door
Leon » do 04 nov, 2010 10:05
glrfndl schreef:Nee, ik heb vorig jaar alles nieuw gekocht (ketting, kransjes en voorblad). Ik fiets alleen op het buitenste blad, dus alle km's zijn daar mee gereden. Het zijn wel de onderdelen van mijn slecht-weer-fiets, dus de meeste kilometers die er gefietst mee worden zijn in natte omstandigheden (en vorige winter dus veel sneeuw). Daarnaast fiets ik veel over kleine paadjes langs boerderijen, waar het dan ook modderig is (wel gewoon verharde wegen). Ketting wordt wek altijd goed gesmeerd, maar niet vaak schoongemaakt (het is tenslotte mijn slecht-weer-fiets), er blijft dus wel eens zand/modder aan kleven. Verder ben ik vrij zwaar (>100kg) en ook vrij sterk. Het materiaal heeft dus wel wat te verduren zeg maar
Maar ik begrijp dat mijn voorblad dus aan vervanging toe is? Is het een idee voor mij om er een stalen blad op te zetten? (als dat uberhaupt mogelijk is?)
Je verhaal verklaart alles. Je kunt ook aan de zwaar aan de buitenkant afgesleten tandjes zien dat je veel met (te) schuine ketting fietst, dat bevordert de slijtage natuurlijk flink. Watje nu moet doen is vaaral afhankelijk van de moeite die je er in wilt stoppen en of het je financieel uitmaakt. Opties: (en/of, niet allemaal heel serieus)
* Nuloptie: nieuwe zooi kopen, kun je weer 3000 km vooruit
* Budgetoptie: koop minder duur spul, duurt minder lang, maar wel goedkoper, gooi het na 2000 km weg.
* Rohloff caliber kopen zodat je weet wanneer je ketting op is. (zie site m-gineering)
* Standaard elke 1000 km nieuwe ketting
* Omdat je toch op één blad fietst: fiets met kettingkast kopen
* Fiets met Rohloff kopen, dan loopt je ketting altijd recht
* Chain glider "kettingkast"
* spatborden met spatlap monteren
* Belt drive (hoewel ik vermoed dat je die ook naar de *** helpt)
In de categorie smeermiddelen die Marten bedoelt heb ik veel ervaring met Supreme Black. Vooral in zanderige omstandigheden is dat geweldig, want zand valt er dan gewoon af. Als het nat is moet je wel elke 100 km smeren, en in de omstandigheden die je schetst heb je dan nog steeds geen perfecte smering zoals op een mooiweerfiets.
Succes,
Leon