Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe trapas zonder problemen gezocht. - Forum Wereldfietser

Nieuwe trapas zonder problemen gezocht.

Op mijn Rohloff ATB van het merk Poison dacht ik over de meeste onderdelen goed nagedacht te hebben.
Helaas geeft de ISIS trapas serieuze problemen.
De eerste (Tange-Seiki) trapas had al na 5000 km speling.
Nu, na 10.000 km is de linker crank in Azerbaijan een eigen leven gaan leiden, hij lag met flink trappen zonder aankondiging op de grond...

Oftewel, van ISIS heb ik schoon genoeg.
Maar wat is probleemloos en onversluitbaar???
Er is (te) veel keuze, wie weet de voor en nadelen van elk type op te noemen?


John.
johntelleman schreef:Op mijn Rohloff ATB van het merk Poison dacht ik over de meeste onderdelen goed nagedacht te hebben.
Helaas geeft de ISIS trapas serieuze problemen.
De eerste (Tange-Seiki) trapas had al na 5000 km speling.
Nu, na 10.000 km is de linker crank in Azerbaijan een eigen leven gaan leiden, hij lag met flink trappen zonder aankondiging op de grond...

Oftewel, van ISIS heb ik schoon genoeg.
Maar wat is probleemloos en onversluitbaar???
Er is (te) veel keuze, wie weet de voor en nadelen van elk type op te noemen?


John.
ISIS is moeilijk, SKF zou er een goede trapas voor gehad hebben, maar die verkochten ze zo slecht dat ze er weer mee opgehouden zijn.

Een traditioneel vierkant asje zoals een Shimnao UN 52 (ofUN72) en losse cranks biedt vermoedelijk de beste vooruitzichten op levensduur en onderhoudbaarheid

Hollowtech2 heeft heel weinig vetreserves in de lagers en een minimale afdichting. Regen en dan een week op stal vinden ze niet fijn. Lagers tegelijk vervangen met de ketting kijk ik niet meer van op
m-gineering schreef:[ Lagers tegelijk vervangen met de ketting kijk ik niet meer van op
Dat is triest... Helaas, mijn boodschappenfiets, die altijd buiten staat, met zijn vierkante assen, loopt na veeeel meer dan 10.000 km als een zonnetje.

John.
Als je echt de minste kans op gezeur wilt hebben dan zou ik een vierkante as nemen met een echt goede trapas: Phil Wood, SKF, dat soort spul.
Wim
johntelleman schreef:
m-gineering schreef:[ Lagers tegelijk vervangen met de ketting kijk ik niet meer van op
Dat is triest... Helaas, mijn boodschappenfiets, die altijd buiten staat, met zijn vierkante assen, loopt na veeeel meer dan 10.000 km als een zonnetje.

John.
Gejat op een fietsenmakersforum

Joe’s well used to the industry telling him what’s good for him.
He was quite content with his old square taper bb and cranks.Good old UN 52/72 used to go on for 2 or 3 years without being touched.But what Joe hadn’t realised was that he really needed an oversize axle so that he would have a better bb/crank interface,thus reducing flex and lessening the chances of a crank falling off. Poor old Joe had never even heard of an interface,didn’t realise his cranks were flexing and certainly hadn’t realised they were about to fall off ! Thankfully he was saved in the nick of time.He got himself a shiny new bike with Isis.The bbs didn’t seem to last very long because the oversize axle didn’t leave room for full size ball bearings,but he understood that he was still better off without those dodgy square tapers,and anyway his shop did him boxes of 4 bbs at a special price so that he could have a year’s riding relatively cheaply.
Things have moved on now.Bless the industry for realising the answer to all Joe’s problems was an external bearing system.
He’s had his bb shell faced,and now he’s fitted a £70 Hope bb he actually seems to get as long life as his old UN 72. Hallelujah ! Praise the Lord !
Of course Joe hadn’t realised that his transmission system still wasn’t all it should be,so now he’s got a new 2x10 system. He misses his old bottom gear on some of the climbs,but realises you have to make some sacrifices if you want a perfect system.Apparently one of 2x10’s many advantages is that it improves the chainline,which was really too wide with his external bb cups.
There’s a hole in Joe’s bucket,but he’s not worried - he’s joined the Jehovah’s Witnesses and life is wonderful.Those men that came round to the door were so nice !


:)
Mijn Truvativ Gxp BB is na 6000 km ook al vervangen. :evil:

Stiekem denk ik al een Hope Ceramic BB. Dan moet er wel een adapter bij.
Het is triest. Trapassen waren vroeger van die onderdelen die bijna niets kostten en als je Chinese no name zooi van een paar euro vermeed toch weinig problemen gaven.
Wim
Interessant leesvoer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence


:? Wie houdt wie nou voor malle Pietje.
pedalman schreef:Interessant leesvoer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence


:? Wie houdt wie nou voor malle Pietje.

Zeker interessant leesvoer!
Helaas, vele fabrikanten hebben de 'onderhoudsloze' fiets uitgevonden, beetje tegenstrijdig allemaal...

John
Van de assen die ik gebruik gaan de Shimanocartridges inderdaad het langst mee. De Hollowtech II staat nummer 2 en de Isis is inderdaad (bijna) bagger.
Ja, de oude cartridges, gaven mij ook altijd veel vertrouwen. Waar vind je ze nog.

Het oude Campa en Shimano spul dus..... chorus bracket mijn favorietje
http://vivalavelo.com/for-road-bikes-ca ... -1307.html
AB schreef:Ja, de oude cartridges, gaven mij ook altijd veel vertrouwen. Waar vind je ze nog.
Gewoon, bij roseversand.
Als het dure nieuwe spul alsmaar slecht blijkt te zijn ga ik echt geen moeite meer doen hoor. Innovatie prima, maar de liefde moet wel van twee kanten komen.
Leon
AB schreef:Ja, de oude cartridges, gaven mij ook altijd veel vertrouwen. Waar vind je ze nog.
bij de fietsenmaker?

(een goede losse trapas met losse kogels, dat is helaas een ander verhaal)
Deze firma heeft ook wel wat trapassen liggen:
http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html

Groeten,
Wouter
m-gineering schreef:ISIS is moeilijk, SKF zou er een goede trapas voor gehad hebben, maar die verkochten ze zo slecht dat ze er weer mee opgehouden zijn.
Ik heb vorig jaar nog een SKF trapas bij Recycle gekocht.
Afbeelding
Had ik dan de laatste of hebben we het hier over iets anders?
Deze trapas is nog steeds te koop.

Mario
mario schreef:Deze trapas is nog steeds te koop.

Mario
Wat voor de mporteur doorgaat heeft ze in ieder geval niet meer
vincent schol schreef:
m-gineering schreef:ISIS is moeilijk, SKF zou er een goede trapas voor gehad hebben, maar die verkochten ze zo slecht dat ze er weer mee opgehouden zijn.
Ik heb vorig jaar nog een SKF trapas bij Recycle gekocht.
Afbeelding
Had ik dan de laatste of hebben we het hier over iets anders?
Bovenstaande is geen ISIS (=International Spline Interface Standard) trapas. De ISIS trapas heeft geen vierkante maar ronde uiteinden met 10 inkepingen en nokken.
Deze is ontworpen omdat er patent op de Shimano octalink zat en de concurenten hier een alternatief voor wilden hebben.
Als je dus een ISIS crank hebt past daar alleen maar een ISIS trapas bij...

Zie voor meer details de link naar het engelse wikipedia artikel over verschillende typen trapassen

Jan
Afbeelding

SKF-isis
Vandaag met de importeur gemaild, met de vraag naar dealers voor SKF trapassen:

Beste,

U kunt deze bracketas bij iedere tweewielerzaak bestellen. Echter de bracketassen worden niet meer geproduceerd door SKF. Verdere info graag via de vakhandel.

Met vriendelijke groet,

Codagex Nederland B.V.

Willige Laagt 20

5757 PZ Liessel

Holland

T: +31(0)493/341674

T: +32(0)14/337761 (direct)

F: +32(0)14/323904

@: e.vanvugt@codagex.be

@: e.vanvugt@codagex.com


Oftewel: iedere fietsenboer verkoopt ze!