (mik op 5 vits schroefpignon tegen 2015!). Het principe is hetzelfde, je vervangt de ene set tussenringen door een andere. Die sets zijn los te koop bvb op Ebay, of je recycleert ze uit een overleden cassette. Complicaties om van 8 naar 9 te gaan kunnen er wel zijn: al dan niet compatibele sluitringen en ook schijn je niet zomaar "kranssequenties" te kunnen onderbreken (midden in het blok een krans tussenvoegen) zonder aan schakelkwaliteit in te boeten. Dat heb ik niet uitgeprobeerd. Maar zeker als het enkel de bedoeling is om je 8speedblok te gebruiken met 9speedshifters volstaan de tussenringen en wat gepas: je gebruikt dan 8 kransen in 9speedconfiguratie. Derailleur wat bijregelen (begrenzen) en je hebt 1 loze stand in je shifter.

Je chipote donc je suis
Carl
Jij bedoelt "eight of nine on seven", oftewel acht 9v kransjes op een 7v naaf, en dan schakelen met 9v shifters?

.tsooJ
oftewel acht 9v kransjes op een 7v naaf, en dan schakelen met 9v shifters
Heb ik gehad en werkt inderdaad perfect. Maar dus ook een 9speed min 1-cassette met 8 speed tussenringen en uiteraard 8speed shifters. Als je een 8speed met 9speed tussenringen gebruikt zal je wat loze ruimte moeten opvullen (1kransje breed) om de cassette stevig op te sluiten.
Wendy1 schreef:Hoi,

Ik heb 2 8 speed HG70 11-28 cassette's liggen.
Is deze om te bouwen naar 9 speed door bijvoorbeeld een 10 tands sluitkransje toe te voegen?

Of op andere manieren natuurlijk
-->Losse Shimano HG 8 s tandkransjes zijn compatibel met 9s, (maar dan wel 9s tussenringen gebruiken), echter waar het tandkransje een borst (rand) heeft, of waar meerdere kransjes aan elkaar vastgeklonken zijn kunnen deze dus niet zo hergebruikt worden. (en het schakelen zal wat minder goed werken tenminste dat zal Shimano vinden, omdat de HG 'uitsparingen'niet meer in een juiste configuratie komen te liggen, aangenomen dat je niet een cassette hebt die alleen bestraat uit losse kransjes zonder borst).