Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Graag advies betreffende fietskeuze - Forum Wereldfietser

Graag advies betreffende fietskeuze

Hallo,
Ik ben van plan begin maart naar Tromso te gaan fietsen via Zweden. Alleen... heb ik nog geen goede fiets hiervoor. Na op internet af te zijn gespeurd werd ik niet veel wijzer wat nou een geschikte fiets voor deze reis is.
Vooral omdat ik in maart wegga, wat betekent dat ik door de kou en besneeuwde wegen moet fietsen + veel bagage zou ik graag wat advies op dit gebied willen hebben.
Mijn budget ligt tot ongeveer 600 euro, aangezien ik een arme student ben.
Dus als jullie een goed fietsmerk weten, of misschien zelf nog een fiets voor zo'n reis te koop hebben staan laat dan graag een reactie achter

Mvgr
Ro,

Heb je al op het forum rondgekeken? Er is al heel veel over fietsen en fietskeuzes geschreven. Misschien moet je dat eerst eens lezen en dan kun je met gerichtere vragen komen.
Met jouw budget kom je op een 2e hands uit. Hoeft niet verkeerd te zijn, want je kunt beter een goede 2e handse hebben dan een nieuwe die kwalitatief slechter is.
Er zijn ook regelmatig fietsen te koop waar je eventueel zelf nog wat aan op moet knappen. Kijk maar eens bij te koop/te ruil.

Succes!
Bedankt voor de snelle reacties, ik zal zeker nog even het forum afspeuren!

Wim mooi artikel b.t.w.

Nu heb ik een fiets op marktplaats gezien voor een degelijke prijs, zou iemand kunnen zeggen of deze fiets geschikt is voor mijn reis?

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... antie.html
Ro91 schreef:Bedankt voor de snelle reacties, ik zal zeker nog even het forum afspeuren!

Wim mooi artikel b.t.w.

Nu heb ik een fiets op marktplaats gezien voor een degelijke prijs, zou iemand kunnen zeggen of deze fiets geschikt is voor mijn reis?

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... antie.html
Voor condities met sneeuw en veel bepakking zou ik voor een 26 inch wielen fiets gaan waar hele brede bandjes onder kunnen, deze Cube is meer een light trekking modelletje. En als je een 61cm frame nodig hebt weet ik niet of light ook op jou van toepassing is?

Probeer ergens 300 eur los te peuteren: http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=4&fs=1 , na je reis kan je hem dan waarschijnlijk voor 100 euro minder weer doorverkopen.

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... nd=32&fs=1

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... -2003.html
Maart is over 2 maanden. Waarom zo impusief snel? Al eerder gefietst? Hoelang, hoever? Sneeuw, bagger, bagage, zware, wat neem je dan mee, etc.
Framemaat, mooie fiets in M.plaats, maar klopt die op jou? Wil je een fiets voor ad hoc, NU!, of eentje voor wat langer?
Arme student, moet je dan in Maart géén tentamen doen?, wat mij nou echt een uitdaging lijkt:
Pak je fiets, je eigen, niet zo een van bij het station, belaad hem en ga dan maar.
Zie je, zo merk je het zelf wel.
En dan doorzetten!
Sorry voor m'n misschien wat critische reactie. Ik heb het met de tijd ook moeten leren. Geef jezelf de tijd. Geniet!
Dat is vlgns mij de helft, of méér, van de lol van het fietsen.
En dáár gaat het toch om?
Neem anders een Cheap Ticket naar Tromso.
Uiteindelijk advies: een goede fietsenmaker!
Sorry,
begin Maart is al over 1 maand!
@Senior: Wat een l*l verhaal.

Deze arme student gaat waarschijnlijk een paar maandjes studeren in Tromso.

Heb zelf ook een roadtrip naar Uppsala gedaan, heel gaaf.

@Ro91 gewoon doen dus.
Rare reactie!
Een beetje verstand is toch ook nooit weg?
Binnen 4 weken fiets, op zicht!, kopen, uitrusting etc ?,
tja, ik vind dat nogal onbesuisd.
Ja, ik heb met de Fongers van m'n opa, toe maar Senior, vertel nog wat van die ouwe muk verhalen!, van vóór de oorlog, ook wel wat aan tochten gedaan.
Met bepakking van, ik schat, minstens 35 kg.
Ach je bent dan jong en je wilt wat. En dat doe je dan!
Precies!
Daar gaat het me om. :)
@Senior

U weet helemaal niks van deze neem ik aan 20 jarige jongen, zijn fysieke conditie, zijn studie situatie en hoe lang hij al met dit plan rond loopt. Vervolgens gaat u allerlei insinuaties maken en uw eigen zienswijzen op deze jongen projecteren.

Een fietstocht van iets van 3500 km kan je prima in een maand voorbereiden en in een maand fietsen, als het niks wordt kan je altijd nog liften/de trein pakken.

Toen ik 17 was ben ik ook als enorme noob zonder echt kennis van zaken op niet echt de meest geschikte fiets en met afgeknipte spijkerbroeken met een week voorbereiding in 19 dagen naar Santiago gereden. Enorm afgezien, 15 kilo afgevallen, maar was dus wel de beste vakantie ever.
Zuiz schreef:Een fietstocht van iets van 3500 km kan je prima in een maand voorbereiden en in een maand fietsen, als het niks wordt kan je altijd nog liften/de trein pakken.
Dat kan zeker in een maand en velen hebben het in veel minder tijd gedaan. Wat de meeste vragenbeantwoorders in deze groep echter graag voorkomen is een verhaal dat neerkomt op "Ja, ik had me wel wat minder goed voorbereid en de fietstocht eindigde na een week al en daarna heb ik de rest van de twee maanden maar wat anders moeten doen. Misschien was dat fietsen toch niets voor mij...".
Leon
Offtopic: een reis moet heus niet voorbereid zijn om leuk te zijn. Ook een kapotte fiets en afzien kan (achteraf) een fantastische ervaring zijn. Reisgeluk of ongeluk zit in je hoofd.

Als je veel sneeuw verwacht zou ik inderdaad gaan voor een 26 inch frame. Hier kan je makkelijker banden met zwaar profiel of sneeuwbanden in kwijt. Gezien het budget kom je zo uit op een mtb die oogjes heeft voor dragers of een 26 inch vakantiefiets. Mtb's zijn nog goedkoper te vinden dan vakantiefietsen.

Bijvoorbeeld deze. Uitbreiden met een dragertje achteraan (eventueel ook vooraan, maar dat is afhankelijk van het volume dat je wil meevoeren), zorgen dat je comfortabel zit en klaar ...

Koop hier je fiets en de spullen die je denkt nodig te hebben in het eerste deel van je reis. Eventuele spijkerbanden en andere voorzieningen voor lokale omstandigheden, koop je goedkoper en gerichter als je ter plaatse bent. (stel je maar eens voor dat de sneeuw gesmolten blijkt).
Beste Ro91

Wat is je inspiratiebron c.q. oorsprong van je idee? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik denk in ieder geval dat het een memorabele tocht zal worden. Neem je ook een kampeeruitrusting mee?

Ik denk dat al goede suggesties gedaan zijn, maar als aanvulling op wat al boven is geschreven:
- Vermijd schijfremmen bij goedkope fietsen, V-brakes zijn minder storingsgevoelig
- Bij voorkeur geen voorvering, of moet te blokkeren zijn.
- Monteer bij vertrek geen vette noppenbanden. Dat fiets ronduit beroerd. Ik ben geen bandenexpert, maar ik zou iets als een Schwalbe Marathon monteren. Kom je op ijswegen terecht dan zul je op dat moment op zoek moeten gaan naar een oplossing. Noppenbanden zijn alleen fijn in relatief rulle sneeuw, en dat zul je waarschijnlijk weinig tegenkomen.
- In maart zijn in Scandinavie volgens mij de dagen nog kort, hou daar rekening mee (opvallende kleding en verlichting).
- Richt je niet teveel op het merk frame, de fiets moet lekker zitten en een goede staat van onderhoud hebben. De (staat van de) onderdelen zijn het belangrijkst. Vergeet vooral het achterwiel niet, die krijgt het het zwaarst te verduren.
- Heb je een vakantiefietser of MTB-er die ook een beetje sleutelt aan fietsen in je netwerk, neem hem/haar mee als je een fiets gaat bekijken.
- Kijk eens bij een aantal lokale fietsenwinkels. Jij bent op zoek naar een oudere tweedehands fiets (oogjes op het frame, V-brakes en het liefst geen voorvering) die weinig gebruikt of goed onderhouden is maar niet meer interessant is voor de lokale fietsenhandelaar vanwege zijn leeftijd.
- Plaats ook een oproep op een aantal andere fiets/mtb fora om een gebruikte MTB, misschien heeft iemand nog een fiets staan die jou past....

Succes
Eric
Schiet mij ook wat te binnen....

Per Kwantum fiets de Himalaya in.

Nieuw, 349 nederlandse florijnen (1994). Dit verhaal was voor mij wel een eye-opener als beginnend fietser. Je benen en moraal moeten het doen. De rest is bijzaak.....
En toch lijkt het me slim niet om moeilijkheden te vragen......
Wim
Helemaal mee eens, maar ik heb toen ik jong was ook 'domme' dingen gedaan waar ik nu met veel plezier op terug kijk.

En wat is nu het grootste 'risico'. M.i. hooguit dat je na 1.500 km (of eerder) tot de conclusie komt dat Tromso wel ver weg is en de hele dag in de vorst fietsen niet meevalt. Dan pak je een bus / ga je liften en ben je zo in de bewoonde wereld, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Als één van mijn kinderen later met zo'n idee komen zou ik ze 1001 dingen vragen 'heb je hier wel aan gedacht enz enz' en ze voorbereiden op het feit dat het wel eens zou kunnen tegenvallen. Maar volgens mij zou ik ze ook stimuleren om hun dromen achterna te gaan.
Maar we gaan eerst maar eens een rondje Drenthe doen in de meivakantie, want ze zijn nog maar 6-4-2 :wink:

Nooit geprobeerd is nooit verloren..

Groeten
Eric
eric190173 schreef: Nooit geprobeerd is nooit verloren..

Groeten
Eric
Klein beginnen is ook niet verkeerd. Mik 20 kilo op een fiets en ga morgen of overmorgen eens de hele dag fietsen. Vermenigvuldig die ervaring met 3000/gehaalde dagafstand en bekijk of je het nog steeds een goed idee vindt.

Tel ook het bedrag dat je uitgeven hebt aan koppen koffie en soep om op te warmen op bij je dagbudget ;)
Jullie hebben allemaal gelijk! :wink:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de topicstarter dit ziet. Misschien heeft hij al 3x op blote voeten de Mont Blanc beklommen, dan komt Tromso ook wel goed...

Groeten
Eric

(ik moet er overigens niet aan denken om in maart naar de Noordkaap te fietsen. Ik ben na 3 dagen regen het al spuugzat.... laat staan sneeuw, hagel en ijzel...
Of afdalen op ijs, alles nat, geen eten meer en de eerste 100 km ook geen levende ziel. En dan juist geen auto's die voorbij komen. Of gebroken spaken aan de kan van de cassette en er achter komen dan je 'noodspaak' uit de winkel mooi lijkt maar minder makkelijk werkt dan gedacht... en zo kan ik nog 1001 hele vervelende dingen bedenken.. Nee, ik zou met mijn rugzak en bergschoenen gaan liften, Kun je het avontuur opzoeken als je er zin hebt, maar wordt je minder snel gedwongen tot avontuur...)
Gezien de omstandigheden waarin je gaat fietsen is een fiets met 26" wielen zeker aan te raden.

Bijv. deze Stumpjumper: http://link.marktplaats.nl/414480210

Pluspunten:

-stalen frame.
-goede onderdelen/afmontage.
-schakelt dankzij onverwoestbare duimverstellers ook nog als je achtertandwiel een klomp ijs is (schakelt ook nog in frictiestand).
-geen vering.
-eenvoudig te repareren.
-150 euries, hou je nog geld over voor goede Tubus- of Surly dragers en evt. upgrade van het achterwiel.

Met zo'n fiets durf ik de uitdaging wel aan.

Verder: investeer in een goede brander en water- en winddichte kleding (hoeft niet per se veel te kosten)