Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goedkope cranks? - Forum Wereldfietser

Goedkope cranks?

Ik wil een nieuwe fiets ineen steken maar begin last minute te twijfelen over de cranks. De Deore 4-kante cranks die ik in aanbieding kon kopen zijn blijkbaar uitverkocht sinds gisteren...

Enfin, welke goedkope crank is goed genoeg?
- voor vierkante as bottom bracket (BB-UN54)
- voor een triple (kleinste blad: 22 of 24 tanden, grootste bv 44)
- 175mm arm lengte
- bladen voor 9-speed

Of is het goedkoopste dat de moeite waard is echt pas de Sugino XD2 met TA bladen? (komt op ca 130 euro als ik alles los moet kopen, ca 5 keer zo veel als die Deore cranks kostten :( )
Je kunt op die XD ook net als op die Deore goedkope stalen bladen zetten.
Wim
Voor 89€ heb je in SLX een volledige set (bottom bracket+crank 175mm, 22-32-44, 9-speed). Ik had de 'pech' dat ik 170mm nodig had, dat kostte mij 10€ meer ...
Ja maar wel met die vervelende snel slijtende buitenboord lagers.
Wim
Hier vind je misschien wel iets interessant:
http://www.bike-components.de/index.php ... =price_asc
Ik gebruik die site redelijk veel en ben er zeer tevreden van (snelle levering, goedkoop).

Ik zou niet voor de hollowtech 2 gaan. Ik heb zo'n "buitenboordlagers" op m'n vakantiefiets. Het is een shimano 105 en na 8.500 km reeds versleten, wat toch snel is, niet?

Wouter

http://www.berideback.be/
Mijn gerief komt ook van de hierboven vermelde site, ook zeer tevreden van.
"Snel slijten" is wel een persoonlijke ervaring. Ik bedoel daarmee dat het afhangt van :
1° hoe belastend zijn de omstandigheden waarin je rijdt
2° hoeveel km doe je per jaar.

In mijn geval heb ik mijn vorige set pas moeten vervangen op 12500 km, dat is meer dan 2 jaar rijden. Best mogelijk dat jij met 8500km amper een half jaar verder zat, en allicht in extremere omstandigheden.
Kan een 8 speed crank ook niet gewoon voor 9 achter kransjes?
Anders zou je een alivio crank kunnen nemen voor 25 euro
Kan ook
Wim
Die Alivio zal waarschijnlijk de goedkoopste optie zijn, overweeg ik dus ook wel. Als die versleten is, kan ik altijd nog investeren in betere cranks als dat nodig lijkt. Ze verkochten tot enkele dagen terug dus Deore aan de zelfde prijs.

Maar om toch even op die Sugino's door te gaan: het lijkt er op dat kettingbladen met 5 schroeven veel duurder zijn dan die met 4? Als ik op bike-components de, op het eerste zicht, goedkoopste combinatie 24-32-44 samenstel, is dat al 73euro. De XD cranks kosten zelf maar 42euro (meilenweit.net), waar niet te duur is, maar die bladen... Is dat omdat die 5-armige constructie veel minder wordt geproduceerd of meer gericht is op grammenjagende wielrenners (wordt weinig gebruikt op MTB cranks precies)? Als die bladen niet dubbel zo lang mee gaan wordt dat op termijn toch een dure grap vrees ik..? Ze zijn wel mooi.
Uw posts op dit forum worden trouwens zeer gewaardeerd, Wim! Al veel van opgestoken, bedankt!

Ik ben totaal gebrainwashed door dit en andere fora, dus het mag geen buitenboordlagers hebben. Geen hollowtech of weet ik veel wat, moet gewoon passen op de goedkope, duurzame BB-UN54 ;)
Als je zoekt op die Deore crank dan kom je ook andere winkels tegen die hem verkopen. Misschien niet voor 25 euro. Maar meer richting de 40 euro. Maar ze zijn er dus nog wel.
Of deze Sugino's (alleen nog in 165 mm): http://www.spacycles.co.uk/products.php ... 0s109p2000
Wim